[ReXoR] Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) Lurte bare på om man trenger noen spesielle drivere til dette. (eller om man må tukle med noe spesielt for å få dette til) Kontrolleren er av den som følger med Abit NF7-S (Intern S-ATA Kontroller). Måldisken er en WD36.7GB Raptor. Tenkte å legge inn slackware eller noe sånt. Edit: DualBoot med eksisterende win2000 installasjon hadde også vært å foretrekke Endret 18. oktober 2004 av [ReXoR] Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Hva slags SATA er det, innebygd i southbridgen (bør funke uten drivere) eller er det en integrert raid-controller på HK'et (f.eks Promise eller Sil) ? Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 Silicone. Er ikke innebygd sånn sett, tror jeg. Trenger drivere for å kunne bruke det, pluss at den ansees som et "eget kort" av systemet. Lenke til kommentar
bkak Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Sillicon S-ATA-kontrollere er støttet. Har en slik selv, og jeg vet at den fungerer fint. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Sillicon S-ATA-kontrollere er støttet. Har en slik selv, og jeg vet at den fungerer fint. Fungerte for meg også, men det er tydeligvis en bug i Silicon Image-driveren som gjør skriving til Seagate-disken ustabil. Det hele pleier å ende med at syslog spyr ut noen feilmeldinger, hvoretter kjernen låses... Jeg klarte ikke å få ned systemet på en sikker måte etter dette (programmer hengte seg, ikke mulig å ta ned systemet osv.). Hovedsaken er at installasjonskilden har støtte for S-ATA. I så fall vil installasjonen gå mye glattere enn å installere Windows på en S-ATA-harddisk. Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 20. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2004 Sillicon S-ATA-kontrollere er støttet. Har en slik selv, og jeg vet at den fungerer fint. Fungerte for meg også, men det er tydeligvis en bug i Silicon Image-driveren som gjør skriving til Seagate-disken ustabil. Det hele pleier å ende med at syslog spyr ut noen feilmeldinger, hvoretter kjernen låses... Jeg klarte ikke å få ned systemet på en sikker måte etter dette (programmer hengte seg, ikke mulig å ta ned systemet osv.). Så i praksis Linux+Seagate+S-ATA = Bad Idea mens f.eks. WD funker? Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 (endret) Jeg har linux og en seagate s-ata-disk, og har aldri hatt en bedre kombo! Endret 20. oktober 2004 av Rafael Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Er vel egentliug kontrolleren og ikke disken som har noe å si... Lenke til kommentar
Ripz911 Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 f.eks. archlinux har nå kommet med en versjon som støtter s-ata... Les litt om slækk'en du skal installere har rett og slett støtte for s-ata -> ftp.uio.no universitetet i oslo > last ned lennux der og hva er det derre med slackware? skjønner ikke hvorfor så mange folk driver og loker med slackware... Whats the deal about slackware? *lizzom* Skjønner at folk bruker FC2 "brukervennelig", DEBIAN (debban) apt-get bra pakke system! Men hvorfor slackware??? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Fordi at da er du lit. Det er ikke jeg, så jeg holder meg til Artsj. Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 ...og poenget med de to siste postene var da..? Lenke til kommentar
bkak Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Like mye som poenget med din og min, bøb. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 *lok, loki, loka-loka, loiiki loiiki loika, ...* (syng den ) Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Like mye som poenget med din og min, bøb. Jeg er seriøs. Jeg skjønte de ikke. Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 ' date='18/10/2004 : 17:02'] Lurte bare på om man trenger noen spesielle drivere til dette. (eller om man må tukle med noe spesielt for å få dette til)Kontrolleren er av den som følger med Abit NF7-S (Intern S-ATA Kontroller). Måldisken er en WD36.7GB Raptor. Tenkte å legge inn slackware eller noe sånt. Edit: DualBoot med eksisterende win2000 installasjon hadde også vært å foretrekke om du lastar ned f.eks. ein av dei daglige currentisoane til slackware.no skal du få støtte for sata i slackware. men siste release støtter det ikkje. tilfeldigvis er current totalt ok Lenke til kommentar
pekle Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Ikkje direkte relevant kanskje, men til opplysning er KV7+Samsung SATA+Mandrake10 problemfritt. Lenke til kommentar
Ripz911 Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 hehe... bruk fedora da... eller suse eller mandrake.... Slackware er for slække folk som ikke har tro på binaries... Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Du vet at du har binaries i Slackware og, right? Det er fult mulig å bare bruke binaries, om du så vil. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 hehe... bruk fedora da... eller suse eller mandrake....Slackware er for slække folk som ikke har tro på binaries... Tror du blander Slackware og Gentoo her. Alle pakkene til Slackware er i binærform. Selvsagt er kildekoden også tilgjengelig, men det gjelder da alle distroer og er et krav i GPL-lisensen. Lenke til kommentar
Jazzcat Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Mye nyttig info om linux og s-ata finner du her: Serial ATA (SATA) in Linux Sliter selv med å få installert Linux på mitt DFI UT 250Gb med Seagte S-ata disk, da de forskjellige distroene klager over at de ikke finner noen HD. Er det noen her som har fått til å installere noen distro på denne kombinasjonen ?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå