Svin Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Jeg har to regresjonslinjer som jeg ønsker å se om er forskjellige. Er det noen med god greie på statistikk som vet hva jeg skal teste? (har en vag fornemmelse av at t-test skal brukes). Er det noen som vet hvordan det kan gjøres enkelt i f.eks. Minitab hadde det vært veldig fint. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Hva med å tegne dem i et koordinatsystem og se? Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner spørsmålet ditt. Kan det være som følger? Du har brukt et datasett og kjørt to forskjellige typer regresjon, og du ønsker å se hvilken som er nærmest? En vanlig måte å gjøre det på, er "minste kvadrats vei". Hvis du har punktene x1,y1, og linja f(x), bruker du E(1->n)((f(xn) - yn)^2) der n er måling nummer n. E(1->n) skal være store sigma fra 1 til n. Forklart med ord: finn avstanden mellom hvert punkt og tilsvarende funksjonverdi, kvadrer den, gjør dette for alle punktene i datasettet, og summér Lenke til kommentar
Svin Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 Det jeg har er to datasett og to tilhørende regresjonslinjer (linjære). Poenget er å finne ut hvorvidt de to regresjonslinjene (datasettene) er ulike. Hvis det ikke er signifikant forskjell på linjene kan en anta at datasettene er like. Det å plotte regresjonslinjene med konfidensintervall er dessverre ikke en god nok test. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå