Gå til innhold

lan party på levende-ord i bergen på fredag=)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og du har ikke fått med deg at de fleste mener at å "piratkopiere" ikke er å stjele?

Prøver du med dette å si at piratkopiering ikke er tyveri, eller bare at det er en type tyveri folk godtar?

 

Så lenge du tilraner deg retten til å bruke noe gratis som du ellers måtte ha betalt for, så er det tyveri.

 

Og hvis du er kristen, så kan du bare spørre deg hva Jesus ville ha gjort.

Lenke til kommentar
Jeg mener at det, såvidt jeg vet, ikke har kommet noen rettslig kjennelse i Norge som sier at det er tyveri. Når noe ikke er etterprøvd rettslig, kan man ikke si det ene eller det andre. Ergo er det per definisjon ikke tyveri.

 

Slutt på OT

Så ettersom prostitusjon er lovlig i Norge, kan du fint benytte deg av tilbudet uten at det kommer i konflikt med troen din?

Lenke til kommentar
vær så snill å ikke spor helt av nå ;)

Det er nok G2Petter som har sporet over på den brede vei:

13 Gå inn gjennom den trange port! For vid er den port og bred er den vei som fører til fortapelsen, og mange er de som går inn gjennom den. 14 Men trang er den port og smal er den vei som fører til livet, og få er de som finner den.

Lenke til kommentar
Alle de som vil diskutere piratkopiering, kan ta det HER.

 

De som vil fortsette å diskutere topic kan ta det under diskusjonen som jeg nå setter strek for:

 

 

----------------------------------------------------------------------

Hva med alle de som lurer på om det er greit for kristne å stjele?

 

Jeg skjønner at du ikke har tenkt så nøye igjennom at det med å være kristen faktisk forplikter litt, og at du nå tar den lette utveien.

Lenke til kommentar
- At det som oftest er gratis betyr at dere noen ganger betaler? Det kan da ikke være noe fordel..

Vi tar betalt på det såkalte "kristenlanet" jeg er med på arrangere. Ikke fordi vi vil tjene oss rike, men fordi vi har premier osv. I tillegg pleier vi å ha gratis frukt til alle deltakere, og siste LAN før jul fikk alle gratis julebrus.

- Pleier kirker å ha veldig fine internett-linjer? På LAN spiller man LAN. Alle klarer seg med ISDN.

Kirker flest vet jeg ikke, men levendeord har faktisk 100mbit fra BKK (webservere og tunge databaser krever mye internettlinje). Av disse 100 får LAN'et 10mbit. Når vi er 40-50 deltakere er det for lite med ISDN. Synder vi fordi vi har raskere linje enn ISDN?

- Hvor bra plass det er kommer ann på hvor mange deltagere det er. Det er opptil arrangørene. Uansett lokalet, det kan fylles og bli veeldig trangt.

Vi har vel plass til en 1000 deltakere hvertfall. Sikkert plass til det fire-femdobbelte dersom vi plasserer deltakerne litt rundtomkring i bygget. Sikkert mer også.

- At det er i en kirke kan da umulig gi noe bedre miljø. Prester som småfurter rundt og hører på banning og hyling. (Skrevet tidligere i tråden)

Altså, kirkesamfunn generellt i Norge er helt..ja. Selv har jeg aldri likt prester, da disse har skapt store samfunnsdebatter i Norge både før og nå (jfr diskusjoner mellom f.eks. Flåten og prester fra kirkesamfunnet i Norge). Enevald eller Eiken (sistnevnte er ungdomspastor på levendeord) er aldri innom LAN'et. Ikke fordi de ikke vil, men fordi de ikke trenger å ha et oppsyn til oss. Altså; ja til pastor, nei til prest (satt på spissen).

- Warez har man også på vanlige LAN.

Så vi skal reise til "ukristne" LAN bare fordi dere ikke ønsker at vi skal arrangere "kristenlan"? Altså, selv om vi er kristne og arrangerer lan, betyr ikke at vi prakker på deltakerne med religionen vår. Forskjellen? Tja, ved at vi arrangerer et "kristenlan" og har det "åpent for alle", prøver vi å få ukristne dit for at de selv kan se hvordan vi kristne faktisk har det (merk; kristen er definisjonen på en som tror på Gud og har et personlig forhold til Han, altså ikke en som går i Kirka hver søndag (statisk)).

- På vanlig LAN har man også lov til å spille cs/bf.

Så vi får ikke lov til å arrangere et "annerledes" lan fordi vi spiller samme spillene som dere?

Hvorfor kalle dette for et "kristen" LAN når det er akkurat som et vanlig LAN?

Gå inn på www.loudnett.com (hemesiden til lanet jeg arrangerer på levendeord). Ser du noe om at vi er kristne der? Profilerer vi oss som kristne? (med unntak at vi bruker lokaler på levendeord)

Nei, nettopp. Vi arrangerer LAN'et som et samlingspunkt for kristne mennesker som går i miljøet på levendeord, og som har den felles interessen at de liker data. Her kan vi ha det gøy sammen, uten å måtte dra på andre LAN (og som oftest betale stooore summer, loudnett koster max 60kr - jenter gratis :wee: ). I den seinere tid har vi også ytret et ønske om at ukristne skal komme på besøk. For all del; ikke fordi vi ønsker å prakke på dere religionen vår, men fordi vi ønsker å gi dere et bilde av hvordan en "normal" (eller unormal som mange kaller oss) kristen er. Jeg har selv endel ukristne venner, som hadde store fordommer mot kristne. De har nå respekt for meg og min religion, og behandler meg akkurat som deres andre "ukristne" venner. Mange sier at religion er roten til alt ondt, men jeg tror heller fordommene mot disse relgionene skaper mer ondt.

Jeg quoter ZeroFlameX:
Tenkte å ha meg et skjikkelig SatanLan.. alle Kristne og homofile er varmt velkommen..

Fatter dere ikke?

Altså, jeg har enda ikke sett noen i denne tråden, eller andre, som fremstiller at "kristenlan" inneholder 99% gudstjeneste, 0% CS/voldelige spill, 0% warez og 1% kjeft fra prest. Seriøst, skaff dere kunnskap om hva det innebærer å være en kristen, før man uttaler seg.

Lenke til kommentar
Alle de som vil diskutere piratkopiering, kan ta det HER.

 

De som vil fortsette å diskutere topic kan ta det under diskusjonen som jeg nå setter strek for:

 

 

----------------------------------------------------------------------

Hva med alle de som lurer på om det er greit for kristne å stjele?

 

Jeg skjønner at du ikke har tenkt så nøye igjennom at det med å være kristen faktisk forplikter litt, og at du nå tar den lette utveien.

Jeg er kristen. Jeg laster ned warez. Hvorfor? Bibelen sier faktisk ingenting om dette, og ei heller kan "Du skal ikke stjele" brukes i denne sammenheng. Pr. dags dato definerer norsk lov nedlastning som "lovlig". Altså er det lovlig. Hadde det vært å stjele, hadde det blitt definert som "ulovlig". Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Jeg er kristen. Jeg laster ned warez. Hvorfor? Bibelen sier faktisk ingenting om dette

Haha, genialt!

 

:thumbup:

Jeg hater når folk klipper ting ut av sammenhengen. Besvarte jeg ditt spørsmål angående om det er "synd" at kristne laster ned warez, eller ler du av min definisjon?

Endret av jallakim
Lenke til kommentar
Jeg er kristen. Jeg laster ned warez. Hvorfor? Bibelen sier faktisk ingenting om dette

Haha, genialt!

 

:thumbup:

Jeg hater når folk klipper ting ut av sammenhengen. Besvarte jeg ditt spørsmål angående om det er "synd" at kristne laster ned warez, eller ler du av min definisjon?

Jeg tok det ikke ut av sammenhengen!

 

Saken er at flere av dere driver med juridiske spissfindigheter når saken er veldig grei: warez er tyveri.

Det er svært enkelt å fastslå:

1. Programvaren koster penger

2. Den som lager programvaren ønsker ikke å gi den bort gratis.

3. Du skaffer deg den gratis ved at noen har fikset progamnvaren, slik at den kan brukes mot viljen til den som har laget programvaren.

 

Men, nei, dere sitter her som noen omvendte fariseere og sier at "Det står ikke i loven!"

 

 

Og tyveri, eller ikke: Hvor ble det av nestekjærligheten? Hvor ble det av den gyldne regelen?

Lenke til kommentar
Saken er at flere av dere driver med juridiske spissfindigheter når saken er veldig grei: warez er tyveri.

Det er svært enkelt å fastslå:

1. Programvaren koster penger

2. Den som lager programvaren ønsker ikke å gi den bort gratis.

3. Du skaffer deg den gratis ved at noen har fikset progamnvaren, slik at den kan brukes mot viljen til den som har laget programvaren.

 

Men, nei, dere sitter her som noen omvendte fariseere og sier at "Det står ikke i loven!"

