Sevenord Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) Jeg har funnet ut at etter jeg kjøpe meg bærbar så trenger jeg ikke lengre den stasjonære pcen til annet en lagringsplass. Derfor har jeg satt opp den som en server, noe som funker svært bra. Så til selve spm, tror dere det går bra om jeg setter serveren i et lite rom som vi har; Det har jordgulv, og ikke noe særlig isolasjon. Dvs at det blir nok kalt og rått der, men det fryser ikke.. Kan vel sammenlignes med en god gammeldags "potetkjeller" Kan man ha en pc stående i slike omgivelser? edit: Må kanskje nevne for dere som er i tvil, Ja, pcen skal selvfølgelig være påslått der mens den brukes som server Endret 18. oktober 2004 av el`satanical Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Tror det bør gå bra, så lenge det ikke blir minusgrader, er vått på gulvet, eller for høy luft fuktighet. Lenke til kommentar
Plazmatrix Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Det skal da verra noe til kaldt om det blir minusgrader inne i en pc som står på døgnet rundt ? ? ? Min ligger på +20' når det er -10' i ute... PCn står i et skjul... Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 tja, sikkert rett som du sier... En annen ting er at jeg må forsikre meg om at det ikke er mus der, jeg har mange vifter på denne pcen =/ Andre som har meninger? Jeg burde kanskje få målt luftfuktigheta der på en eller annen måte.... Tror ikke det blir vått på gulvet der... Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 Det skal da verra noe til kaldt om det blir minusgrader inne i en pc som står på døgnet rundt ? ? ? Min ligger på +20' når det er -10' i ute... PCn står i et skjul... hehe, det er sant... Men om du har din i en skjul, så tror jeg da det er mere "ekstremt" en hva jeg skal prøve meg på... Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) tja, sikkert rett som du sier... En annen ting er at jeg må forsikre meg om at det ikke er mus der, jeg har mange vifter på denne pcen =/ Andre som har meninger? Jeg burde kanskje få målt luftfuktigheta der på en eller annen måte.... Tror ikke det blir vått på gulvet der... Kommer ikke på noe mere, bare det med luftfuktighet, kondens er aldri morro. Kanskje løfte pc'en 5cm over gulvet, evt. på et bord om det blir stødig nok. Angående mus, slike vil vel hindre dem ifra å søle til maskina di. Edit: Evt. en slik en :!: Endret 18. oktober 2004 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
srbz Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) Sette den i en kasse, gjerne av metall elns da. Hindrer vel både fukt og mus og det som verre er. Men pass at ikke musa gnager ledningene da... Men det blir vel isåfall verst for dem, ihvertfall strømledningen Endret 18. oktober 2004 av surbz00r Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) Tviler på rotter å mus vil prøve å komme seg gjennom en vifte som går Maskinen har vel kabinett av metall. Blir vel kablene utvendig som blir problem. Spraye maskinen med rottegift? Endret 18. oktober 2004 av PantZman Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) Tviler på rotter å mus vil prøve å komme seg gjennom en vifte som går Maskinen har vel kabinett av metall. Blir vel kablene utvendig som blir problem. Lyst til å prøve? Endret 18. oktober 2004 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Kan garantere deg at PC'en ryker. Har funnet en amerikakoffert som har stått på et jordgulv i rundt 50 år. Alt av metall har rustet bort. Lufta i slike rom tar knekken på alt mulig. Lenke til kommentar
capy Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 tipper kjelleren har høy luftfuktighet. det kan ta knekken på pcen over tid. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Jeg tviler sterkt på at luftfuktigheta er så skadelig for PC'n som mange påstår her. Det samme gjelder minusgradene. PC'n er en varmekilde og vil dermed alltid være varmere inni enn i rommet rundt. Dette vil i seg selv senke luftfuktigheta ganske drastisk (jeg vil tippe en halvering) så det ikke blir noe korrosjon. Kondens blir det i hvertfall ikke, det strider mor naturlovene om hvordan kondens oppstår. Kondens oppstår aldri på varmekilder, men kun på de flatene som er kaldere enn selve lufta. I potetkjelleren vil PC'n være varmere enn lufta. Det gjør ikke noe med noen få minusgrader heller, men kan sikkert være skadelig ved minus 30-40'C. Skaden vil da bestå i vifter som lett knekker (kald plast = sprø plast), og at oljen i lagret på harddisken vil bli så seig at harddsiken kan få problemer med å holde oppe hastigheta. Det at luftfuktigheta synker når lufta blir varmet opp inni OC'n henger sammen med at Luftfuktighet alltid er *relativ*. Varmere luft kan holde på mye mer fuktighet og dermed vil kald luft som varmes opp få minkende relativ luftfuktighet. Jeg har regnet en del på slikt tidligere (i kjemien) og tror derfor jeg gjetter rimelig rett dersom jeg sier at luftfuktigheten halveres ved en oppvarming på 15-20'C. Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Tviler på at du skal ha maskina nedi der i 50 år.... Går nok bra, men det er ikke sunt med så høy luftfuktighet/kondens som det er i en slik kjeller over lengre tid. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 og at oljen i lagret på harddisken vil bli så seig at harddsiken kan få problemer med å holde oppe hastigheta. Men vil ikke vanlig friksjonen i disken holde temperaturen i lageret på et greit nivå da? Hvis oljen alikevel blir seig, vil ikke det bare skape mere friksjon som igjen øker temperaturen? Eller er jeg på bærtur? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 og at oljen i lagret på harddisken vil bli så seig at harddsiken kan få problemer med å holde oppe hastigheta. Men vil ikke vanlig friksjonen i disken holde temperaturen i lageret på et greit nivå da? Hvis oljen alikevel blir seig, vil ikke det bare skape mere friksjon som igjen øker temperaturen? Eller er jeg på bærtur? Jo, du har rett i det, men ved ett punkt må det bli for seigt til at motoren klarer å holde hastigheten og friksjonsvarmen oppe. Jeg vet ikke hvor lave temperaturer de tåler i praksis, men vil tippe at smertegrensen for temperaturen i lufta rundt disken ligger i området -10 til -30°C. Ved ca 30°C lufttemperatur så ligger disker ofte på rundt 45°C, altså en 15°C differanse. Ved -20°C vil sikkert den økte friksjonen øke differansen til kanskje 30°C. Dvs. at disktemperaturen blir rundt +10°C. Da vil oljen være betydelig seigere enn ved 45°C. Jaja, det blir spekulasjoner, men jeg tror ikke diskene tåler så veldig mye lavere lufttemperaturer enn -10 til -30°C. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Simen1 eier... er enig med det han sier... Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 artig med mye respons Da jeg presanterte dette forslaget til min far så kom det klassiske: "Hva om jævelskapen tar fyr da?, Da har vi ikke noe kontroll på det siden den står stuket bort inni der!" Det er jo seff sant, men dog, sjansen for at den skal ta fyr er så liten at jeg gidder ikke tenke på det engang.... Nå har jeg fått en annen plass å ha pc'en på, kjølig og god plass, men i et rom som vi bruker daglig(da har vi bedre kontroll på pcen, quote fadern) og som derfor er isolert etc Alt i alt fornøyd jeg, selv om pcen vil varme opp det rommet den nå står i slik at man ikke kan bruke det som kjølerom lengre, menmen, tar det når det kommer Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Når det gjelder fuktighet, så er det jo steder i verden hvor den relative fuktigheten er vesentlig høyere enn her i Norge. Har aldri hørt noe om at de ikke kan bruke datamaskiner der? Dette tror jeg går bra, men ikke sett maskinen rett på gulvet. Er du redd for dyr, kan du jo rigge opp en par musefeller med sånn kattetørrfor i. Det er fint som åte, fordi det ikke tørker ut eller mugner.. Ellers finnes det sånne voksblokker som dreper mus, men ikke bruk dem hvis du har katt, fordi puser tåler de forgiftede musene dårlig.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Ang. strømforbruk så er det kanskje lurest å ha PC'n inne i en oppvarmet del av huset. En PC bruker en del watt effekt og produserer like mange watt varme. Da er det jo lurt å la varmen fra PC'n bidra til oppvarminga i huset i stedet for å fyre for kråka. 200W i et år vil koste ca 900kr med en strømpris på 50 øre/kWh. Ved å ha serveren i et oppvarmet rom så trenger de andre varmekildene (ovner) ikke å stå på like mye for å varme opp rommet. Dermed sparer man ca 900kr per år ved å ha PC'n inne. Lenke til kommentar
Sevenord Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 Ang. strømforbruk så er det kanskje lurest å ha PC'n inne i en oppvarmet del av huset. En PC bruker en del watt effekt og produserer like mange watt varme. Da er det jo lurt å la varmen fra PC'n bidra til oppvarminga i huset i stedet for å fyre for kråka. 200W i et år vil koste ca 900kr med en strømpris på 50 øre/kWh. Ved å ha serveren i et oppvarmet rom så trenger de andre varmekildene (ovner) ikke å stå på like mye for å varme opp rommet. Dermed sparer man ca 900kr per år ved å ha PC'n inne. japps, det er så sant som det er sakt. Når jeg har den på rommet mitt så tenger jeg mtrent ikke å bruke andre varmekilder (har lite rom) Men problemet er at der den står nå ønsker man at det skal være kjølig, derfor vet jeg ikke hvor lenge den pcn får stå der Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå