Amber Valence Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Jeg har tenkt å kjøpe mitt første digitale kamera! Det som er viktigst er prisen og kvaliteten på bildene. Det bør være lett å bruke. Jeg vurderte Kodak Quickcam med 5 megapixler, men finner det ikke noen steder. Er åpen for andre forslag til kamera! Jeg skal til Oslo neste helg så hvis noen har tips om kameraer og butikker der de selges, så er jeg interessert i å høre! Håper noen kan hjelpe meg med å velge! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Kan være greit å lese denne : http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=296349 Umulig for oss å gi tips når du ikke gir oss flere ledetråder, men har du sett på den nye Ixus serien til Canon? (Ixus 30 og Ixus 40?). Lenke til kommentar
Amber Valence Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) Takk for svar! Skal titte på de kameraene du nevner! Jeg har lest den guiden før, ja. Det var mye å lære der, men alt sier meg ikke så mye. Hvordan skal jeg liksom vurdere om et kamera lider av pixelhysteri...? Dessverre så syns jeg det er vanskelig å velge. Har også sett på anbefalinger av ulike kameraer i ulike prisklasser her på siden. Men det er ikke lett når en ikke har peiling. Det var også en guide på it-avisen, men det sammenfaller ikke alltid så godt det som står i de ulike testene rundt omkring. (Stoler selvsagt mest på dere, da! ) Hadde kanskje vært lettere å svart på hva slags kamera jeg var ute etter om jeg hadde mer kunnskaper. Hmm, egentlig skal jeg bare ha et kamera til hverdagsbruk, til å ta bilder i sosiale settinger. Fint om bildene ikke må redigeres på data før de ser OK ut. Brukervennlighet har en del å si, siden dig. kamera er nytt for meg, men jeg er såpass glad i dingsbomser at jeg kan lære meg en del selv og. Ellers er jo oppladbare batterier kjekt. Lagringskapasitet har litt å si osv. Endret 19. oktober 2004 av Amber Valence Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Selv om ikke alle kamera kommer med oppladbare batterier, kan dette kjøpes i tillegg. De som ikke kommer med dette, bruker gjerne AA batterier, og en lader pluss fire slike oppladbare batterier koster en 2-300 kroner. Pass på at de er minst 2000 milliamper (mah). Lagringskapasitet på kameraet har absolutt ingenting å si, ettersom man uansett må kjøpe med ett minnekort. Det finnes vel knapt noe kamera som kommer med minnekort stort nok til mer enn ett fåtall bilder i beste kvalitet. Men skal du ha ett kamera der det er billig å kjøpe minnekort, må du velge ett kamera som bruker SD eller CF kort. Styr i såfall unna Sony (Memorystick), Fuji (XD kort) og Olympus (XD kort). Hvordan et kamera lider av pixelhysteri? Har det f.eks 5 megapixler, og koster det samme som ett 2-3 megapixel kamera med omtrent samme funksjoner, kan vi regne med at produsenten prøver å dytte inn så mange megapixels som mulig for å imponere ved tall... minuset er at man da langt i fra imponerer med bildekvaliteten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå