Gå til innhold

M-Audio Audiophile 24/96 til "vanlig" bruk?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kan skaffe meg et M-Audio Audiophile 24/96 til 850kr.

Så har jeg 3 spørsmål:

 

1. For det første: Er dette et godt lydkort til spilling, film, musikk osv? Kortet skal ikke brukes til innspilling osv.

2. Er 850kr billig for dette kortet?

3. Finnes det bedre kort til mitt bruk i den prisklassen? Styrer helst unna hele creative greia.

 

Takker for svar!

Mvh

2bi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er bedre til musikklytting vet jeg ikke, men til spilling ville jeg tro det var bedre grunnet lavere cpu bruk og støtte for spill-lyd ekspansjoner (A3D, EAX osv).

 

På audiophile kortene betaler du jo mer for opptak og midi muligheter så det kan jo hende uten at jeg vet det, at M-Audio r5.1 har bedre DAC.

 

Les litt på forum dedikert til lyd osv. eksempelvis www.head-fi.com (computer as source forumet).

Lenke til kommentar
Er ganske sikker på at 2496 korter er bedre med alt som har med musikk å gjøre.. gjelder også når du skal høre på musikk. Dette kortet er ikke beregnet for spilling. Så Revo kortet gjør nok en bedre jobb der. Men er ikke sikker. 850,- er billig ja.

Hva mener du med det? Hvis du uansett spiller i stereo er det vel å foretrekke å bruke et lydkort med best mulig lydkvalitet og gode analogkomponenter?? Bedre komponenter og convertere gir deg da bedre lyd ->> bedre spillopplevelse.

Endret av radiated
Lenke til kommentar
Støtter Audiophile A3D/EAX? Revo er endel tregere enn Audigy i spill, og jeg regner med Audiophile er enda tregere. Audiophile støtter svjv ikke det å spille av to lyder med ulik samplingsfrekvens, f.eks. høre på MP3 samtidig som man spiller.

Dette er da ikke noe problem siden både spill og musikk i all hovedsak samples til 44,1khz. Dessuten foretrekker jeg ekte samplerates framfor Creatives resampling internt i kortet som forringer lydkvaliteten.

Lenke til kommentar
Styrer unna creative .......ohh unna mainstream.....er en grunn til at det er mainstream vettu

Hvor har han skrevet at han styrer unna Creative fordi de er mainstream? Det kan jo være at han har hatt dårlige erfaringer med Creative? Selv ville jeg for eksempel ikke tatt imot en WD harddisk eller et MSI hovedkort om jeg hadde fått det hevet etter meg, på grunn av at jeg har vært borti mye trøbbel med dem.

 

Og nå er ikke Creative akkurat kjent for å ha kjempegod lydkvalitet på sine kort, da...

Lenke til kommentar
850,- er grisebillig... Ville ikke nølt et sekund med å kjøpe det

nja, njo. du får kortet for mellom 1000 og 1100 i en del musikkbutikker (f.x Procom ) så 850 er jo bra om det er et nytt kort med garanti :yes:, dersom det er brukt derimot.....:no:

 

Lyden er super :love: men jeg spiller ikke annet enn musikk... (ja vel da, en runde med nethack når jeg har for mye tid...)

 

M.

Lenke til kommentar
Hva mener du med det? (at M-A2496 ikke er god for spill) Hvis du uansett spiller i stereo er det vel å foretrekke å bruke et lydkort med best mulig lydkvalitet og gode analogkomponenter?? Bedre komponenter og convertere gir deg da bedre lyd ->> bedre spillopplevelse.

Han mener vel at kortet trekker mer på CPUen og ikke støtter div funksjoner som spill bruker. Det hjelper vel neppe om lyden (fra et audiofilperspektiv) er perfekt om spillingen forøvrig går treeeeegt eller effekter mangler?

 

(Men det er vel knapt noen her som vet mindre enn meg om nyere spill :whistle: )

 

M.

Lenke til kommentar
Hva mener du med det? (at M-A2496 ikke er god for spill) Hvis du uansett spiller i stereo er det vel å foretrekke å bruke et lydkort med best mulig lydkvalitet og gode analogkomponenter?? Bedre komponenter og convertere gir deg da bedre lyd ->> bedre spillopplevelse.

Han mener vel at kortet trekker mer på CPUen og ikke støtter div funksjoner som spill bruker. Det hjelper vel neppe om lyden (fra et audiofilperspektiv) er perfekt om spillingen forøvrig går treeeeegt eller effekter mangler?

 

(Men det er vel knapt noen her som vet mindre enn meg om nyere spill :whistle: )

 

M.

Vel, jeg bruker selv et "proff"-kort, E-mu 1212, og ytelsen er akkurat lik den jeg hadde med creative 5.1. Lydkvaliteten derimot er flere hakk bedre. (jeg bruker kun stereo-oppsett, så diverse EAX og DTS-effekter har jeg uansett ikke glede av.)

Lenke til kommentar

Babbakaørn - Audiophile 2496 egner seg overhodet ikke til spill. Jeg har dette kortet til salgs på bruktforumet selv - og jeg har prøvd det til spill - og det er helt ubrukelig. Til musikk og innspilling osv. er det helt konge.

Så dette er ikke et kort til "vanlig bruk" - det er et entusiast- lydkort deluxe.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Babbakaørn - Audiophile 2496 egner seg overhodet ikke til spill. Jeg har dette kortet til salgs på bruktforumet selv - og jeg har prøvd det til spill - og det er helt ubrukelig. Til musikk og innspilling osv. er det helt konge.

Så dette er ikke et kort til "vanlig bruk" - det er et entusiast- lydkort deluxe.

Er det du som som selger et 2496 overpriset med 200 kroner fra nypris her på bruktmarkedet?

Lenke til kommentar

Xander - dette med overprising er litt overdrevent uttalt av deg.

 

Min pris er satt i forhold til veilendende (altså normal) utsalgspris - som faktisk er litt over 2.000 kroner.

 

Jeg setter vel for pokker ikke prisen på mitt kort i forhold til kampanjer som drives i noen butikker vet du.......annonsen min kommer nok sannsynligvis til å vare lenger enn butikkens kampanje.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...