Gå til innhold

hjelp, ny lcd skjerm


walla

Anbefalte innlegg

hei, har tenkt å kjøpe meg en ny lcd skjerm og kunne trengt noen råd her i forumet.

 

jeg kommer til å bruke skjerm for det meste til å se på film. men jeg spiller også av og til spill, også fps spill, men er ikke noen hardcore gamer. ellers kommer jeg til å bruker skjermen til vanlig skolearbeid, surfing etc...kunne tenkt meg en 17" lcd som koster sånn cirka 3000kr.

 

hvis jeg har mange døde pixler, kan jeg bruke angreretten eller noe sånt for å få byttet skjerm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei, har tenkt å kjøpe meg en ny lcd skjerm og kunne trengt noen råd her i forumet.

 

jeg kommer til å bruke skjerm for det meste til å se på film. men jeg spiller også av og til spill, også fps spill, men er ikke noen hardcore gamer. ellers kommer jeg til å bruker skjermen til vanlig skolearbeid, surfing etc...kunne tenkt meg en 17" lcd som koster sånn cirka 3000kr.

 

hvis jeg har mange døde pixler, kan jeg bruke angreretten eller noe sånt for å få byttet skjerm?

Sjekk ut Ukens tilbud på komplett.no.

 

Sjekk også ut E-Yama skjermen på netshop.no..

 

Angående dødepixler så kan du alltid benytte angreretten.. men det vil da fungere som at du har angret kjøpet.. det blir derfor veldig teit å bestille samme skjerm en gang til rett etter...

 

Det er selvfølgelig også garanti på skjermen.. Er det over et visst antall døde pixler (4-5 stk ++) så går dette på garantien..

Lenke til kommentar

Hei Jeg er og på utkikk etter ny Lcd skjerm, Og ser at Netshop selger 19" til 4000 kr, det gjør og Komplett, lurer litt på om nec'en er no bra.

Tror jeg kommer til å gå for Iiyama'en til netshop, den har fått helt greie kritikker her på hw.no. Når det gjelder pixler så er det fastsatt regler på hvor mange døde pixler det kan være får det blir en garantisak, husker ikke helt hvor mange det kan være men søk litt rundt så finner du det.

 

Edit: for sent

Endret av SmoPe
Lenke til kommentar

har lest hw testen til den derre e-yama skjermen. og der står det at den skjermen får dårligere bildekvalitet hvis vi ikke har den på den native oppløsningen. og siden pc'en min ikke er så sprek lenger så tror jeg ikke at den kan kjøre de nyeste spillene med så høye oppløsninger. derfor lurte jeg på hvor merkbar kvalitetstapet er, finnes det bilder jeg kan se hvor merkbar det er?også står det at den ikke har en dvi utgang. hvor viktig er det med en dvi utgang?har et radeon9500pro kort for tida. kommer muligens til å kjøpe en ny maskin senere

Lenke til kommentar

for å si det enkelt og greit, du MÅ kjøre på den native oppløsningen. det er ganske få skjermer som klarer seg utenom denne. Vurder å legge litt penger i andre komponenter til pcen.

 

Uansett er det snakk om en oppløsning på 1280 x 1024, noe som jo ikke er så altfor høyt.

 

Du får bare benytte deg av angreretten hvis du ikke er fornøyd da vettu!

Lenke til kommentar

Et bittelite off-topic spørsmål, da vi allerede var litt inne på området..

 

Vice City på 1280 x 1024 vil vel funke på specsa i profilen min? :hmm:

 

17" CRT skjermen min er ødelagt (bestilte 17" LCD i stad)..

 

Får derfor ikke testet 1280 x 1024 nå.. sitter på en dritgammal 14" til jeg får den nye skjermen :D

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Det er selvfølgelig også garanti på skjermen.. Er det over et visst antall døde pixler (4-5 stk ++) så går dette på garantien..

Men gjelder dette i hele garantiperioden eller bare med en gang?

 

Hva om skjermen ikke har noen døde pixler med en gang, men får noen etter 6 måneder, eller 1 år, eller 2 år. Hvor lenge gjelder garantien?

 

På en 17" skjerm så trenger man jo 4 helt døde pixler for reklamasjon.

Men er det et dårlig panel kan vel dette oppstå i løpet av garanti tiden.

 

For ikke å snakke om Eizo som visstnok (har enda ikke funnet det skriftlig på web-sidene dere, bare sett at flere sier det) bytter skjermen hvis det finne noen som helst helt døde (helt av eller helt på) pixler (ikke ved delvis døde pixler).

 

De har jo 5 års garanti, bytter de skjermen hvis EN pixel blir helt sort eller helt hvit etter 4 år og 11 måneder da tro? Kan ikke test-gjengen sjekke dette ut?

Lenke til kommentar
for å si det enkelt og greit, du MÅ kjøre på den native oppløsningen. det er ganske få skjermer som klarer seg utenom denne. Vurder å legge litt penger i andre

 

...

 

Uansett er det snakk om en oppløsning på 1280 x 1024, noe som jo ikke er så altfor høyt.

1) Er noen skjermer bedre enn andre til å vise andre oppløsninger

Kjører en 17" Dell på 1024x768 på jobben, og det blir like bra som CRT

Ser også at noen produsenter skryter av at de har "magi" som fikser dette

 

2) Når man jobber mye, iallfall synes jeg det, så blir skriften for liten på en 17"

når man bruker 1280 x 1024. (ok kanskje jeg burde ha terminalbriller).

Har prøvd å sette opp DPI i WinXP, men da blir alt bare rot og rart

(noen forstørres, mens andre ting ikke gjør det, blir bare rot jo :-)

Lenke til kommentar
for å si det enkelt og greit, du MÅ kjøre på den native oppløsningen. det er ganske få skjermer som klarer seg utenom denne. Vurder å legge litt penger i andre

 

...

 

Uansett er det snakk om en oppløsning på 1280 x 1024, noe som jo ikke er så altfor høyt.

1) Er noen skjermer bedre enn andre til å vise andre oppløsninger

Kjører en 17" Dell på 1024x768 på jobben, og det blir like bra som CRT

Ser også at noen produsenter skryter av at de har "magi" som fikser dette

 

2) Når man jobber mye, iallfall synes jeg det, så blir skriften for liten på en 17"

når man bruker 1280 x 1024. (ok kanskje jeg burde ha terminalbriller).

Har prøvd å sette opp DPI i WinXP, men da blir alt bare rot og rart

(noen forstørres, mens andre ting ikke gjør det, blir bare rot jo :-)

1) ja, det er riktig det, men det pleier (iallefall min erfaring) å være det visst kvalitetstap.

 

2) enig, men dette kommer jo an på personen som ser....

Lenke til kommentar
1) ja, det er riktig det, men det pleier (iallefall min erfaring) å være det visst kvalitetstap.

1) Joda, naturligvis, men den kommer jo an på hva man er vant til (1024x768 på 17" Dell'en på jobben er skarpere enn på 17" CRTen hjemme (som er 10 år) :-)

Naturligvis:D Men å bruke en 10 år gammel skjerm som målestokk er kanskje litt bak mål? :p

 

Hvis du går fra den crt'en der til en lcd, vil du jo bli overvelda av kvaliteten uansett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...