Caliber Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) Skriver dette innlegget av ren interesse over deres meninger, da jeg selv er usikker på hva jeg burde forvente i dette tilfellet. Natt til søndag døde mitt radeon 9700-kort. jeg har behandlet det meget pent, og kortet har alltid vært godt kjølt. Har heller aldri våget meg inn på noen fysiske modifikasjoner av selve kortet. Sendte komplett.no en høflig mail ang. saken, og opplyste om at kortet ble kjøpt fra dem for mindre enn et år siden. Fikk etter en stund svar at slikt skjedde, og at hvis testing hos dem skulle jeg få byttet i tilsvarende vare eller bedre. Det var jo gode nyheter. jeg spurte så om det var mulighet for å betale mellomlegg for et dyrere kort, og fikk etter kort stund streng beskjed om at det var utelukket med et så gammelt kort. Svarte kundebehandleren med at jeg var fullt klar over at kortet ikke var high-end lenger, men mener selv at det yter bedre en mange kort på markedet i dag. Fikk allikevel beskjed om at det var umulig, og at jeg ville høre fra han ang. hva jeg ville få som erstatning. Skjønner ikke hvorfor jeg plent blir nektet å betale mellomlegg for et dyrere kort? De fører jo ikke 9700-serien lenger, og ender uansett opp med å sende meg noe relativt nytt. Dette er altså ingen ren kritikk, men syns nå de kan strekke seg såpass når jeg allikevel har planlagt å legge igjen en del tusen kroner der for et skjermkort alene. Hva syns dere? Endret 18. oktober 2004 av Caliber Lenke til kommentar
The.Arisen.One Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Vel... I dette tilfellet har Komplett sitt "på det tørre" juridisk sett, men det er ingen tvil om at det er dårlig service. Noe lignende hadde sannsynligvis ikke skjedd med f.eks. NetShop. Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Et 9700 yter jo egentlig ikke all verden i dag. Kortet begynner jo å bli en smule gammelt, men klart, Netshop hadde nok gitt en del bedre service her Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Samme beskjeden fikk jeg hos psdata. Selv om det var snakk om 140kr ekstra for ett bedre kort var det ikke snakk om. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Du har krav på et tilsvarende eller bedre kort i følge forbrukerkjøpsloven. Siden de neppe har nøyaktig det samme kortet på lager så får du sikkert et Radeon 9800pro. Garantien fra produsenten er nok gått ut så komplett får sikkert ikke refundert noe for det defekte 9700-kortet. Siden det er komplett som selv må legge ut for det nye kortet så burde det være veldig enkelt å få betale et mellomlegg for et ennå bedre kort. (mellomlegg mellom 9800pro-kortet og f.eks et X800pro) Komplett vil ha fortjeneste på mellomlegget så jeg skjønner ikke helt hvorfor de nekter det. Trolig har du fått tilbakemelding fra en som ikke har så mye peiling eller en som var i dårlig humør. Hvis du ignorerer den siste tilbakemeldingen og spør på nytt så får du sikkert tilbakemelding fra en annen. Da går det forhåpentligvis bedre. Lenke til kommentar
TheGizmo Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Skjønner Komplett (og andre butikker) godt i dernne saken.... Tenk over det: Du sender ditt kort (da sikkert uten orginal eske ect) tilbake til dem for test /rep. De får kortet tilbake fra produsent i bobleplast reparert... Du øsnker da en annen vare og betale mellomlegg.... Da brenner de inne på lager med ett kort i bulk som er utfaset... Tenk at dette skulle skje 10 ganger pr uke...... Blir ikke butikk av dette, så ta vare på esker ect i garanti perioden for enklere service, de kan kreve det av deg ved ett slikt bytte..... ellers er det vanlig med verdiforingelse på 10% Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 De får kortet tilbake fra produsent i bobleplast reparert... Garantien fra produsenten er skjelden mer enn 1 år på skjermkort. Dermed får ikke komplett noen reparasjon eller erstatning i det hele tatt. Siden Reklamasjon kun er lovpålagt selger (komplett) og ikke produsent eller distributør så må altså komplett selv dekke kostnadene for reklamasjoner som ikke går på produsentens garanti. Kortet går nok rett i søpla og komplett brenner ikke inne med noe. Komplett kan bare tjene på å la deg kjøpe et dyrere kort. De vil i det minste få fortjeneste på mellomlegget. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) Det er sansynligvis en prinsippsak for å forhindre at folk bevisst ødelegger hardware når de skal oppgradere. Det er tross alt en smal sak for oss litt mer tekniske å sabotere hardware uten å etterlate om vi virkelig ville, og fristelsen hadde kanskje vært endel større om du kunne "fått tilbake" hele prisen på det gamle kortet ditt når du skulle oppgradere. Det er ihvertfall en logisk grunn jeg kan se til at det gjøres slik. EDIT: Gizmo peker ut en grunn som sansynligvis er en mye større påvirkning =) -Stigma Endret 18. oktober 2004 av Stigma Lenke til kommentar
capy Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Må si at jeg støtter komplett her. Tror det går mer på "trynefaktor" eller saksbehandler om du får oppgradere eller ikke. du får sikkert et 9800PRO tilbake, det bør du være fornøyd med, dessuten kjører det de nyeste spillene helt greit. ikke så lenge til neste generasjon skjermkort kommer heller da. kanskje du gjør lurt i å vente med å oppgradere uansett. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Det er sansynligvis en prinsippsak for å forhindre at folk bevisst ødelegger hardware når de skal oppgradere. Godt poeng Lenke til kommentar