Kjære tid. Microsoft Windows har, i følge salgsstatistikker og analyse, overlevd pga warez-miljøet. Flere tilfeller hvor faktisk sofware-produsentene tjener på warez. F.eks. er det mye innenfor det grafiske; ungdommer som har talent innenfor grafisk, og laster ned Maya 6.0 (ca. 60 000 kroner koster det originalt). Han utvikler talentene og danner seinere et firma. Der blir han tvunget til å kjøpe det, pga warez er ikke lovlig til kommersielt bruk. Uten warez, hadde denne stakkaren blitt søppeltømmer.

Med dette prøver jeg å si at så lenge landet jeg bor i har definert warez som lovlig, forholder jeg meg til det. Bibelen snakker om at det er synd å stjele, men gjør man virkelig det fordi man laster ned warez? Uansett, jeg tror faktisk ikke Jesus hadde sett på warez som noe synd. Det er dog min personlige mening, og må ikke forveksles som en generell uttalelse for alle kristne :)

Og tyveri, eller ikke: Hvor ble det av nestekjærligheten?

Overfor hvem? Software-produsentene tjener på at jeg laster ned.

 

Jeg kan sammenlikne warez med DVD. Da DVD kom for en stund tilbake, forsøkte filmselskapene verden over å stoppe utviklinga fordi dem mente det var noe "ondt". Se hvordan utviklingen av DVD er, VHS er jo avlegs. Nå baler filmselskaper og software-selskaper om warez/p2p/torrents/etc. De mener det er noe ondskapsfullt (selv om dem tjener mer penger på det, men de vil jo ikke si det). Om noen år er nok torrent/p2p en utbredt måte å distribuere programmer/film "lovlig"/betalt.

Endret av jallakim
Lenke til kommentar
Alle de som vil diskutere piratkopiering, kan ta det HER.

 

De som vil fortsette å diskutere topic kan ta det under diskusjonen som jeg nå setter strek for:

 

 

----------------------------------------------------------------------

Hva med alle de som lurer på om det er greit for kristne å stjele?

 

Jeg skjønner at du ikke har tenkt så nøye igjennom at det med å være kristen faktisk forplikter litt, og at du nå tar den lette utveien.

Du skjønner ikke poenget:

Ja, det er feil å stjele, men diskusjonen går på hvorvidt å "piratkopiere" er å stjele!

 

Pr. dags dato definerer norsk lov nedlastning som "lovlig". Altså er det lovlig. Hadde det vært å stjele, hadde det blitt definert som "ulovlig". Enkelt og greit.

:yes:

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

tror faktisk de tjener penger på det, f.eks jeg lastet ned c&c generals for en tid siden, jeg elsket spillet, og kjøpte orginalen, hadde jeg ikke lastet ned spillet først, så hadde jeg ikke kjøpt det heller, det samme gjelder de fleste spillene jeg har kjøpt, tror dette også gjelder mange andre...

 

er også skjeldent jeg kjøper en dvd-film utenom å ha sett filmen først, enten på kino eller på pc`n

 

å laste ned er ikke helt det samme som å stjele, når jeg stjeler f.eks en lommebok, så får jeg noe andre mister, når laster ned noe så blir det 1 eksemplar mer, det blir som at jeg tar lommeboka, lager en ny, identisk og gir den tilbake uten at han merker det(blir ikke helt det samme men)

Lenke til kommentar

jallakim,

 

Du har misforstått på et par punkter. Jeg svarte på "fordelslisten" til kake_fredrik. Se på den, ser du på hva jeg har svart..

 

Og ja, dere profilerer dere som kristne. Kansje ikke på siden deres, men på forumet.

 

Du sier jo faktisk "for kristne mennesker".

 

Edit: Forresten, å kopiere warez er galt uansett hvordan man vrir og vender på det. Blir ikke noe bedre når man ikke er kristen.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Du har misforstått på et par punkter. Jeg svarte på "fordelslisten" til kake_fredrik. Se på den, ser du på hva jeg har svart..

Jeg synes også det var dumt av kake_fredrik å skrive "fordelsliste", men svarene/kommentaren min på det du sa, er allikevel kurrant.

Og ja, dere profilerer dere som kristne. Kansje ikke på siden deres, men på forumet.

Altså, forumet er en samlingsplass utenom LAN-tid. Hva folk (jeg eller andre) skriver der, har ingenting med hva LOUDnett profilerer.

Du sier jo faktisk "for kristne mennesker".

Det var utgangspunktet ja, men om du leser resten av setningen/avsnittet ser du at det er snakk om noe helt annet. Men men, folk elsker å dra ting ut av sammenhengen :)

Edit: Forresten, å kopiere warez er galt uansett hvordan man vrir og vender på det. Blir ikke noe bedre når man ikke er kristen.

Har det kommet ny lov nå over nyttår?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...