Gå til innhold

Strømforsyninger som skriker

Anbefalte innlegg

Ja, det høres rart ut, men det er det eneste ordet jeg synes er dekkende for ulyden som kommer fra dem. Hjemme så har familien en fin liten AMD-boks (XP1600+, nForce 420, Gf3Ti200) som putrer og går ved hjelp av en vel 4-5 år gammel 230W PSU, i tillegg til den har de en P4-boks som tjenestegjør som hovedmaskin.

Strømforsyningen i AMD-maskinen går overraskende nok som en klokke. Det eneste er at den skriker, og med skrik mener jeg en høy-frekvent ulyd som modulerer hyppig i frekvens og ikke fullt så hyppig i nivå. Det rare er at musehjulet påvirker frekvensen og nivået direkte. Jeg fant aldri ut av nøyaktig hva som lager ulyden, men jeg tenkte at det er nok fordi strømforsyningen begynner å dra på årene.

Så overraskelsen var stor da jeg i dag opplevde ~ nøyaktig samme støytype fra en flunkende ny strømforsyning, kjøpt på Datakjeden. Det dreier seg om en Sweex 450W som ellers er helt topp, greie nivå på 12V, 5V og 3.3V selv om den nok ikke er en 'ekte' 450Watter, den har stillegående vifter (80mm bak, 120mm under) og er i grunn en finfin strømforsyning. Rent bortsett fra at den også skriker, ikke så ille som den nevnte 230Watteren, men definitivt ikke noe man kan ignorere.

Jeg måtte skru ut Sweexen og fikse Chieftec-strømforsyningen (litt lodding og den var god som ny) for å være 100% sikker i min sak, og jada, med Chieftec-strømforsyningen var alt atter tyst som i graven. Sweexen skriker og det gjør meg arg.

Har noen forslag/tanker eller rett og slett peiling på hva det er som lager så infernalsk ekkel støy? Jeg er åpen for alt her, inkludert Gremlins og bankeånder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må vel være det velkjente problemet med spole som kommer i resonnans? Har hørt det der med at mus og cursor kan påvirke lyden, fordi strømmen gjennom spolen varierer.

Hvis du åpner boksen og pirker på alle komponenter så bør du finne en plass som påvirker lyden, og da hive på noe silikon eller lim.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg gav opp hele greia og daffet ned til Datakjeden. Der forklarte jeg problemet og vips, så fikk jeg en ny PSU. Han så rart på meg når jeg begynte å le, gitt. Menmen. :)

Takk for tipsene hårek. Jeg håper inderlig at den nye ikke skriker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...