Simen1 Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) Jeg fikk nylig feil på harddisken min og ville reklamere. Litt trist siden dette er andre gangen på relativt kort tid. Jeg har heldigvis hadd gode backup-rutiner og ikke mistet noe kritisk. Jeg sente en mail til Digital Impuls ang reklamasjonen: (Legg merke til en høflig men bestemt og saklig tone) From: Simen *** [mailto:***@***.***] Sent: 17. oktober 2004 21:00 To: [email protected] Subject: Reklamasjon på en harddisk Hei. Jeg har vært så uheldig at favorittdisken min har takket for seg. Jeg kjøpte den fra nettbutikken deres i fjor sommer og den har fungert utmerket helt til nå. Disken er en Seagate barracuda 7200.7 2MB 160GB ATA100. Jeg er kunde nummer *** og heter Simen ***. Disken ble bestillt på ordrenummer *** den 18. august i fjor. Etter at Windows begynnte å fuske og bare ble værre etter en reinnstallasjon så kjørte jeg Seagate seatools for å sjekke om disken var i orden. Her er resultatet: --------------------------------------------------------------- Seagate Support Seatools Online Drive Self Test Performance Drive Self Test Run: 03.10.2004 18:10:23 Primary IDE Channel : ST3160021A Model: ST3160021A Serial Number: 3JS00GXR Capacity: 160.04 GB Test result: Self-test routine completed with a S.M.A.R.T. alert error! The Drive Self-Test has determined that the drive may have one or more failing sectors. Please run SeaTools Desktop for additional information about this problem. Any drive reporting a S.M.A.R.T. error should be considered likely to fail at any time. You should back up your data from any such drive as soon as possible. Contact your computer or hard drive vendor to obtain return information. ---------------------------------------------------------- Ang. reklamasjonen så har jeg noen spørsmål: Er det noe reklamasjons-skjerma jeg skal fylle ut? Hvor sender jeg disken? (kan den leveres i butikken deres i Trondheim for bekreftelse av feilen?) Er det mulig å betale et mellomlegg for å få 200GB-versjonen av samme disken tilbake? Her er svaret: Hei Denne disken er gått over garanti tiden. Den har 1 års garanti. Mvh *** *** Digital Impuls AS En ren avfeining. Jeg synes det er en smule sleipt å komme med en sånn standard avfeining bare for å prøve seg. Jeg sendte uansett denne mailen tilbake: Hvis du leser eposten en gang til så ser du at jeg konsekvent bruker ordetreklamasjon og ikke garanti. Det er lov å prøve seg, selv om det etter min mening er en smule sleipt og svekker min troverdighet til serviceinnstillingen deres. Reklamasjon er i dette tilfellet 2 år. Vennligst les eposten på nytt og ta meg en smule mer vennlig og seriøst. Jeg ønsker ikke å være noen ubehagelig kunde, men ønsker selvfølgelig en rettferdig behandlig etter å ha fått et mandagsprodukt. Formålet til forbrukerkjøpsloven er forøvrig at både kjøper og selger skal ha visse minimumsrettigheter slik at begge parter blir rettferdig behandlet. Håper dere har forståelse for både meg og forbrukerkjøpsloven. mvh. Simen *** Håper de tar meg mer seriøst denne gangen. NB. Jeg vil ikke denne tråden skal bli noen stor diskusjon, men vil bare gi min tilbakemelding på nettbutikken og servicen deres. Jeg skal holde dere orientert om hvordan det går videre. Edit1: DI har beklaget den første tilbakemeldingen jeg fikk. Det står litt lengre ned her på siden: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=314630&st=10 Edit2: DI har løst saken på en aldeles utmerket måte og jeg er knallfornøyd. Derav har jeg skiftet tittel på tråden fra "tvilsom service .." til "_Service_" med stor S. Les mer om hvordan det løste seg litt lengre ut i tråden her. (Direktelink til den aktuelle posten) Endret 21. oktober 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) Etter min mening og etter hva jeg har lest her på forumet fra før, så stiller ikke akkurat Digital Impuls seg så veldig sterkt i mine øyne. Har personlig ikke handlet fra Dem før og skal heller aldri gjøre det grunnet meget dårlige tilbakemeldinger fra personer som har handlet der. Men hvis du smeller forbrukerloven i bordet så har dem ikke så veldig mye å stille opp med. Hvis de fortsatt nekter kan du sjekke ut www.lovdata.no og kontakte Forbrukerombudet (og hvis de gidder å få ut fingern av ræva) så har du en sak. Endret 18. oktober 2004 av lavizh Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 hadde en 7200.7 120GB som døde få uker etter nykjøp.. farlige disker det der.. dataonkeln min sin døde også, det var en 160GB.. surt å miste data.. komplett.no ga både meg og han nye disker uten noe spørsmål! Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 De prøver seg kanskje på en "spansk en"? Det hadde nok vært mange som ikke hadde hatt så mye peiling som ville latt denne saken ligge. Dårlig av DI. Nok en nettbutikk som jeg skygger unna Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 Jeg tror ikke jeg trenger å referere til lovdata. De er nok utmerket klar over hva som står i forbrukerkjøpsloven etter å ha jobbet med dette i lang tid. JEg tror mer på at de prøver seg så godt de kan å avfeie reklamasjoner med at "garantien er gått ut". Jeg har også lest litt av hvert av tilbakemeldinger her på forumet og avfeiningen virker som et standard triks de alltid sender tilbake før de leser mailen. Slik sleip praksis har nok mye å gjøre med reduksjon av utgifter. Det er tross alt bedriftene som selv må dekke gapet i rettigheter mellom garantien på 1 år og reklamasjonen på 2 år. Lenke til kommentar
SUiCiDE_COMMANdO Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 FYI: det er 5 års reklamasjonsrett på harddisker iflg. kjøpsloven "Reklamasjonsretten etter disse lovene er en rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. For ting som er ment å vare vesentlig lenger, f.eks. radio- og tv-apparat og komfyrer, er fristen fem år i forbrukerkjøp." (fra Forbrukerrådet) Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Stå på Simen! Dette liker vi. Tror det er mange som kommer til å følge spent med på denne tråden. Syns det er meget frekt at Digital Impuls å behandle kunder på denne måten. Føler vi har litt makt her på forumet. Kremt. Lenke til kommentar
atrax Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Ettersom jeg også bærer nag til DI, både Oslo- og Trondheimbutikken, skal denne tråden følges. Ikke gi deg Simen1! Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Hei! Synd at du også har problemer med dem - ikke noe særlig med slike useriøse aktører på markedet. Les forøvrig denne tråden - hvor de faktisk svarer og vrir på sannheten etter alle kunstens regler... Tråden er her! Lenke til kommentar
DoRullings Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) Jeg begynte å handle på DI i Møllergata i Oslo ene og alene fordi det ofte er så lang kø hos Datakjeden (gamle Komplett). Jeg har ikke handlet så veldig mye der, men for rundt en 10 000,- til sammen tenker jeg, kanskje noe mer. Minst to av de som jobber der er utrolig sære og jeg står heller en time i kø hos Datakjeden og får hyggelig og god service enn den sure "handle det du skal og pell deg brennkvikt ut igjen" servicen til DI. En gang hadde jeg kjøpt noen DVD plater som feilbrente annenhver DVD, jeg var registrert ved navn i butikken og de har sett meg der mange ganger. Siden jeg gikk på skole rett i nabolaget stakk jeg innom i lunsjen, jeg hadde med DVD'ene, men jeg pleide ikke (inntil da) å ta vare på kvitteringer for så små beløp, og hadde derfor ikke med denne. Da fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk byttet DVD-platene før jeg hadde med kvitteringen. DI har rett, de kan kreve kvittering, men jeg er 100% overbevist om både Datakjeden og Komplett ville ha tatt i mot DVD-platene og gitt meg pengene eller nye DVDer på rappen, om ikke annet så for kundeservicens skyld. Strømforsyningen til en kompis av meg røyk i vinter, han ringte Komplett og de sa de skulle sende han ny med en gang, og han trengte ikke å sende inn den gamle strømforsyningen! DET er kundeservide, ikke krangle om noen stakars DVDer. I rettferdighetens navn skal det sies at jeg kjøpte en skjermkort hos DI en gang som gikk i stykker, jeg fikk ny etter at de hadde testet den. Men, beklager DI, pga generelt dårlig inntrykk har dere har mistet meg som kunde. Endret 18. oktober 2004 av DoRullings Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) Jeg fikk akkurat en ny epost fra DI: Beklager at du har fått denne tilbake meldingen.Dette er så klart feil fra vår side. Du har 2 år reklamsjonsrett på denne disken og så lenge det ikke er fysisk skade på disken så for du ny disk. Hvis det er mulig for deg så ta med disken til vår butikk i Trondheim så ordner vi dette. Ikke noe problem og få oppgradert til 200GB hvis du ønsker det. Med Vennlig Hilsen *** *** Digital Impuls A/S Yess! Da ser det ut til at det ordner seg likevel. Det er da enda godt at de ordner opp når de skjønner at de har bæsjet på leggen. Beklagelsen gir meg i hvertfall et mye bedre inntrykk enn om de fortsatt hadde avvist meg. Da anser jeg tråden som avsluttet for denne gang. Jeg kommer likevel med en oppdatering på hvordan det går når jeg tar turen i butikken. Edit: forumbrukeren "Digitalimpuls.no" har vært innom tråden uten å ha kommentert saken. Tydelig at noen tipser de og følger litt med på hva som sies her på forumet. Det er forsåvidt ikke noe galt i det, da de får sett tilbakemeldinger fra en kanskje litt annen vinkel og litt mer rett fra hjertet. Endret 18. oktober 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Kanskje DI er i ferd med å skjerpe seg mht kundebehandling? Det ville i så fall være positivt for alle parter. Lenke til kommentar
notorled Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) HAHA! lo som f. når jeg leste mailen du sendte tilbake. Noe som minner meg om at jeg egenlig trenger å bruke rettighetene mine som forbruker mye mere. Endret 18. oktober 2004 av Delroton Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) Bra det ordnet seg for deg. Vil tro de sparer en god del penger på å sende ut "garantitiden er desverre utløpt" mailen sin når kunder kontakter dem. Er ikke alle som vet hvilke rettigheter de har. Endret 18. oktober 2004 av Orjanp Lenke til kommentar
johanf Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 hehe - en vennlig epost etter at man har lest posten til Simen, er jo kjempegod reklame for DI. Ikke koster det noe å la kunden få en 200GB disk heller - god og billig omtale, er vel det de fisker etter. Uansett, bra at det ble ordnings på sakene, Simen! Selvsagt også bra av DI å rydde opp, uansett baktanke. _ johanf Lenke til kommentar
visionize Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Joda, synes det er bra det ordnet seg til slutt. Dog litt suspekt.. Inntrykket jeg har fått etter å ha lest en del tråder ang. DI og deres kundebehandling får meg til å tvile på redeligheten og seriøsiteten deres.. Det som slo meg når jeg leste nedover, og kom til den vennlige mailen som ordnet opp i problemet til trådstarter - Var at det kanskje er mulighet for at det var en gimmick fra DI sin side, fordi de visste folk følgte med på denne tråden. Men, men, positivt er det at de skjerper seg (forhåpentligvis). Jeg beklager hvis dere synes det er galt av meg å tenke sånn, men jeg kan ikke la være etter å ha lest all den negative omtalen av DI... Fikk meg til å tenke.. Også når du nevner at brukeren var innom her å leste... Men men, til slutt - Fint at det ordnet seg til slutt, iallefall for Simen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 At mailene inneholder skrivefeil støtter ikke akkurat opp under seriøsiteten til DI, heller. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 At mailene inneholder skrivefeil støtter ikke akkurat opp under seriøsiteten til DI, heller. Jeg foretrekker å få svar fra en som kan mye om data og kundebehandling fremfor en som er dyktig i norsk. Det kan ofte være vanskelig å få i både pose og sekk når man skal ansette folk. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Tja, personlig ville jeg heller stolt på at en person som gjør en ting bra også er troende til å gjøre en annen ting bra. Jeg er nok en smule for kynisk til å se en tekst som er full av skrivefeil og tenke "jaja, han er sikkert utrolig dyktig og nøye på andre områder". :-D Lenke til kommentar
magnum44 Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Jeg tror ikke jeg trenger å referere til lovdata. De er nok utmerket klar over hva som står i forbrukerkjøpsloven etter å ha jobbet med dette i lang tid. JEg tror mer på at de prøver seg så godt de kan å avfeie reklamasjoner med at "garantien er gått ut". Jeg har også lest litt av hvert av tilbakemeldinger her på forumet og avfeiningen virker som et standard triks de alltid sender tilbake før de leser mailen. Slik sleip praksis har nok mye å gjøre med reduksjon av utgifter. Det er tross alt bedriftene som selv må dekke gapet i rettigheter mellom garantien på 1 år og reklamasjonen på 2 år. Nei, det er ikke bedriften som må dekke det. (unntatt spesielle saker) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg