lord_n Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Skal lage til en side som består av to kolonner. Teksten som skal plasseres på sidene skal fordele seg likt over de to kolonnene, men i noen tilfeller skal der være et bilde i toppen av den høyre kolonnen. Dersom der ikke er bilde skal teksten starte helt oppe. Kan jeg løse dette med css og i tilfelle hvordan Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) Hvis jeg forstod deg rett skal du bare ha en vanlig to-kolonners layout, men hva mener du med "teksten som skal plasseres på sidene skal fordele seg likt over de to kolonnene"? Uansett, her har du en to-kolonners layout med header: CSS: * { margin:0; padding:0; border:0; } #container { width:760px; border:1px solid black; } #header { width:760px; height:150px; background:url(header.jpg) no-repeat; } #venstre { float:left; width:Xpx; /* X = under 760 */ } #hoyre { float:left; width:Ypx; /* Y = så smal at både #hoyre og #venstre får plass i #containeren */ } Tror det skal funke HTML: <div id="container"> <div id="header"></div> <div id="venstre"> <p>Lorem ipsum</p> </div> <div id="hoyre"> <p>Lipsum lapsum</p> </div> </div> Endret 18. oktober 2004 av Loomy Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Koden til Loomy er nok det eneste som er mulig. Du får ikke til at teksten fordeler seg likt automatisk, det må gjøres manuelt, evt. går det kanskje an med et serverside-språk. Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Loomy: Du har glemt en " i headerdiven. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Loomy: Du har glemt en " i headerdiven. Fixed Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Loomy: Du har forveksla div og h1 som har ID "header". Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Loomy: Du har forveksla div og h1 som har ID "header". Potatoe/potatoe Om man bruker div eller h1 spiller ikke så stor rolle, vel? Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Om man bruker div eller h1 spiller ikke så stor rolle, vel? Jo, det spiller litt rolle. Om du f.eks. bruker et h1-element med en skjult span med en tittel inni får du høyere pageranking i mange søkemotorer, samt at siden blir mer brukervennlig for folk med tekstbaserte nettlesere, som da får opp en forklarende tekst istedenfor et headerbilde. See? Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) Om man bruker div eller h1 spiller ikke så stor rolle, vel? Jo, det spiller litt rolle. Om du f.eks. bruker et h1-element med en skjult span med en tittel inni får du høyere pageranking i mange søkemotorer, samt at siden blir mer brukervennlig for folk med tekstbaserte nettlesere, som da får opp en forklarende tekst istedenfor et headerbilde. See? Jojo, men jeg bruker heller <h1 class="invisible"> helt øverst jeg (gidder ikke vise CSS-koden siden dere sikkert kan gjette hva den er utifra klassenavnet), så da blir det jo egentlig ett fett Endret 18. oktober 2004 av Loomy Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Dealen er kun at du skal ha et h1-element der. Åssn den er styla, bryr meg ikkje - men for at semantikken skal gå opp, så skal den vere der. Men korfor ha både div og h1 når du kan ha berre h1? Mindre kode = bra. Kan jo f eks berre sette display: none; på en span inni h1 om det er så fælt Det gjorde eg på zengardenane mine Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå