Gå til innhold

edit: _Service_ fra Digital Impuls

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror ikke jeg trenger å referere til lovdata. De er nok utmerket klar over hva som står i forbrukerkjøpsloven etter å ha jobbet med dette i lang tid. JEg tror mer på at de prøver seg så godt de kan å avfeie reklamasjoner med at "garantien er gått ut". Jeg har også lest litt av hvert av tilbakemeldinger her på forumet og avfeiningen virker som et standard triks de alltid sender tilbake før de leser mailen. Slik sleip praksis har nok mye å gjøre med reduksjon av utgifter. Det er tross alt bedriftene som selv må dekke gapet i rettigheter mellom garantien på 1 år og reklamasjonen på 2 år.

Nei, det er ikke bedriften som må dekke det. (unntatt spesielle saker)

Hmm.. Hvem er det da som dekker det? Produsenten dekker i hvertfall ikke noe som det ikke er gyldig garanti på lengre.

Jobber du med dette? Kan du forklare litt nærmere?

Lenke til kommentar

Bra at det ser ut til å ordne seg for deg Simen1, men jeg er sjokkert over at man må starte en tråd på hw.no forumet for å få hjelp på DI!

Det er da ikke sånn det skal fungere? Du skulle jo fått til svar første gangen at "bare stikk innom så skal du få en ny disk". Jeg holder meg til psdata, komplett/datakjeden og netshop - der har jeg alltid har blitt møtt med god service og ikke hatt en eneste dårlig erfaring (og da har jeg handlet MYE!)

*Tronaldo*

EDIT: Skrivefeil.

Endret av *Tronaldo*
Lenke til kommentar
Jeg fikk akkurat en ny epost fra DI:
Beklager at du har fått denne tilbake meldingen.

Dette er så klart feil fra vår side.

Du har 2 år reklamsjonsrett på denne disken og så lenge det ikke er

fysisk skade på disken så for du ny disk.

Hvis det er mulig for deg så ta med disken til vår butikk i Trondheim så

ordner vi dette.

Ikke noe problem og få oppgradert til 200GB hvis du ønsker det.

Med Vennlig Hilsen

Digital Impuls A/S

Yess! Da ser det ut til at det ordner seg likevel. Det er da enda godt at de ordner opp når de skjønner at de har bæsjet på leggen. Beklagelsen gir meg i hvertfall et mye bedre inntrykk enn om de fortsatt hadde avvist meg. Da anser jeg tråden som avsluttet for denne gang. Jeg kommer likevel med en oppdatering på hvordan det går når jeg tar turen i butikken.

Digital Impuls sliter fortsatt her ser jeg.

En harddisk har 5 års reklamasjon, ikke 2 år.

Lenke til kommentar

Egentlig litt forståelig at butikker har en standard avvisning på reklamasjon (dvs. oppfordrer kunde til å bevise reklamasjonsgrunnlag)

Akkurat som i forsikringssaker er det nok mer urent mel på kjøpersiden enn leverandørsiden her. Tenk selv å skulle sitte å handle med brukerne av dette forumet, å måtte ta imot de relativt mange useriøse henvendelsene (og forsøk på svindel)

Har selv vært nødt til å benytte angrefristloven en gang på et ukompatibelt grafikkort. Selvfølgelig sonderte de for å finne ut om jeg var seriøs eller bare en jypling som hadde ødelagt noe og ville prøve meg, men etter en høflig oppklaring ordner som regel slikt seg.

Lenke til kommentar

Simen1, meget bra innhold i innledningsmailen din. Kort og konkret.

Selv har jeg også vært offer for DIs sviktende servicevennlighet. De, med flere nettbutikker, mener de står OVER kjøpsloven og nevner 1 års garanti, uten å ta høyde for reklamasjonen.

edit: Hvis du tenker over saken, har en datamaskin med alt innhold en forventet levealder på mer enn 2 år. Følgelig er det 5 års reklamasjon på alle produktene i en slik maskin. Hvor mange her er ikke i besittelse av en eller flere maskiner som er eldre enn 2 år?

Å bruke argumenter som "den er mekanisk", holder ikke mål. Du kan ikke si at en bil bare skal holde i 2 år fordi det er en forbrenningsmotor.

Endret av Pinnella
Lenke til kommentar
Hvilken lov sier ordrett dette? Harddisker er mekaniske, og neppe ment å vare i mer enn 5 år (som er så lenge som de som skrev loven mente at varer med 5 års reklamasjonsrett skulle vare).

Hvilken lov sier ordrett at du har 2 års reklamasjon på harddisker? Ingen nei, var det jeg trodde :roll:

For å avgjøre slike saker, har man forbrukerråd, forbrukerombud og rettssaler. Forbrukerråd og rettssal har avgjørelser som sier at harddisk har 5 års reklamasjonsrett.

Come to think of it, der har du det faktisk. En rettskraftig dom gjelder som lovtekst i Norge. Dermed finnes det ordrett at harddisker er noe du har 5 års reklamasjonsrett på.

Forøvrig har du 5 års reklamasjonsrett på alt som er ment å vare lennger enn 2 år, og ikke 5 år. 5 år er den lengste reklamasjonsretten du har i Norge.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Dette er en typisk måte å si ifra seg at man rett og slett tror man slipper unna lett, men nei. Man skal ikke la nettbutikker/butikker slippe unna slik, også med en gang dem skjønte at dem hadde fått hw.no på halen så var dem plutselig "kosepå" folk ja.

Noe av det sleipeste jeg vet.

Bra du fikk orden på det.

/Petter

Lenke til kommentar

For å avgjøre slike saker, har man forbrukerråd, forbrukerombud og rettssaler. Forbrukerråd og rettssal har avgjørelser som sier at harddisk har 5 års reklamasjonsrett.

Come to think of it, der har du det faktisk. En rettskraftig dom gjelder som lovtekst i Norge. Dermed finnes det ordrett at harddisker er noe du har 5 års reklamasjonsrett på.

Forøvrig har du 5 års reklamasjonsrett på alt som er ment å vare lennger enn 2 år, og ikke 5 år. 5 år er den lengste reklamasjonsretten du har i Norge.

Kan du referere til kva dom det er og kor gamal den er og om den er anka eller ikkje (altså rettskraftig).

Ein liten sidekommentar

No seier loven Vesentleg lengre.

Og så må ein ikkje bere fokusere som om forbrukerkjøpsloven blei laga med tankte på dataprodukt. Det er ei ganske stor og anna type industri som står for ein god del meir omsetning enn kva dataprodukt gjer. f.eks bilindustrien.

Viss ein ser på loven i lys at at ein bil har 20-25års levetid og 5 års reklamasjon, så er det ikkje så åpenbart at noko som har levetid på 4-6år "skal" også ha fem års reklamasjonstid.

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Hvilken lov sier ordrett at du har 2 års reklamasjon på harddisker? Ingen nei, var det jeg trodde rolleyes.gif

Om det finnes rettslig praksis som sier at harddisker spesifikt har 5 års reklamasjonsrett, så er jeg selvfølgelig enig i det. Men jeg visste faktisk ikke at slike dommer eksisterer, da jeg ikke har klart å lete opp noen. Forbrukertvistutvalget er første dømmende innstans her, ikke normal rettsal.

Forbrukerrådet har ingen reell makt, de er kun et rådgivende organ for forbrukerene.

Japp, helt riktig, rettskraftig dom gjelder for alle andre saker som omhandler det samme.

Dette er faktisk feil. Lovteksten er ordrett: "Varer som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år har 5 års reklamasjonsrett". 3 år er ikke vesentlig lengre enn 2 år, for å sette det på spissen. Faktisk så mente justiskomiteen da de utformet loven at "vesentlig lengre enn 2 år" betydde over 5 år.

Dette står i innstillingen til lov om forbrukerkjøp, de aktuelle delene har jeg sakset inn på forumet før. Skal se om jeg kan finne de fram igjen :yes:

Lenke til kommentar
edit: Hvis du tenker over saken, har en datamaskin med alt innhold en forventet levealder på mer enn 2 år. Følgelig er det 5 års reklamasjon på alle produktene i en slik maskin. Hvor mange her er ikke i besittelse av en eller flere maskiner som er eldre enn 2 år?

Å bruke argumenter som "den er mekanisk", holder ikke mål. Du kan ikke si at en bil bare skal holde i 2 år fordi det er en forbrenningsmotor.

Som sagt i mitt forrige så er det ikke automatisk 5 år på varer med forventet levetid på mer enn 2 år. Les loven.

Lenke til kommentar

Anyway, jeg fant mitt gamle innlegg ang. dette temaet.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, har merket seg departementets betraktninger rundt § 27, og viser til side 182, 1. spalte, 2. avsnitt, der det står (sitat):

« Det er et vilkår at tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Etter departementets oppfatning er det ikke hensiktsmessig med en helt skarp tidsangivelse. En kan likevel ta som utgangspunkt at for en vare eller deler som er ment å vare om lag fire år, vil fem års fristen gjelde. »

Flertallet mener at denne paragrafen gir en ubalanse i forholdet mellom forbruker og selger. Slik lovteksten er utformet, kan det tolkes som om forbrukeren kan reklamere på en vare etter fem år dersom forventet levetid er 3-4 år. Et slikt resultat vil etter flertallets syn være urimelig.

Etter flertallets syn må reklamasjonsfristen på 5 år gjelde gjenstander som har en beregnet levetid på 5 år og mer. Flertallet ønsker en videreføring av dagens lovgivning, men ber departementet om å vurdere dette forholdet spesielt.

----------------------------------------------------

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti peker på at forbrukerkjøpsloven slik den er foreslått, får et sett av frister forbrukeren må forholde seg til. Det vil på den ene side klargjøre og gi bedre lovteknikk. Dette vil igjen kunne skape færre konflikter om faktum. Disse medlemmer bemerker på den annen side at de foreslåtte reklamasjonsregler inneholder så mange terskler og frister at de også er vanskelige å forstå. Disse reglene skaper likevel avklaring på en rekke felter hvor det ellers kunne blitt tvister. Etter disse medlemmers oppfatning er det ikke enkelt å forstå forskjellen på relative og absolutte reklamasjonsfrister samtidig som en skal forholde seg til både lovens frister og de frister som ofte gis i garantier. Hensynet til bevismessighet og rettsteknikk har likevel gjort sitt til at disse medlemmer har valgt å støtte lovforslaget.

Den 5 års reklamasjonsfristen som er gitt enkelte varer tiltres fra disse medlemmers side. Det bør likevel ved vurderingen av hvilke varer som hører inn under 5-årsregelen også tas hensyn til verdien av varen, og ikke isolert sett bare varighet. Dette er jo to størrelser som ofte også henger sammen.

Disse medlemmer viser til at mange konflikter knyttet til kjøp dreier seg om produktet ved normal bruk skal kunne holde i 2 eller 5 år. Disse medlemmer mener den alminnelige oppfatning i gjeldende regelverk om dette, som i stor grad videreføres i lovforslaget § 27, ikke er godt nok kjent i befolkningen. Dette skyldes særlig selgers markedsføring av garantier som tidsmessig ofte ligger i underkant av de gjeldende preseptoriske forbrukervernbestemmelsene. Disse medlemmer forventer derfor at departementet særlig legger vekt på å kommunisere ut til forbrukerne at mange produkter, som f.eks. mobiltelefoner, ved normal bruk skal vare utover 2 år.

Dette var vel og merke en tråd ang mobiltelefoner, om de skulle ha 2 eller 5 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Da beklager jeg formuleringen min og tar det en gang til:

Hvor mange her har en datamaskin som er eldre enn fra 1999?

Jeg kan starte med meg selv, en 486 DX100 med 40mb ram og 410mb harddisk som ble kjøpt på midten av 1990-tallet. Den fungerer den dag i dag.

edit: harddisken som det blir sitert til tidligere i tråden; http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301730&view=detailed har forventet levetid på 1 000 000 timer, noe som tilsvarer litt over 114 år.

Endret av Pinnella
Lenke til kommentar

Sorry, det siste innlegget der var ikke rettet mot deg. Beklager at det så sånn ut. :dontgetit:

Det var egentlig bare en klargjøring av hvor jeg har meningene mine fra.

Jeg synes igrunn du har rett jeg, om man ser på en PC som en hel del, og ikke mange små, så skal det være 5 års reklamasjonsrett på den. Men jeg er usikker på praksisen på akkurat det med komponent/hel pc.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...