Gå til innhold

Installasjon av Linux på S-ATA disk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  Ripz911 skrev:
hehe... bruk fedora da... eller suse eller mandrake....

Slackware er for slække folk som ikke har tro på binaries...

Slackware ble laget for at man skal kunne ha full kontroll på systemet sitt. Ofte kan det være en fordel å kompilere programmer fra source, fordi da får man et program helt tilpasset sin maskin. Selvfølgelig finnes det binaries til Slackware også. Slackware er nok den reneste linux-distroen, og den som ligner mest på skikkelig Unix. Men jeg skjønner at sånne som deg sier sånt, fordi du ikke aner hva du prater om.

Lenke til kommentar

Jeg har Abit NF7-S, men bruker ikke SATA selv pga jeg har ikke SATA-harddisker, derfor har jeg heller ikke kontrolleren aktivert.

Men jeg mener å huske noe prat om /dev/hde og /dev/hdf under boot før i redhat 8 tidligere, når jeg ennå ikke hadde deaktivert den.

Lenke til kommentar
  zyp skrev:
Jeg har Abit NF7-S, men bruker ikke SATA selv pga jeg har ikke SATA-harddisker, derfor har jeg heller ikke kontrolleren aktivert.

Men jeg mener å huske noe prat om /dev/hde og /dev/hdf under boot før i redhat 8 tidligere, når jeg ennå ikke hadde deaktivert den.

Stemmer det, at man må bruke /dev/hde når man bruker SATA-disk på 1. SATA-port på nForce2 Ultra 400 og installerer linux. Jeg må det på mitt AMD-system, i og med at jeg bruker SATA-disk på mitt Asus A7N8X-E Deluxe, og operativsystemet er Slackware 10.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
  Sitat
' date='20/10/2004 : 15:27']
  Manuel skrev:
  moyner skrev:
Sillicon S-ATA-kontrollere er støttet. Har en slik selv, og jeg vet at den fungerer fint.

Fungerte for meg også, men det er tydeligvis en bug i Silicon Image-driveren som gjør skriving til Seagate-disken ustabil. Det hele pleier å ende med at syslog spyr ut noen feilmeldinger, hvoretter kjernen låses... Jeg klarte ikke å få ned systemet på en sikker måte etter dette (programmer hengte seg, ikke mulig å ta ned systemet osv.).

Så i praksis

Linux+Seagate+S-ATA = Bad Idea

mens f.eks. WD funker?

:thumbdown:

Det er snakk om disk-kontroller og ikke disken her, den gjør bare så den får beskjed om av kontrolleren.

Jeg har VIA Serial ATA Raid på min og en 160 gigs seagate disk, og dette funker fett med både windows og linux.

Eneste er at windows+viasataraid+seagate fører til kresj en vakker dag. Det skjedde meg, og jeg måtte erase alt. (MSI K8T NEO FIS2R)

Det skjedde også en kamerat ganske nylig, men det er fixet nå (av meg :!:)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Meeen... hva om en har en kontroller som distroen du bruker ikke har støtte for uten ekstra drivere, og du vil ha OSet på en S-ATA disk?

I Windows 2000 og XP er det jo bare å trykke på F6 før installasjonen starter, og sette inn driverdiskett, men hvordan er dette i Linux? Jeg regner med dette er litt forskjellig fra distro til distro, men slik... hovedsaklig? :p

Håper noen skjønte noe av det jeg sier her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...