Gå til innhold

Installasjon av Linux på S-ATA disk

Anbefalte innlegg

Lurte bare på om man trenger noen spesielle drivere til dette. (eller om man må tukle med noe spesielt for å få dette til)

Kontrolleren er av den som følger med Abit NF7-S (Intern S-ATA Kontroller).

Måldisken er en WD36.7GB Raptor.

Tenkte å legge inn slackware eller noe sånt.

Edit: DualBoot med eksisterende win2000 installasjon hadde også vært å foretrekke :)

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sillicon S-ATA-kontrollere er støttet. Har en slik selv, og jeg vet at den fungerer fint.

Fungerte for meg også, men det er tydeligvis en bug i Silicon Image-driveren som gjør skriving til Seagate-disken ustabil. Det hele pleier å ende med at syslog spyr ut noen feilmeldinger, hvoretter kjernen låses... Jeg klarte ikke å få ned systemet på en sikker måte etter dette (programmer hengte seg, ikke mulig å ta ned systemet osv.).

Hovedsaken er at installasjonskilden har støtte for S-ATA. I så fall vil installasjonen gå mye glattere enn å installere Windows på en S-ATA-harddisk.

Lenke til kommentar
Sillicon S-ATA-kontrollere er støttet. Har en slik selv, og jeg vet at den fungerer fint.

Fungerte for meg også, men det er tydeligvis en bug i Silicon Image-driveren som gjør skriving til Seagate-disken ustabil. Det hele pleier å ende med at syslog spyr ut noen feilmeldinger, hvoretter kjernen låses... Jeg klarte ikke å få ned systemet på en sikker måte etter dette (programmer hengte seg, ikke mulig å ta ned systemet osv.).

Så i praksis

Linux+Seagate+S-ATA = Bad Idea

mens f.eks. WD funker?

Lenke til kommentar

f.eks. archlinux har nå kommet med en versjon som støtter s-ata...

Les litt om slækk'en du skal installere har rett og slett støtte for s-ata ->

ftp.uio.no universitetet i oslo > last ned lennux der

og hva er det derre med slackware?

skjønner ikke hvorfor så mange folk driver og loker med slackware...

Whats the deal about slackware? *lizzom*

Skjønner at folk bruker FC2 "brukervennelig", DEBIAN (debban) apt-get bra pakke system!

Men hvorfor slackware???

Lenke til kommentar
' date='18/10/2004 : 17:02'] Lurte bare på om man trenger noen spesielle drivere til dette. (eller om man må tukle med noe spesielt for å få dette til)

Kontrolleren er av den som følger med Abit NF7-S (Intern S-ATA Kontroller).

Måldisken er en WD36.7GB Raptor.

Tenkte å legge inn slackware eller noe sånt.

Edit: DualBoot med eksisterende win2000 installasjon hadde også vært å foretrekke :)

om du lastar ned f.eks. ein av dei daglige currentisoane til slackware.no skal du få støtte for sata i slackware. men siste release støtter det ikkje. tilfeldigvis er current totalt ok

Lenke til kommentar
hehe... bruk fedora da... eller suse eller mandrake....

Slackware er for slække folk som ikke har tro på binaries...

Tror du blander Slackware og Gentoo her.

Alle pakkene til Slackware er i binærform. Selvsagt er kildekoden også tilgjengelig, men det gjelder da alle distroer og er et krav i GPL-lisensen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...