Jon A. Feet Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Nå skal ikke jeg påstå at jeg vet spesiellt mye om returer av skjermkort, og hvordan de behandles av produsent, men kan si at jeg jobber i en elektrobutikk selv, og små utstyr som et skjermkort som er vanskelig eller umulig å reparere blir svært ofte kreditert hos levrandøren.... Men som sagt, jeg vet ikke mye om retur av skjermkort o.l. Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Støtter komplett her jeg også, tenk hvor mange kort som "mystisk" hadde sluttet å fungere 1-2mnd før garanti går ut.. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 Ser det er delte meninger om saken, men en ting skal jeg ha klart; jeg forventet ikke å få fullpris for kortet tilbake, for så å kunne betale et relativt lite mellomlegg opp til neste klasse. Jeg skjønte rett og slett ikke hva komplett tapte på å la meg oppgradere, da de uansett sender meg en ny vare som erstatning. Det er uansett mange gode argumenter her, og jeg legger saken død til det er noe nytt i saken. Må igjen poengtere at dette ikke er noe direkte kritikk, mer et moralsk spørsmål om hva som kunne ligge til grunne for denne avgjørelsen. Tviler derimot ikke på at visse netbutikker nok hadde både behandlet meg og saken på en mildere måte. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Ser det er delte meninger om saken, men en ting skal jeg ha klart; jeg forventet ikke å få fullpris for kortet tilbake, for så å kunne betale et relativt lite mellomlegg opp til neste klasse. Jeg skjønte rett og slett ikke hva komplett tapte på å la meg oppgradere, da de uansett sender meg en ny vare som erstatning. Det er uansett mange gode argumenter her, og jeg legger saken død til det er noe nytt i saken. Må igjen poengtere at dette ikke er noe direkte kritikk, mer et moralsk spørsmål om hva som kunne ligge til grunne for denne avgjørelsen. Tviler derimot ikke på at visse netbutikker nok hadde både behandlet meg og saken på en mildere måte. Er det garanti på kortet skal du da ha tilbake pengene som du betalte for kortet... Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 Ser det er delte meninger om saken, men en ting skal jeg ha klart; jeg forventet ikke å få fullpris for kortet tilbake, for så å kunne betale et relativt lite mellomlegg opp til neste klasse. Jeg skjønte rett og slett ikke hva komplett tapte på å la meg oppgradere, da de uansett sender meg en ny vare som erstatning. Det er uansett mange gode argumenter her, og jeg legger saken død til det er noe nytt i saken. Må igjen poengtere at dette ikke er noe direkte kritikk, mer et moralsk spørsmål om hva som kunne ligge til grunne for denne avgjørelsen. Tviler derimot ikke på at visse netbutikker nok hadde både behandlet meg og saken på en mildere måte. Er det garanti på kortet skal du da ha tilbake pengene som du betalte for kortet... Saksbehandleren sa garantien var på 2 år, og jeg har hatt mitt i underkant av ett år... Er du sikker på denne påstanden? Er uansett interessert i et kraftigere kort, hvis bare komplett kunne la meg bruke pengene mine hos dem... Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Du burde få tilbake det du betalte for det og evnt betale mellomlegg over dette beløpet. Lenke til kommentar
torsvb Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Du har kun rett på et likt kort, men hvis samme feilen skjer igjen på det nye kortet kan du kreve pengene igjen. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 Jeg returnerer kortet i morgen og oppdaterer med fremgangen i saken. Mange forskjellige og til dels motstridendende meninger her Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Ser det er delte meninger om saken, men en ting skal jeg ha klart; jeg forventet ikke å få fullpris for kortet tilbake, for så å kunne betale et relativt lite mellomlegg opp til neste klasse. Jeg skjønte rett og slett ikke hva komplett tapte på å la meg oppgradere, da de uansett sender meg en ny vare som erstatning. Det er uansett mange gode argumenter her, og jeg legger saken død til det er noe nytt i saken. Må igjen poengtere at dette ikke er noe direkte kritikk, mer et moralsk spørsmål om hva som kunne ligge til grunne for denne avgjørelsen. Tviler derimot ikke på at visse netbutikker nok hadde både behandlet meg og saken på en mildere måte. Er det garanti på kortet skal du da ha tilbake pengene som du betalte for kortet... Saksbehandleren sa garantien var på 2 år, og jeg har hatt mitt i underkant av ett år... Er du sikker på denne påstanden? Er uansett interessert i et kraftigere kort, hvis bare komplett kunne la meg bruke pengene mine hos dem... Jeg er ikke noen ekspert, men du har vel ikke lov til å heve kjøpet ved mindre de ikke er i stand til å gi deg tilbake lik, tilsvarende, bedre produkt eller reparere produktet. Men som sagt... jeg er ingen ekspert =) Ta det med litt salt. -Stigma Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 Nettopp det jeg trodde Stigma... Vel, vi får se hvordan det utvikler seg, ser enda ikke helt grunnen til hvorfor de ikke lar meg betale mellomlegg for et dyrere kort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå