Gå til innhold

PCI skjermkort til eldre PC

covah

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke det at PCen er så "gammel at den ikke har AGP". Det er en kontorPC som er solgt uten AGP, men som ellers er ganske så OK. Dette er dessuten IKKE en PC som skal brukes Doom3, HL2 osv. Den skal brukes av min 12 år gamle niese, som syns Sims går litt tregt. Et nytt grafikk-kort vil så absolutt hjelpe på denne PCen, men syns nok FX5200 er i dårligste laget. Tenkte feks. et Radeon 9600 hadde passet bra. Dessverre finner jeg ikke noe sånt.

Lenke til kommentar

Hør på meg når jeg sier dette:

ALLE AGP kort kjører bedre enn PCI (testet det for leden, selv de eldste Geforce kortene kjører bedre på AGP enn ett helt nytt PCI kort)...

Kjøp heller NY pc med integrert grafikk fremfor å kjøpe PCI det er det som gir minst ytelse vs. pris av pcdeler på markedet...

Lenke til kommentar

Er da fullstendig klar over at AGP er bedre enn PCI, og at ting ville ha gått MYE fortere ved å kjøpe en ny PC, men vil som sagt bare få Sims og noen småspill til å gå fortere. Noe et litt bedre grafikk-kort ville ha løst. Er det så vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar

Nei, du skjønner ikke helt. Jeg har jobbet både med software og hardware siden begynnelsen av 90-tallet, så jeg er fullstendig klar over begrensningene til PCI bussen.

For å dra sammenligningen din litt lengre. La oss si at "veien" har en fartsgrense på 100km/t. Som du sier, er det ikke da noen vits i å kjøpe en Ferrari (X800) som kan gå i 300km/t, men heller satse på en Opel (Radeon 9600) som kan komme opp i 80-90 km/t. Dette er alikevel mye bedre enn de 50km/t som den gamle 2CV'en (det innebygde kortet) klarer.

Eksempel:

Systemkravene til Sims2 er 800Mhz dersom man har et skjermkort som støtter T&L.

Har man ikke et slikt skjermkort, er systemkravet 2 Ghz. Har man da en PC på 1Ghz med et "kontorPC" skjermkort, kan man da sette i et bedre skjermkort med T&L og det vil fungere greit.

Som sagt er jeg ikke interessert i å få en gamerPC. Jeg er bare interessert i å få grafikken i spillene til niesen min til å gå "litt fortere". Her er ikke resten av systemet interessant i det hele tatt, da det er det innebygde skjermkortet som er den desidert største flaskehalsen.

Jeg er derfor interessert i å høre fra folk som har erfaringer med PCI grafikk-kort, og ikke fra folk som ber meg kjøpe ny PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...