[ReXoR] Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Reparasjon av vare i utlandet - Er dette fritatt tollgrensen på 200NOK(1000 ved gave)? Hva er reglene for dette? Tenkte med hensyn på reparasjon i utlandet (og muligheten for å lure tollerne litt ) Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Jeg fikk trøbbel med tollvesenet en gang i tiden pga at en kompis på mine vegne tok med seg et kamera til Sverige for garantireparasjon. Da kameraet så ble sendt tilbake til meg i posten, ville tollvesenet ha mva på det. Jeg slapp til slutt å betale (under tvil, fikk jeg beskjed om, men jeg var glad til, da det dreide seg om ca 6500,-), men ble opplyst om at man må 1) sørge for at man har dokumentasjon på utsendelse av varen (ut av Norge, altså), og 2) betale mva på reparasjonsutgiftene. Dette bortfaller selvsagt ved garantireparasjon. Når det er sagt så har jeg hørt om folk som finner ut hvor mye en vare veier og sender en murstein eller noe med samme vekt over, og får avtalt med butikken at de dumper steinen og sender varen tilbake istedet. Vips, nix mva eller toll. Du kan imidlertid får trøbbel hvis du senere skulle ha behov for en fullverdig kvittering, dvs ved retur, reklamasjon eller forsikringsoppgjør. Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 Når det er sagt så har jeg hørt om folk som finner ut hvor mye en vare veier og sender en murstein eller noe med samme vekt over, og får avtalt med butikken at de dumper steinen og sender varen tilbake istedet. Vips, nix mva eller toll. Du kan imidlertid får trøbbel hvis du senere skulle ha behov for en fullverdig kvittering, dvs ved retur, reklamasjon eller forsikringsoppgjør. Hæhæhæ, det var nok noe sånt jeg tenkte, ja Sånn ved en "ekte reparasjon", antar jeg? (Tollerne åpner ikke pakker på vei ut, gjør de vel? :S ) Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Tollerne kan godt finne på å åpne en pakke, men da tror jeg dse først må ha mistanke til suspekt innhold, så ikke røyk en rev mens du pakker ned mursteinen din... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå