Gå til innhold

God fungerende lasteserver. Hva må til?


whom

Anbefalte innlegg

Har satt opp en såkalt lasteserver (totalt 140gb) med den gamle PCèn.

Den blir brukt til lasting 24\7 og muligens litt linking på mindre kravstore spill ;)

Jeg har da en god maskin, som er i nettverk (10\100) med denne maskinen (XP-PRO.

 

Og i den forstand, så lurer jeg på om det ville vært mulig for meg via hovedmaskinen å få full kontroll over server maskin via nettverk.

Jeg ser for meg at "kontroll over hovedmaskin via nettverk"

prosedyren blir noenlunde slik:

- Starter nedlasting via hovedmaskin

- flytter\sletter fra server til hoved

- starter nye nedlastinger :D

 

Noen som kort kan forklare hvordan dette gjøres\hva som trengs?

 

Takk på forhånd :D

Endret av Deuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjører du xp så kan du jo bare aktivere remote desktop i system så kjører du

mstsc -console på kommandolinjen fra hvilken som helst av pcene og skriver inn ip adressen til motparten. RDP er utrolig kjapp og genial å jobbe med så ligger det inne i XP pro, win2k3. åpner du port 3389 i routeren din eller firewallen til pcene så kan du styre det fra andre pcer uansett hvor i verden du måtte være :)

 

Edit: post nr 200 :D

Endret av arildjr
Lenke til kommentar
Serveren må kjøre VNC-server, og den du vil logge på FRA må kjøre VNC-klienten-

OK. Men hvor finner jeg denne klienten? Finner bare VNC server :ermm:

 

Men en ting til og det er om dere vet om andre slike programmer som er bedre og mer avansert?

Gjerne kom med søkeord for å finne slike programmer :love:

Lenke til kommentar
Serveren må kjøre VNC-server, og den du vil logge på FRA må kjøre VNC-klienten-

OK. Men hvor finner jeg denne klienten? Finner bare VNC server :ermm:

Hvorfor stresse når det allerede er innebygget en bedre raskere og mindre ressurskrevende løsning? Du trenger bare å høyreklikke på min datamaskin, velge egenskaper og under fjernstyring skrur du funksjonen på. Klienten finner du i startmenyen under tilbehør -> kommunikasjon.

 

mac1334: Remote Desktop Connection er raskere og bruker INGEN ressurser. Du kan også endre portnunmmer. Serveren kjører som en service, og vil derfor være mulig å bruke selv om ingen har logget inn.

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Mulig at Radmin er bedre i forhold til det at man kan få opp flere server i samme bilde, men du kan åpne så mange koblinger du vil med RDC men de kommer da opp som separate vinduer.

Personlig foretrekker jeg RDC, Radmin krever en egen service som også tar ressurser.......

 

Kamus

Lenke til kommentar
Hvorfor bry seg om det når jeg sier hvordan jeg vil ha det?

 

OK. Men hvor finner jeg denne klienten? Finner bare VNC server

 

Men en ting til og det er om dere vet om andre slike programmer som er bedre og mer avansert?

Gjerne kom med søkeord for å finne slike programmer

Ingen som aner hvor jeg kan finne denne klienten?

 

PS: Fikk heller ikke det greiene som ligegr i xp til å fungere. :no:

Lenke til kommentar
Ingen som aner hvor jeg kan finne denne klienten?

 

PS: Fikk heller ikke det greiene som ligegr i xp til å fungere. :no:

Klient-programmet heter "VNC Viewer" og følger med når du laster ned "Full installation", eller du kan velge å laste ned kun denne, "viewer program only". Og det er altså herfra.

 

Og da gjør du følgende smørbrødliste:

1) Installer server-servicen på maskinen som skal være server

2) Start viewer-programmet på maskinen som skal koble seg til

3) Tast inn ip-adressen til serveren, og...

 

*vips* :)

 

--

@

Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

Serveren blir forøvrig brukt til lasting (+kontroll via annen PC) og litt spill når kamerater er på besøk. Jeg lurer på om jeg ikke skal sette opp en annen PC (P3 900, 512 ram) til bare lasteserver, det vil si at den skal stå for seg selv 24\7 innestengt i en krok og laste. Jeg vil igjen ha full kontroll over den via hoved PC.

 

Den nåværende serveren tror jeg vil fungere best som lette spill med kamerater på besøk

og lett surfing, teksskrivning for foreldara.

 

Da er spørsmålet hvilket OS burde jeg sette den opp med?

Jeg tenker også på å strippe den til beinet med diverse program.

Jeg har aldri vært borti Linux, men kunne kanskje vært noe å prøve?

Hvilken Linux passer i så fall best for en lasteserver?

Har tengt litt på Win 98, siden den vil være enkel og grei å strippe med det geniale programmet 98 Lite.

Kan Win 98 anbefales som lasteserver? ikke veldig ustabilt og sånt?

:hmm:

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du strippe den så voldsomt?

 

En P3 900 med 512mb ram er mer enn god nok til å kjøre alle operativsystemer i dag, spesielt da den skal brukes til den ekstremt enkle oppgaven.

 

Nedlastingen går ikke raskere eller mer stabilt om du kjører den letteste linux-distroen på markedet :p

 

Det mest hensiktsmessige vil nok være å installere winXP pro, og fjernstyre med remote desktop connection. Win Server 2003 fungerer selvsagt også, men er vel heller lite vits i...

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
Hvorfor skal du strippe den så voldsomt?

 

En P3 900 med 512mb ram er mer enn god nok til å kjøre alle operativsystemer i dag, spesielt da den skal brukes til den ekstremt enkle oppgaven.

 

Nedlastingen går ikke raskere eller mer stabilt om du kjører den letteste linux-distroen på markedet :p

 

Det mest hensiktsmessige vil nok være å installere winXP pro, og fjernstyre med remote desktop connection. Win Server 2003 fungerer selvsagt også, men er vel heller lite vits i...

Da tengte selfølgelig på om ikke hele systemet ville til tider henge seg opp, noe som sjelden skjer på XP i forhold til Win 95, 98...

 

Pcèn vil kanskje stå på ukevis i strekk, og vil den da begynne å skrike etter restart?

gjelder det bare 95\98 maskiner? Eller går det fint med dem også?

 

Win 98 har vel ikke innebygd remote program, så hvis Win 98 er å foretrekke, går det vel fint ann å bruke et 3`rd party eller no` ;)

Noen erfaringer med 98 som lasteserver?

 

Synes det er greit og veldig gøy å ha en strippet PC, og tenk på de enorme lagringskapasitetene ekstra jeg får! minst en 1\4 av en 700 mb film :p

Ellers med en strippet PC, så vil den holde hastigheten oppe lengre uten formatering.

 

Hva vil dere si er miniumumskravet til nettopp denne oppgaven?

Kanskje nedgradere? (derfor jeg er litt interessert i Win 98)

Endret av Deuz
Lenke til kommentar

Minimumskraven til den oppgaven er vel omtrent 300mhz med 128MB ram. Det var det den gamle serveren min hadde (kjørte win XP), og programmene var litt trege da.

 

Serveren min i dag, P3 600mhz med 387MB ram (uten CPU-vifte for øvrig :p), kjører Windows Server 2003, og har aldri hatt behov for restart. Akkurat nå er oppetiden på 25 dager, men strømbrudd er eneste årsaken til restartene. Da jeg kjørte Win XP hadde jeg heller ingen problemer med ustabilitet/treghet på grunn av lang tid siden reboot.

 

Men win98 vil nok fungere helt fint det også. Så lenge du ikke bruker så mye annen programvare, og så varierte oppgaver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...