Zethyr Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) Kan dere komme med et forslag til hvordan jeg skal løse denne ??: lim - - - - - sqrt(x + 18) - 5 x->7 - - - - - - - - x² - 49 Jeg skjønner ikke hva jeg kan gjøre for å bli kvitt kv.rota... edit: jeg må ha bindestreker som mellomrom, forumet godtar ikke gode gamle spacebar. Endret 18. oktober 2004 av Zethyr Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) Bruk l'hopitals regel, dvs deriver teller og nevner hver for seg og så sett inn 7 Endret 18. oktober 2004 av oro2 Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 (endret) ... Endret 24. oktober 2004 av HolgerLudvigsen Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Kan dere komme med et forslag til hvordan jeg skal løse denne ??: lim - - - - - sqrt(x + 18) - 5 x->7 - - - - - - - - x² - 49 Jeg skjønner ikke hva jeg kan gjøre for å bli kvitt kv.rota... edit: jeg må ha bindestreker som mellomrom, forumet godtar ikke gode gamle spacebar. bruk L'Hopital. teller = diff(root(x+18)-5) = (1/2)*(x+18)^-(1/2) nevner= diff(x^2-49)=2x sett x=7 inn i dette: 1/[root(7+18)*2*2*7]=1/[5*28]=1/140 Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Er det noen som vil ta på seg ansvaret å skrive litt om derivering på Norges wikipedia? Hvis alle her på forumet skriver hver sin lille artikkel om noe som de kan godt, begynner wikipediaen å komme seg betraktelig! Den har jo nettopp rundet 10.000 artikler og kommet seg inn på listen over største wikipedier! Lenke til kommentar
jrz Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 viktig å forklare litt hva l'hopitals regel er også da.. når dette ikke er 3mx pensum som jeg husker. poenget er at om du i en grense får svar [0/0] ved å sette inn grensen, så deriverer du teller og nevner uavhengig av hverandre helt til du får et gyldig svar. :-) Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Kan ikke noen være så vennlig å skrive en liten artikkel, da? Det spiller ingen rolle hvor kort den er... Bare skriv kort hva det er og hva det brukes til! Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Kan forklare litt mer (som ønsket av noen her): L'hôpitals regel Hvis du har en grenseverdi lim x->C f(x)/g(x) , C = konstant i invervallet <a,b>: - som blir av typen "0/0" eller "uendelig/uendelig" når du setter inn x direkte - der g(x) og f(x) er deriverbar i intervallet <a,b> - der g'(x) er ulik 0. har vi: lim x->C f(x)/g(x) = lim x->C f'(x)/g'(x) Lenke til kommentar
jrz Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 og, for å legge til, blir det null igjen etter du har derivert, så kan du derivere igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå