Tafsen Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Korleis definerer eg ei standard font for dei sidene som css'n er tilknytta? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 body { font-family: Verdana, "Trebuchet MS", Arial, sans-serif; } Slike ting finner du lett ut av på www.w3schools.com og www.htmldog.com . Lenke til kommentar
Purify Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Kan vel legge til at grunnen til at MrBerg brukte "" på "Trebuchet MS", er at fontens navn består av mer enn et ord. Alle fonter med mer enn et ord i navnet skal ha hermetegn på begge sider. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Kan vel legge til at grunnen til at MrBerg brukte "" på "Trebuchet MS", er at fontens navn består av mer enn et ord. Alle fonter med mer enn et ord i navnet skal ha hermetegn på begge sider. Ah. *lært noe nytt* Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Vil også legge til at du bør bestemme meir enn en font, samt at du bør angi en "generic font family" til slutt. F.eks. "serif", "sans-serif" e.l. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 Kan man også oppgi standard størrelse på denne måten? Eg får det iallfall ikkje til.. body { font-family: Verdana; font-size: 50pt; } Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Kan man også oppgi standard størrelse på denne måten? Eg får det iallfall ikkje til.. body { font-family: Verdana; font-size: 50pt; } Det skal vel igrunn gå an ja, men uansett er vel kanskje 50pt litt masse? Standard skriftstr. i body før du endrer noke som helst er vel 1em antar eg. Dessuten vil ikkje det der funke på elementer du spesifikt har bestemt egen skriftstørrelse på. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 50 valgte eg bare for at eg tydelig skulle se om det virk eller ei men det funker ikke på skrifter som er udefinert skrift størrelse på =\ Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) Mens vi er inne på font-størrelser, så er det kun de relative størrelsene (em, % og px) som bør brukes. Aller helst em, siden størrelser oppgitt i px ikke kan skaleres i IE. Edit: SirIce, MrBerg Endret 18. oktober 2004 av satyrium Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 Det er en av grunnene til at eg vil sette fonta i pm, fordi eg isje vil at folk skal kunne skalere den i ie. Men eg får forsatt ikkje forandra størrelse =\ Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Edit: SirIce Betyr det at du mener at prosent ikke bør brukes? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Edit: SirIce Betyr det at du mener at prosent ikke bør brukes? Blir igrunn masse det samme som å bruke em. Alt bortsett fra overskrifter er 1em/100% før noke anna er bestemt. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 En annen ting jeg overhodet ikke forstår, er hvorfor det i utgangspunktet ville være rett å bruke px som måleenhet. Dette er jo en absolutt og fastsatt verdi som vil se veldig stor ut med liten oppløsning og omvendt..? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Kan vere nyttig av og til, faktisk, men da oftast på ting som må vere omtrent så og så store for at designet skal passe Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Mr.Berg: Px er en relativ størrelse i forhold til oppløsninga på skjermen. Klarer ikke å forme noen vettuge setninger, så du får lese http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/syndata.html#values i stedet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå