fondus Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Hei Min maskin er nokså lunefull. det har seg slik at noen ganger når jeg restarter den, så vil den ikke boote opp før jeg trykker inn resetknappen, andre ganger går det uten. de gangene jeg må trykke inn resetknappen for at den skal boote, bare står den der med avslått skjerm. Noen som vet hva som er feil og hva som kan gjøres? Datan min er i signaturen Lenke til kommentar
dreas Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Du er litt sparsommelig med opplysninger! Må du restarte 2 ganger før den restarter skikkelig? Hvis du bruker windows98, tror jeg en tur til Windows Update hadde gjort seg. [ Denne Melding var redigert av: dreas på 2002-05-19 18:51 ] Lenke til kommentar
Grimmy Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Problem: Maskinen er av, og du skal starte den, men når du trykker maskinen på, så vil den ikke? Eller at maskinen går på, men skjermen er, og forblir av, og at du må trykke på reset et par ganger for at den skal komme på? Jeg har sett dette før hos en kompis. Han har ikke klart å fikse problemet, det har bare blitt værre, han må nå starte maskinen av og på, ofte i en bestemt rekkefølge. Først skjermen, så maskinen, eller motsatt. Med tidsforskjell. Hvis du finner en løsning på dette så skrik ut. Jeg synes å huske at han har det samme hovedkortet som deg, så det har kanskje noe med det å gjøre. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Prøvd å oppdatere BIOS? Det høres for meg ut som om det er BIOS som "henger" seg, kanskje de har autodetect på alle enhetene? Personlig liker jeg å skru av autodetect på CD-spillere/brennere, windows finner dem uansett og bios kjører som regel litt kjappere. Du må bare skru på autodetect igjen dersom du vil boote fra dem. Et annet problem jeg selv hadde ved startup da jeg hadde flere disker i, var at ikke alle(les WDen) ikke klarte å starte opp kjapt nok og endte med å fucke oppstarten opp litt. Noe som førte til at jeg måtte trykke på reboot en ekstra gang, løsningen er å sette på en forsinkelse på oppstart av HD i BIOS(lar den varme opp først). Jeg husker ikke helt hvilken meny dette var, men det er bare å lete, ganske intuitivt når du først ser innstillingen. [ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-05-19 19:46 ] Lenke til kommentar
fondus Skrevet 19. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2002 Mer detaljert om mitt problem: Når jeg starter opp maskinen booter den opp akkurat som den skal Problemet er når jeg restarter maskinen. Da går maskinen "helt ned" til der skjermen slår seg av og blir der. Skjermen slår seg ikke på og man bare hører cd-rommene kjører for å lese cd'ene som er inni eller.no. når jeg så trykker på RESET, starter alt opp og virker. Noen ganger skjer ikke dette. Finner heller ingen sammenheng mellom når det skjer. Lenke til kommentar
FooKer Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 Er det når du restarter windows dette skjer? Har du kjørt 'Windows Update' og lastet ned alle fixer og patcher? Er nemlig en 'shutdown bug' i win9x serien. Noe med at maskinen er så rask at windows roter når du slår av/restarter windows. Fixes med å laste ned patch fra windows update. Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 Synes dette høres rart ut, men har du prøvd å vente litt? Slik jeg forstår det så slår ikke skjermen seg på når du starter på nytt. Det høres ut som et slags skjermkort/BIOS-problem som gjør at skjermen ikke slår seg på. Hvilket skjermkort har du? Terratec?, har du sjekket opdateringene? Sveinl. _________________ Mine hardwarespesifikasjoner <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-05-20 03:02 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-05-20 03:40 ] Lenke til kommentar
fondus Skrevet 20. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2002 Jeg tror ikke at det har noe med windows å gjøre. Det som skjer er at den ikke starter opp igjenog skjermen står og blinker (er av). jeg har prøvd å la den stå en stund, og da blir kjøleribba til CPU helt kald, kan kanskje tyde på at CPU ikke blir slått på? jeg har GF2MX200. dette skjer som sagt ikke alltid, men omtrent halvparten av de gangene jeg restarter. [ Denne Melding var redigert av: fondus på 2002-05-20 15:25 ] Lenke til kommentar
Grimmy Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Jeg kjenner fremdeles ingen løsning men kan du prøve dette: 1. Start maskinen, gå inn i BIOS setupen og sjekk instillingene der. Fiks det slik at maskinen ikke må auto-detect'e noen harddisker eller CD-rom'er. 2. Skru opp maskinen, se bak harddisken(e) og CD-rom(ene) etter jumperene. Hvis alt står på slave og master, etter hvor de er plassert på IDE-kabelen så kan du forandre dette til CS (Cable-Select). Hvis den står på CS, så gjør du motsatt. 3. Bytt litt om plasseringen hav harddis(er) og CD-rom(er). Da mener jeg at du skifter plass på IDE-kabelen. Og du må huske å skifte jumperen samtidig. Altså hvis du setter den fra master til slave på IDE-kabelen så bytter du jumperen til slave, eller CS. 4. Sjekk om det er noe som ikke sitter helt som det skal på hovedkortet. Ta ut og sett inn igjen alle PCI korta, og AGP kortet. 5. Bytt plassering på minne brikken(e) Husk, når du tar inni maskinen så må du være forsiktig. Det er lurt å jorde selg selv før man tar på noen av komponentene. Jeg pleier bare å holde armene over kabinettet når jeg tar på noe (jeg føler det holder, men jeg er ikke noen ekspert) Jeg har også bare t-skjorte på meg når jeg holder på med maskinen. Heller ikke noe ull tøy. Lykke til, hvis du gidder å eksperimentere litt med problemet ditt. Hvis det er det samme som kameraten min har, så blir det bare værre. Og husk, hvis du finner en løsning, så vil jeg høre den. Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå