wil Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 er det sant at linux ikke er gratis lenger, nei fordi at jeg så på linuxiso.org at det stod buy på alle linux versionene. så lurer jeg på om det ikke er gratis lenger. det stod selvfølgelig at du kunne laste ned linux også, men det stod også buy, og det har det ikke stått før kan noen si meg om det fremdeles er gratis. Please gi meg svar så fort som mulig. Lenke til kommentar
Praetorian Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 De fleste selger også kopier, man betaler da først og fremst for medfølgende manualer og support tror jeg, ikke selve softwaren. Lenke til kommentar
alaruz Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Quote: Den 2002-05-19 19:53, wil skrev:er det sant at linux ikke er gratis lenger, nei fordi at jeg så på linuxiso.org at det stod buy på alle linux versionene. så lurer jeg på om det ikke er gratis lenger. det stod selvfølgelig at du kunne laste ned linux også, men det stod også buy, og det har det ikke stått før kan noen si meg om det fremdeles er gratis.Please gi meg svar så fort som mulig. Linux Is Free for everyone, even Bill Gates ! Det er nok den beste beslutningen Mr. Thorvalds noen gang hadde gjort,.. det hadde gått i vasken viss ikke,.. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 De fleste klarer vel å gjemme "gratis" knappen ganske bra, men har jeg forstått det riktig er de forpliktet til å tilby en gratis versjon. Bare let etter den minste knappen på siden :smile: Ellers så har vel de fleste ftp servere som du kan logge deg på og laste ned fra, redhat hadde hvertfall en slik. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 De kommersielle Linux-distributørene skal selvfølgelig prøve å tjene penger, og en av måtene er å selge Linux. Da får du en boks med cd-rom og manualer, og typisk 30/90 dagers support. Dette er dog ikke noe nytt, Redhat har gjort dette i årevis. Ingenting galt med så lenge de følger GPL-lisensen. Men det er vel ikke alle distroene som tilbyr gratis nedlasting lenger, bl.a. SUSE. De har bare en eval-versjon, fullversjonen må visst kjøpes. [ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-05-19 20:06 ] Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Men det er jo ikke noe prob., man finner dem jo i kiosken med div blad for en femti til åtti kroner på covercd-en. Kjøkte nettopp pc-pro, og der fulgte både Mandrake og Redhat med. Billigere enn å laste ned for oss som ikke har bredbånd. Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Bare som et lite tillegg, KJØP heller en distro istedet for å laste den ned. Blir ingen Redhat, Mandrake eller noen annen lettanvendelig distro i fremtiden, hvis ALLE skal laste ned. Mange av dem sliter hvirkelig, fordi det er så mange som laster ned gratis. Særlig Mandrakesoft. Legg i noen hundrelapper, det er værdt det! :smile: runmad Lenke til kommentar
Booth Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Hoppe på runmad :smile: ftp.sunet.se sunsite.uio.no ftp.ntnu.no :smile: Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 Quote: Den 2002-05-19 19:57, alaruz skrev: Quote: Den 2002-05-19 19:53, wil skrev: er det sant at linux ikke er gratis lenger, nei fordi at jeg så på linuxiso.org at det stod buy på alle linux versionene. så lurer jeg på om det ikke er gratis lenger. det stod selvfølgelig at du kunne laste ned linux også, men det stod også buy, og det har det ikke stått før kan noen si meg om det fremdeles er gratis. Please gi meg svar så fort som mulig. ¨ Linux Is Free for everyone, even Bill Gates ! Det er nok den beste beslutningen Mr. Thorvalds noen gang hadde gjort,.. det hadde gått i vasken viss ikke,.. HAHA.... Bill Gates --> Forbanna Steinrik Linus Thorvalds --> vet ikke, men ikke i nærheten så rik. Jeg tror Linus ergrer seg noe grønnjævligt på at han ikke slengte på noe lisens sak. Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 .........Og gitt pokker i om Linux tok samme veien som BeOS og andre? Nemlig, rett i dass!! runmad Lenke til kommentar
jean Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 Quote: Den 2002-05-19 20:43, runmad skrev:Bare som et lite tillegg,KJØP heller en distro istedet for å laste den ned. Blir ingen Redhat, Mandrake eller noen annen lettanvendelig distro i fremtiden, hvis ALLE skal laste ned. Mange av dem sliter hvirkelig, fordi det er så mange som laster ned gratis. Særlig Mandrakesoft.Legg i noen hundrelapper, det er værdt det! :smile:runmad Hehe, greit nok at man vil støtte de forskjellige firmaene, men det er ikke at du laster ned iso'er eller om du kjøper i butikken dem tjener på, og de sliter ikke fordi det er så mange som laster ned gratis (de store i allefall), greia er at de selger diverse support avtaler og garantier for mange mange penger til bedrifter, privatkunde markede tror jeg heller har lite å si.. Dette gjelder da de store firmaene, som du nevnte blandt annet RedHat [www.redhat.com] [ Denne Melding var redigert av: jean på 2002-05-20 11:56 ] Lenke til kommentar
Booth Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 Quote: HAHA.... Bill Gates --> Forbanna SteinrikLinus Thorvalds --> vet ikke, men ikke i nærheten så rik.Jeg tror Linus ergrer seg noe grønnjævligt på at han ikke slengte på noe lisens sak. Skjønner egentlig ikke at du gidder å uttale deg når du ikke vet hva du snakker om, nå er det jo engang slik at linuz tjener et lass med penger hos transmeta, og han er en meget velstående mann. Linux hadde IKKE vært hva det er idag om det hadde vært under en drøss dyre lisenser og lukket.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå