Gå til innhold

edit: _Service_ fra Digital Impuls


Anbefalte innlegg

Jeg vil påstå at det er en ganske stor forskjell på en mobiltelefon og en harddisk. Jeg forventer i hvertfall at harddiskene mine skal leve veldig mye lenger enn mobiltelefonen min. Mobiltelefoner byttes som regel ut oftere enn hvert 2. år, en harddisk kjøper du ny (og beholder kanskje den gamle?) som regel kun når den gamle har blitt for liten.

 

Hvor mange her som hadde en datamaskin for fem-seks år siden er det som har greid å slite ut harddisken som satt i den pcen?

 

En harddisk som står i et vanlig tower står i ro i en beskyttende kasse og de aller fleste pcbrukere forventer at informasjonen skal ligge trygt der i årevis.

 

Forøvrig, 1000 000 timer er mer enn 114 år, det må sies å være betraktelig mye lenger enn 5 år :p

Og dette er hva forventet levetid er oppgitt fra _produsenten_.

 

Dvs, slik jeg ser det; det finnes ingen tvil om at harddisker skal holde minst fem år. (med forbehold om at andre harddiskprodusenter opererer med lavere forventet driftslevetid)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bergtora, 1 000 000 timer er 114.1552511 år. Bare for å ha det helt klart :)

 

Ellers så viser min erfaring at hvis det er noe galt med en harddisk, så pleier det å oppdages ganske tidlig. Ingen av mine disker som har streiket etter å ha vært i bruk et stykke tid. De som har streiket har dødd relativt hurtig.

Lenke til kommentar
Dessuten har vel de fleste disker nå til dags en MTBF som ligger på godt over 5 år?

Jeg kjøpte en WD 250GB S-ATA Raid Edition, den har MTBF på 1,000,000 timer

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301730&view=detailed

Selv om MTBF er på 1,000,000 timer så betyr ikke det at disken holder så lenge. MTBF er kun den statistiske muligheten for at feil oppstår. Man tester x-antall disker en viss periode, teller over antall feil for å så regne seg fram til den teoretiske muligheten for at feil oppstår. Man kan vel nesten si at for hver time den brukes så er sjansen 1-1.000.000 for feil.

 

Det jeg prøver å si er enkelt å greit at MTBF ikke er en garanti, men en teori :)

Lenke til kommentar
Kan du referere til kva dom det er og kor gamal den er og om den er anka eller ikkje (altså rettskraftig).

Jeg har dessverre ikke alle detaljene, som hvilken dom etc. Det jeg har, er en beskjed fra "the big wigs" som sier at pga en rettskraftig dom, er det 5 års reklamasjonsrett på alle komponenter i en PC, inkludert harddisk.

 

Det med harddisken er egentlig et paradoks, siden du ikke vil få en eneste harddiskprodusent til å si offentlig at de garanterer så lang levetid på diskene.

Lenke til kommentar
Om det finnes rettslig praksis som sier at harddisker spesifikt har 5 års reklamasjonsrett, så er jeg selvfølgelig enig i det. Men jeg visste faktisk ikke at slike dommer eksisterer, da jeg ikke har klart å lete opp noen. Forbrukertvistutvalget er første dømmende innstans her, ikke normal rettsal.

 

Beskjeden som har blitt sendt er at man har en rettskraftig dom som fastslår 5 års reklamasjonsrett på alle komponenter i en PC, uavhengig av om de kjøpes enkeltvis eller som ferdigbygget maskin.

 

"Varer som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år har 5 års reklamasjonsrett". 3 år er ikke vesentlig lengre enn 2 år, for å sette det på spissen. Faktisk så mente justiskomiteen da de utformet loven at "vesentlig lengre enn 2 år" betydde over 5 år.

 

Justiskomiteen hadde en fornuftig tankegang da loven ble utformet. Dessverre har ikke forbrukertvistutvalget og domstolene fulgt opp den fornuftige tankegangen. Med systemet som er i Norge, ender man dermed opp med at en rettskraftig dom blir gjeldende, og ikke selve loven og forarbeidene. Rettskraftig dom gjelder som lov, og nyere lov går foran gammel lov. Dermed trenger de store produsentene og få medhold i en sak i en av de høyere instansene for å rette opp dette igjen.

 

Vi sliter til stadighet med kunder som har fått med seg dette med 5 års reklamasjonsrett, men som ikke har fått med seg at det kun gjelder fabrikasjonsfeil, og ikke feil som brukere har gjort selv :roll:

 

Så du som kranglet med meg fordi du ikke fikk erstattet prosessoren din når du ødela den med overklokkingsarbeidet, NEI, det er ikke en reklamasjon! :mad::tease:

 

Edit: Fjernet dobbeltsitering :blush:

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Svarte jeg visste det!!

 

For to mnd siden gikk min ca 14 mnd gammle seagate 80 gb til h...... kjøpt nettop på Digital impuls, jeg ble sendt rett ut igjen uten disk fordi det bare var garanti på 1 år.

 

Nei nå er det slutt, Svaret trådstarter fikk till slutt tyder jo bare på at en av selgerne har hw.no surfet litt :no:

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Så kommer problemet med å bevise at det er brukerfeil..

Vel, har ikke bommet på den enda :w00t:

 

Dersom jeg er i tvil om det er en brukerfeil eller ikke, stiller jeg først en del kontrollspørsmål. Er jeg fortsatt i tvil, får teknikerne ta en kikk på produktet. Jeg har en del ting jeg kan kreve å få lov til for å prøve og motbevise produksjonsfeil.

Lenke til kommentar
Bergtora, 1 000 000 timer er 114.1552511 år. Bare for å ha det helt klart :)

<flisespikke>

En million timer tilsvarer 114 år og litt over 28 dager, dvs ca 114,07712 år når man tar hensyn til skuddår.

</flisespikke>

 

Man kan vel nesten si at for hver time den brukes så er sjansen 1-1.000.000 for feil.

 

Er ikke MTBF="mean Time Before Failure" og dermed tiden da det er 50% sjanse for at disken har crashet? Med andre ord vil sjangsen etter en times bruk være 1:2 000 000. Eller tar jeg helt feil her? :hmm:

Lenke til kommentar
edit: harddisken som det blir sitert til tidligere i tråden; http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301730&view=detailed har forventet levetid på 1 000 000 timer, noe som tilsvarer litt over 114 år.

"MTBF" og "forventet levetid" er to helt forskjellige ting. MTBF er et mål på hvor mange av f.eks 10.000 disker som er forventet å leve mer enn 1000 timer. Om 10 av de 10.000 diskene har kræsjet i løpet av 1000 timer så er MTBF 1.000.000 timer Dvs. at langtidsskader som slitasjeskader ikke taes med i beregningen.

 

Forresten kan jeg opplyse om at DI ikke vil gi meg en 200GB-disk tilbake gratis for å få PR. De gir meg valget mellom en identisk 160GB eller at jeg betaler et mellomlegg (275kr) for å få 200GB-versjonen. Jeg tror jeg går for 200GB'en.

Lenke til kommentar
QUOTE 

Beklager at du har fått denne tilbake meldingen.

Dette er så klart feil fra vår side.

 

Du har 2 år reklamsjonsrett på denne disken og så lenge det ikke er

fysisk skade på disken så for du ny disk.

 

Hvis det er mulig for deg så ta med disken til vår butikk i Trondheim så

ordner vi dette.

 

Ikke noe problem og få oppgradert til 200GB hvis du ønsker det.

 

 

Med Vennlig Hilsen

*** ***

Digital Impuls A/S 

 

hørtes ut som om du skulle få en gratis på måten mailen var skrevet, men virker som om de gir litt blanke, og kanskje de har lest og sett at det ikke hjalp positivt på omdømmet som de håpet?

 

virker ganske teit spør du meg, å prøve å avfeie folk med en gang, uten å i det hele tatt vite hva som er hva, vel vel, viser bare at folk ikke er helt med på notene..

 

Og det gjelder da både forbrukere og selgersteder.. :S

Lenke til kommentar

Meg: Er det mulig å betale et mellomlegg for å få 200GB-versjonen av samme

disken tilbake?

 

DI: Ikke noe problem og få oppgradert til 200GB hvis du ønsker det.

 

Jeg tolker ikke svaret som at de ønsker å gi meg noe ekstra gratis... Jeg får se hva jeg får når jeg skal ned å hente disken om en liten stund.

Lenke til kommentar

Simen1: Vanskelig å kreve både service/datakompetanse og norskkunnskaper (få i pose og sekk)..synes da ikke han som replya deg hadde noen av delene jeg! :dontgetit:

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg vært litt småredd når jeg skulle ned å hente disken, tenk på hvor mye dårlig PR du har laget for de (egentlig de selv da men, du publiserte) :D kanskje ta med en liten colt i sokken? hehe,neida!

 

btw, jeg holder meg ihvertfall unna denne butikken! Kjedelig å ikke kunne stole på de man kjøper varer til en verdi av flere tusen kroner!

Lenke til kommentar

trulsta: Jeg er ikke redd for å få en overhøvling eller bank på bakrommet. Det skulle virkelig tatt seg ut om jeg postet bilde at blåttøye og neseblod her i forumet. Da hadde de nok blitt bannlyst fra et samlet HW.no og fått en politianmeldelse. Jeg kan overhodet ikke se for meg at dette er en løsning de ønsker så det er jeg ikke redd for.

 

Fyren jeg pratet med da jeg leverte disken til testing litt tidligere i dag virket høflig og grei. Ikke noe problem der. De fikk testet disken i løpet av et par timer og ringte meg i sted og bekreftet feilen. Jeg skal nedover og hente disken hvert øyeblikk nå.

Lenke til kommentar
Det går en tråd nå på hw.no forumet om en bruker som ikke fikk byttet sin hardisk pga 1 års garantien. Jeg var med på nøyaktig det samme problemet med min 14-15mnd gammel hardisk. Dere testet den, ble konstantert ødelagt-men jeg fikk ingenting igjen for dette pga 1års garantien deres, ikke heller et tilbud på en ny disk selv om jeg har vært fast kunde hos dere lenge. Frustrajon ligger i at denne brukere tillslutt fikk byttet sin hardisk-till å med velge en annen disk mot å betale mellomlegget, hvorfor?

 

Dere kastat hardisken min etter testen-kviteringen ligger i søppla

 

viser til tråden på hardware forumet, om dere ønsker å titte på den.

 

hilsen frustrert kunde!

 

Dette er en mail jeg nettop skrev til Digital impuls, skall vi se hva de svarer meg

Lenke til kommentar

Har lest mye dritt om DigitalImpuls i Trondheim i det siste, så tenkte jeg måtte komme med noe positivt. De fleste som er fornøyde holder jo kjeft..

 

Kjøpte en bærbar PC (CL56) der i august en gang. Det dukket opp et rart merke midt på skjermen. Jeg skjønte ikke hvordan det hadde oppstått - DI hadde heller ikke sett noe slikt. Les tråden her..

 

Det endte med at jeg fikk byttet skjermen (og hele kassa). Stod faktisk i butikken de 15 minuttene det tok fyren bak disken å flytte komponentene. Det er uvisst om merkene egentlig skyldtes mitt bruk, men jeg velger å tro at skjermen var defekt.

 

Saken er at jeg har fått veldig god service alle gangene jeg har vært innom sjappa. Har pratet mest med en fyr der og han virker som han kan en del om "data". Så jeg handler gjerne der igjen - hvis prisene er bra!

 

Lykke til med harddisken eller hva det nå var, Simen1! :)

 

[/ en positiv tilbakemelding om DigitalImpuls i Trondheim ]

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...