steinberg Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 hvordan opptimaliserer jeg win xp for musikklaging? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Hva tenker du på ,er d mp3 eller hvordan du lager mp3 eller noen annet,xp er veldig bra til musikk filer syns eg. Kjetil Lenke til kommentar
Grimmy Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Hvis du tenker på å spille inn musikk, ved hjelp av f.eks synthesizer eller gitar. Så er det jo kjekt å ha et virkelig bra lydkort til jobben. Du bør og ha et bra program som f.eks Logic eller Cubase. Men det som også må tenkes på er driverene til komponentene. Ellers så er jo Windows XP fint til det meste egentlig, når jeg driver med musikk ved hjelp av maskinen så er den stabil, ting går fort og alt er liksom som det skal. Lenke til kommentar
Verberate Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 Ett par ting du kan gjøre: Pass på IRQ'ne dine. Enkelte lydkort liker ikke å dele IRQ, og hvis du har installert windows med ACPI har du IRQ styring. Det beste er ganske enkelt å fjerne det, enkelte hevder også at ytelsen til diskene har steget etter at de har gjort det. Den beste måten å gjøre det på er å re-installere windows, og når du får opp meldingen "Press F6 if you need to install a third-party SCSI or RAID driver", trykker du F5. På skjermen du får opp velger du "Standard PC". Merk at hvis du velger å fjerne ACPI vil du ikke kunne sette maskina i sove eller dvale modus. Du vil også få tilbake skjermen der det står "It's now safe to turn off your computer" etter du har valgt shut down. Skru av de grafiske effektene i XP. (Åpne 'System -> Advanced'. (under 'Control Panel'.) Klikk på 'Settings' under Performance. Da skal du få opp et vindu med Visual Effects. Marker "Adjust for best performance") Skru av skjermsparer'n (og bakgrunnsbildet, selv om det ikke er like viktig,) og sett oppløsningen til enten 16 eller 24 bits. (Høyreklikk på skrivebordet og velg 'Properties') Sørg for at HD'ne bruker DMA. (Åpne 'Device Manager', velg 'IDE ATA/ ATAPI Controllers', høyre klikk på hver IDE disk du har og velg 'Advanced Settings'. Sjekk at Transfer Mode står på 'DMA if available'.) Sørg for at HD'ne ikke går i dvale. (Åpne 'Power Options' og sørg for at alt står på 'Always on'.) Skru av bakgrunnslyder. (Åpne 'Sounds and Audio Devices Properties', velg 'No sound' under 'Scheme'.) Ellers vil jeg råde deg til å ligge unna Audigy kortet. Omtrent alle jeg har hørt om bare klager på kortet. Det er ikke det at kortet i seg selv er dårlig, med driverne er ikke helt det store hvis man skal bruke det til å lage musikk. Hvis du alt har det og ikke har tenkt til å skifte det ut, vil du nok helt sikkert merke at du får et kjipt, ufrivillig delay hver gang du skal ta opp. Dette skyldes MME drivern. Hvis du skrur ned latency'n på den, skulle det mest sannsynligvis fikse problemet, ellers kan det skyldes buffer størrelsen. Vet ikke helt hvordan man fikser det i Cubase dessverre. Ha en HD til å ta opp audio og en til programmer, (bruk evt. partisjoner.) RAID er også ett hot tips. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå