Gå til innhold

lan party på levende-ord i bergen på fredag=)


Anbefalte innlegg

Saken er at flere av dere driver med juridiske spissfindigheter når saken er veldig grei: warez er tyveri.

Det er svært enkelt å fastslå:

1. Programvaren koster penger

2. Den som lager programvaren ønsker ikke å gi den bort gratis.

3. Du skaffer deg den gratis ved at noen har fikset progamnvaren, slik at den kan brukes mot viljen til den som har laget programvaren.

 

Men, nei, dere sitter her som noen omvendte fariseere og sier at "Det står ikke i loven!"

Kjære tid. Microsoft Windows har, i følge salgsstatistikker og analyse, overlevd pga warez-miljøet. Flere tilfeller hvor faktisk sofware-produsentene tjener på warez. F.eks. er det mye innenfor det grafiske; ungdommer som har talent innenfor grafisk, og laster ned Maya 6.0 (ca. 60 000 kroner koster det originalt). Han utvikler talentene og danner seinere et firma. Der blir han tvunget til å kjøpe det, pga warez er ikke lovlig til kommersielt bruk. Uten warez, hadde denne stakkaren blitt søppeltømmer.

Med dette prøver jeg å si at så lenge landet jeg bor i har definert warez som lovlig, forholder jeg meg til det. Bibelen snakker om at det er synd å stjele, men gjør man virkelig det fordi man laster ned warez? Uansett, jeg tror faktisk ikke Jesus hadde sett på warez som noe synd. Det er dog min personlige mening, og må ikke forveksles som en generell uttalelse for alle kristne :)

Og tyveri, eller ikke: Hvor ble det av nestekjærligheten?

Overfor hvem? Software-produsentene tjener på at jeg laster ned.

 

Jeg kan sammenlikne warez med DVD. Da DVD kom for en stund tilbake, forsøkte filmselskapene verden over å stoppe utviklinga fordi dem mente det var noe "ondt". Se hvordan utviklingen av DVD er, VHS er jo avlegs. Nå baler filmselskaper og software-selskaper om warez/p2p/torrents/etc. De mener det er noe ondskapsfullt (selv om dem tjener mer penger på det, men de vil jo ikke si det). Om noen år er nok torrent/p2p en utbredt måte å distribuere programmer/film "lovlig"/betalt.

Så hvis en prosituert tjener på at du har sex med henne, så er prositusjon OK?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, alle svarene er helt kurrante.

 

I fordelslisten for å ha et kristent-LAN skrev kake_fredrik at "man har faktisk lov å kopiere warez". Det mener jeg ikke er en fordel fordi det gjør man da vanlige LAN også.

 

Han skriver også at "man kan spille bf/cs". Det kan man også på vanlig LAN, så det tels heller ikke som en fordel.

 

Og jeg mente ikke ingangspris. Jeg mente at å betale for å leie lokalet ikke var en fordel. Å få låne lokalet gratis er en fordel.

 

Også mente jeg at det var etisk og umoralsk galt å kopiere warez. Ikke om det var galt i følge loven.

 

Edit: Konklusjon? Ikke nevn "gud", "kristen" e.l. ord når dere lager tråder om lanet. Det er helt unødvendig å kalle det for det, og det skaper jo bare diskusjoner.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Så hvis en prosituert tjener på at du har sex med henne, så er prositusjon OK?

Gi deg da. Sex utenfor ekteskap er synd uansett hvordan man vrir og vender på det. Å laste ned warez i et land som Norge, er lov, så derfor kan man ikke sammenlikne sex med prostituert mot warez.

Lenke til kommentar
Så hvis en prosituert tjener på at du har sex med henne, så er prositusjon OK?

Gi deg da. Sex utenfor ekteskap er synd uansett hvordan man vrir og vender på det. Å laste ned warez i et land som Norge, er lov, så derfor kan man ikke sammenlikne sex med prostituert mot warez.

Tyveri er også synd uansett hvordan du vrir og vender på det. Det står jo i de ti bud.

Når du rasker til deg programvare du ellers skulle ha betalt for, så gjør du det i vinnings hensikt, ikke for å støtte firmaet som lager programmet.

 

Det er jo det som er poenget mitt. Du kan si at M$ tjener penger på tjuvkopiering til du blir blå i trynet, men det er like fullt tyveri.

Ergo er det uforenlig med god kristen moral.

Lenke til kommentar
Så hvis en prosituert tjener på at du har sex med henne, så er prositusjon OK?

Gi deg da. Sex utenfor ekteskap er synd uansett hvordan man vrir og vender på det. Å laste ned warez i et land som Norge, er lov, så derfor kan man ikke sammenlikne sex med prostituert mot warez.

Eheh, "lov til å laste ned warez i Norge",ja...

 

Hvis du med warez inkluderer programvare og spill, er det ikke lov, nei. Disse er ikke å regne som åndsverk, og er i tillegg som oftest beskyttet av patenter. Se for øvrig "En stor piratkopieringsdebatt", som strekker seg over 76 sider om emnet.

Lenke til kommentar
Så hvis en prosituert tjener på at du har sex med henne, så er prositusjon OK?

ja?

Vel ifølge norsk lov er det vel ulovlig å benytte seg av prostutierte?

---------

 

Når det gjelder warez, som dere sier at warez er lovlig i norge så lenge du ikke tjener penger på det, dvs. selge det! OG mener at i Bibelen står det noe om at du skal følge lovene som landets styremakter har bestemt!

Lenke til kommentar
Sex utenfor ekteskap er synd uansett hvordan man vrir og vender på det.

Der er ikke engang alle prester i DNK enige med deg, så man kan "vri og vende" på akkurat det. Men å sammenlikne prostitusjon og warez blir allikevel feil, ja.

Mange prester uttaler seg som om de skulle vært ateister og anti-kristne, så i denne sammenheng nytter det ikke å stille mine utsagn opp mot visse prester.

Lenke til kommentar
Så hvis en prosituert tjener på at du har sex med henne, så er prositusjon OK?

Gi deg da. Sex utenfor ekteskap er synd uansett hvordan man vrir og vender på det. Å laste ned warez i et land som Norge, er lov, så derfor kan man ikke sammenlikne sex med prostituert mot warez.

Tyveri er også synd uansett hvordan du vrir og vender på det. Det står jo i de ti bud.

Når du rasker til deg programvare du ellers skulle ha betalt for, så gjør du det i vinnings hensikt, ikke for å støtte firmaet som lager programmet.

 

Det er jo det som er poenget mitt. Du kan si at M$ tjener penger på tjuvkopiering til du blir blå i trynet, men det er like fullt tyveri.

Ergo er det uforenlig med god kristen moral.

Altså, det kan stemme at jeg "knabber" programvare som er ment til å betales for, men for mange av minne venners del; de er flinke grafisk. Utrolig dyktige. dessverre har dem ikke råd til f.eks. Photoshop. At man da får utforske seg med photoshop og leke seg, vil jeg si er til vinning for Adobe (og selvsagt meg også). Når da venner/bekjente ser photoshop, vil de kanskje også skaffe seg det. Og voilà, så har du mange kjøpere.

Seriøst, jeg akter ikke å stoppe med "warez" bare fordi noen mener det er stjeling (og andre mener det motsatte). Om det strider med Bibelen, er det ingen definisjon på - og derfor akter jeg i dette tilfellet å vurdere saken med hensyn til alle parter.

Lenke til kommentar
Så hvis en prosituert tjener på at du har sex med henne, så er prositusjon OK?

Gi deg da. Sex utenfor ekteskap er synd uansett hvordan man vrir og vender på det. Å laste ned warez i et land som Norge, er lov, så derfor kan man ikke sammenlikne sex med prostituert mot warez.

vel, jeg er overbevist om at Jahve synes det er greit at en piratkopierer i norge, så lenge det ikke er ulovlig ved lov... Men stakkars de som kommer fra usa og banker på... :D

 

Skjerpings lissom kristne, piratkopiering er å stjele uansett hva du sier.... Men det er jo ikke så farlig, Jahve bryr seg jo ikke uansett så lenge en tilber egoet hans...

Lenke til kommentar
Så hvis en prosituert tjener på at du har sex med henne, så er prositusjon OK?

Gi deg da. Sex utenfor ekteskap er synd uansett hvordan man vrir og vender på det. Å laste ned warez i et land som Norge, er lov, så derfor kan man ikke sammenlikne sex med prostituert mot warez.

vel, jeg er overbevist om at Jahve synes det er greit at en piratkopierer i norge, så lenge det ikke er ulovlig ved lov... Men stakkars de som kommer fra usa og banker på... :D

 

Skjerpings lissom kristne, piratkopiering er å stjele uansett hva du sier.... Men det er jo ikke så farlig, Jahve bryr seg jo ikke uansett så lenge en tilber egoet hans...

Jeg mener at siden det er lov i Norge, støtter det bare opp mot at jeg mener at det ikke er stjeling. Om jeg hadde vært i f.eks. USA, hadde jeg fremdeles synes det var greit i henhold til at både jeg og softwareprodusent tjener på det, men det hadde stridet mot lovene - ergo hadde ikke jeg gjort det. Om jeg hadde gjort det, hadde jeg ikke bare stridet mot loven, men også mot Bibelen.

Lenke til kommentar
Altså, det kan stemme at jeg "knabber" programvare som er ment til å betales for, men for mange av minne venners del; de er flinke grafisk. Utrolig dyktige. dessverre har dem ikke råd til f.eks. Photoshop. At man da får utforske seg med photoshop og leke seg, vil jeg si er til vinning for Adobe (og selvsagt meg også). Når da venner/bekjente ser photoshop, vil de kanskje også skaffe seg det. Og voilà, så har du mange kjøpere.

Seriøst, jeg akter ikke å stoppe med "warez" bare fordi noen mener det er stjeling (og andre mener det motsatte). Om det strider med Bibelen, er det ingen definisjon på - og derfor akter jeg i dette tilfellet å vurdere saken med hensyn til alle parter.

Det interessante her er ikke pragmatiske argumenter for warez, ettersom Gud er absolutt. Det finnes jo som jeg har nevnt pragmatiske argumenter for prostitusjon. Endatil drap, hvis det er en skikkelig drittsekk. Men er det dermed god kristen moral?

 

Hvorfor sier du at det ikke er noen definisjon på warez i Bibelen? Er det bare fordi dataprogrammer ikke eksisterte på den tiden, og fordi vi ikke finner "warez" hvis vi søker på bibelen.no? Kan du også stjele biler fordi det ikke står noe om biler i Bibelen? Er det greit med LSD fordi det ikke står i bibelen? Hacking? Rappe strøm, og tellerskritt fra naboen? Falske dekoder-kort til parabolen?

Er kristendommens lære så gammeldags at den ikke kan tilpasses nye tider?

 

Hadde det ikke vært en idé å sette seg ned og tenke hva Jesus & co ville med disse reglene, fremfor å finne smutthull som en annen skatteadvokat?

Endret av Quevaal
Lenke til kommentar

Warez...

Å bruke piratkopiert progravare i strid med lisensebestemmelsene-- Å bruke et redskap uten å respektere kravene produsentene og/eller oppfinneren av redskapet krevde for å la noen bruke det.

 

Det blir akkurat som å kopiere sider fra en bok du ikke eier.

 

Som om du går inn i en bokforretning og fotograferer alle sidene i en bok, og forteller politiet: "Nei, nei..! Jeg *stjeler* ikke inholdet-- Jeg *kopierer* det!"

Som å kopiere brettet og pengene i spillet "Monopol", og lage din egen versjon.

Det blir helt likt.

Men *det* er ulovlig.

 

Fordi det er i mot kontrakten mellom forfatteren og dem som publiserer bøkene eller brettspillene-- ikke fordi det er i mot loven å kopiere-- men fordi dem som lagde bøkene eller spillene kun lagde boken eller spillet for å tjene penger på å selge de orginale produktene, med tillatelse fra forfatteren.

 

Å kopiere noe som er gratis, eller som du eier, er åpenbart rettferdig, så lenge du ikke tjener penger på det.

 

Å tjene eller spare penger på å bryte lisensebestemmelser eller lovfestede kontrakter er definitivt ikke rettferdig, og å unnskylde seg med at "du ikke kjøper noe før du vet hva det er" holder ikke.

 

Selvfølgelig: Lisensbestemmelser, lover eller kontrakter kan være urettferdige, men da er det bare til å la være å ha noe med produktet å gjøre, så slipper du å bryte lover, eller tøye moralske grenser.

Enhver tulling har enhver rett til å stå på hjørnet mellom Kirkeveien og Ole Vigs Gate og selge hjemmelaget saft til tusen kroner glasset, så lenge han har på en eller annen måte har klart å få polititillatelse.

Du må ikke kjøpe saft til tusen kroner glasset, men det heller ikke riktig å kopiere oppskriften hans og lage din egen saft-- til eget bruk-- dersom vedkommende ikke vil tillate det.

Du kan lage din egen saft! Men dersom du gjør det, er det heller tvilsomt at du gidder å gå og selge saften på gaten for å tjene penger på det..?

Kanskje saften *var* god? Kanskje den *var* verdt tusen kroner?

Selvfølgelig, ikke alle kan lage data-programmer eller skrive gode bøker, men det gir deg ikke rett til å kopiere det andre har laget og valgt å gå ut og selge, for at du skal kunne dra nytte av det..!

 

Tross alt, lover er ikke nødvendigvis rettferdig, selv om de blir utgitt for å være det. Og selv om warez ikke er ulovlig, så er det *galt* å bryte lisensbestemmelsene på dataprogrammer-- fordi de som eier data-programmene *kun* lar andre bruke dem *dersom* brukerene følger lisensbestemmelsene.

Dersom brukergruppen tvinger eieren av dataprogrammene til å endre lisensbestemmelsene gjennom ikke å kjøpe produktet med de gjeldende lisensbestemmelsene, så blir det bedre for brukerene-- fordi de ikke gjør noe umoralsk-- de bryter ikke grunnene til at noen selger produktet.

 

Selvfølgelig, menneskene i vesten med deres kapitalisme har gjort verden pengefiksert, så noen vil ha råd til å kjøpe saft til tusen kroner glasset, og ingen har noen rett til å nekte-- det er slik loven er, og det eneste du kan gjøre med det er å engasjere deg politisk, og passe på at alle har råd til saft, i stedet for å klage på at saften er *jævlig* dyr, og kopiere oppskriften.

Lenke til kommentar

Åh... Jeg er ny her...!

 

Heisann... Jeg er ADW, ateist sosialist/anarkist...

 

Jeg laster ned piratkopierte programmer, men jeg er korrupt til tusen, og kommer definitivt til å havne i helvete dersom det finnes en gud..!

 

Men det gjør ikke det noe mindre åpenbart for meg at priatkopiering er galt-- jeg rett og slett bryr meg ikke om hva loven, gud eller jesus mener.

 

Med det sagt, så er det hyggelig at kirken er åpen for alle, og holder LAN-party for dem som har råd, og lar alle bryte guds ord, sammen... Ateister, kristne og muslimer, alle samlet i et LAN-- som om verden var kvitt all fiendlighet, kapitalsmen var død, og gud aldri eksisterte.

 

Jeg burde vel kanskje nevne at jeg har en tendens til å bli litt skarp, satirisk og sarkastisk... til tider...

Endret av ADW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...