Gå til innhold

Formatere HD med linux partisjoner

newt

Anbefalte innlegg

Så var det problemet mitt...

Jeg hadde innstalert Mandrake 10 på en 40gb hd. Den stod bare å støvet ned så plutselig fant pappa ut at han ville bruke den. Så var det slik at jeg måtte formatere den. Det jeg altså gjorde da var å slette den ene artisjonen til mandrake, en journal Fs partisjon tror jeg, husker ikke det helt. Men uannsett, jeg har nå altså 20 gb tilgjengelig på den 40 gb disken.

Hvordan skal jeg få fiksa de forbanna linuxpartisjonene lurte jeg da altså på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sa egentlig lite om hva du egentlig ønsket.

"Fikse" linuxpartisjonene kan bety så mangt.

Ønsker du å fjerne dem, eller få mandrake til å fungere igjen?

Om du bare ønsker å fjerne dem ser jeg ikke problemet da du fint greide å fjerne partisjonen med et eller annet journal-filsystem (reiserfs/ext3).

Start opp maskinen med en boot-disk, xp-cd, mandrake-cd, partition magic, el og fjern partisjonene du ikke skal ha.

Eventuelt bare formatere dem til FAT32, NTFS.

Vil du derimot sette opp linuxsystemet ditt på nytt er det helt avhengig av hvilken disk du fjernet. Var det rot-partisjonen har du et problem med at du må installere mandrake over en av de andre partisjonene dine, var det derimot /home partisjonen vil selve systemet fremdeles være intakt (kjør lilo/grub for å fikse bootloader).

Tredje tolkning:

Ville du ha *hele* plassen tilgjengelig på _en_ partisjon må du slette alle partisjonene (inkludert den nåværende, om du da ikke bruker DiskDrake/P.Magic/parted til å øke partisjonsstørrelsen). Du har da en blank disk du kan opprette en ny partisjon på som skal oppta 100% av disken.

Voila.

Lenke til kommentar

Det jeg skal gjøre er å innstalere winXP på den.

Linuxpartiosjonene får jeg jo ikke tilgang til i windows, heller ikke i bios.

Prøver å få tilgang til diskdrake, men hver gang jeg skal starte opp mandrake enten via HD eller cd stopper den opp pga. at den mangler den ene linuxpartisjonen jeg ''slettet''.

Feilmeldingen: Kernel panic: VFS: unable to mount fs on hd3.

Så diskdrake har jeg altså ikke fått tilgang til via mandrake innstalasjonen.

Prøve å kjøre en annen linux distro som kjører fra cd, men den stoppet opp på samme feilmeldinga.

Så jeg skal altså ha 1 partsjon, FAT eller NTFS.

Edit: Jeg får fjernet dem med partition magic ja, men da får jeg nesten prøve det da ;)

Takk skal du ha!

Endret av newt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...