Gå til innhold

Noen måte å stille vcore ?

X-Shock

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
har et ASUS P4P800-VM kort å lurer på om det er noen måte å stille vcore på ?

er ikke mulig i bios! :mad:

Hvis det ikke kan gjøres i bios, så finnes det likevel noen triks. Jeg tviler sterkt på at det kan stilles med jumpere (slik som hovedkort fra forrige tiår).

Trikset går ut på å enten sette default spenning via VID-pinnene på CPU'en eller ved å koble en motstand på spenningsregulatoren. Begge deler innebærer altså en del triksing med hovedkortet. Er du villig til å gjøre det?

Lenke til kommentar

Tja.. vanskelig og vanskelig. For å ta den første metoden: Finn frem til intels papierer på CPU-sokkelen. Det er normalt PDF-filer på rundt 100 sider. Så finner du frem til de pinnene som heler VID0, VID1 osv.

Disse pinnene settes alltid til en av to verdier: 0V eller Vcore. Kombinasjonen forteller hvilken spenning CPU'en ønsker å kjøre på. I intels papirer finner du ut hvilke kombinasjoner som gir hvilken spenning. Disse pinnene går direkte til en chip på hovedkortet som styrer spenningsregulatoren. Det er ofte en 8-16 pin chip like i nærheten av spenningsregulatorene. Rent fysisk kobler du bare om VID-pinnene slik at de gir den spenninga du ønsker. Jeg har selv gjort dette på både Slot1, Socket 370, og SocketA, men det er neppe noe annerledes på andre sokler. Omkoblingen kan gjøres med små U-formede ledninger som du stikker ned i sokkelen mellom 0V eller Vcore og VID-pinnene. På Slot1 var det litt vanskeligere pga sokkelen. Der måtte jeg kutte banene til VID-pinnene på hovedkortet og koble 0V eller Vcore rett på den chip'en.

Hvis intel skriver for dårlig dokumentasjon på VID-pinnene så kan du heller veldge å sjekke spesifikasjonene til den chip'en som styrer spenninga.

Den andre metoden tar et litt annet utgangspunkt. Der får spenningskontrolleren det orginale VID-signalet, men det settes inn en motstand en lur plass som justerer spenninga opp eller ned. For å finne ut hvordan så må man kunne litt om spenningsregulatorer, sjekke kretsskjemaet, måle litt spenninger og prøve seg frem med forskjellige motstander.

Lenke til kommentar

ok tror jeg går for den første metoden da jeg regner med nr 2 involverer lodding :(

er det noe fare for å skade cpu/hk med nr1 ? har en 3.0ghz p4 precott. du har ikke peiling tilfeldigvis hvor jeg skal lete etter intel spec papirer ?

EDIT: okok fant specsheet på intel.com men nå skjønte jeg ikke så mye :p

duh simen1 er du på irc eller msn ? tenkte jeg kunne kontakte deg der for å få litt hjelp :love:

Endret av X-Shock
Lenke til kommentar

Nr 2 innebærer lodding ja. Nr 1 kan gjøres uten lodding.

Papirer finnes på www.intel.com

Edit: Jeg foretrekker å ikke gi fra meg MSN-adressen fordi da får jeg spørsmål når som helst. Også når jeg ikke har tid eller kan svare. Det er nettopp det som er så genialt med forumet. Da kan jeg lese spørsmål kun når jeg har tid og svare kun på de tingene jeg kan noe om. MSN er heller ikke til hjelp for andre som vil spørre om det samme i fremtiden. Her på forumet kan man søke opp gamle poster og få gode svar. Dvs. langt mindre dobbeltarbeid.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Her fant jeg et dokument:

ftp://download.intel.com/design/Pentium4/...ts/29864312.pdf

Se tabellen på side 49 og oversikt over bena i sokkelen på side 46.

Edit: Tjanei, ikke stor fare i allefall. Faren ligger i om du plasserer de U-formede ledningene i feil hull og de vanlige farene med høy Vcore.

Og en ting til: Når du benytter metoden med U-ledningene så på då være forsiktig når du tar ut CPU'en igjen så ikke ledningene detter ut på hovedkortet og forsvinner. De kan jo legge seg lure plasser og lortslutte noe. Akkurat som om du mister en skrue på hovedkortet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
heihei :)

fant datasheet med spec til min P4 prescott. ftp://download.intel.com/design/Pentium4/...ts/30056102.pdf

hvis du leser på side 15 der så står det hvordan VID0 -> VID5 skal være koblet for å få ønsket spenning. fant på side 38 & 39 bilde av hvor dem befant seg på cpu'en, men det jeg lurer på er hvordan skal jeg koble dem ? skjønte ikke helt  :hmm:

Jeg kikket litt på det dokumentet. På side 14 står det forklart hva 1 og 0 betyr. 1 er "high voltage" noe som betyr Vcc (=Vcore), og 0 er "low voltage" noe som betyr 0V (=GND = Ground)

I sokkelen er ca halvparten av pinnene GND eller Vcc. Disse er fordelt utover i et sjakkbrettmønster og fungerer som skjerming mellom pinnene med signaller. Siden de ligger i et sjakkbrettmønster så betyr det at hver enkelt VID-pinne har to nabopinner som er Vcc og to nabopinner som er GND.

Trikset går altså ut på å koble sammen VID-pinnene med en nabopinne som enten er Vcc eller GND. Sammenkoblingen gjør du med en bitteliten ledning. Du kan f.eks splitte opp en gammel floppykabel og trekke ut en kobberfiber derfra. Klipp kobberfiberen ca 8-10mm lang og bøy den til en "U". Snu U'en opp ned og sett den med den ene enden ned i VID og den andre enden ned i enten GND eller Vcc. På denne måten overstyrer du VID-signalene fra CPU'en for å bestemme default spenning selv. Spenningskontrolleren på hovedkortet vil tolke koblingene dine som at CPU ønsker f.eks 1,6V. Hovedkortet vil dermed levere 1,6V til CPU'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...