Gå til innhold

To kolonner med bilde i toppen

Anbefalte innlegg

Skal lage til en side som består av to kolonner. Teksten som skal plasseres på sidene skal fordele seg likt over de to kolonnene, men i noen tilfeller skal der være et bilde i toppen av den høyre kolonnen. Dersom der ikke er bilde skal teksten starte helt oppe. Kan jeg løse dette med css og i tilfelle hvordan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg forstod deg rett skal du bare ha en vanlig to-kolonners layout, men hva mener du med "teksten som skal plasseres på sidene skal fordele seg likt over de to kolonnene"? :hmm:

Uansett, her har du en to-kolonners layout med header:

CSS:

* {
margin:0;
padding:0;
border:0;
}

#container {
width:760px;
border:1px solid black;
}

#header {
width:760px;
height:150px;
background:url(header.jpg) no-repeat;
}

#venstre {
float:left;
width:Xpx; /* X = under 760 */
}

#hoyre {
float:left;
width:Ypx; /* Y = så smal at både #hoyre og #venstre får plass i #containeren */
}

Tror det skal funke :hmm:

HTML:

<div id="container">
<div id="header"></div>
<div id="venstre">
  <p>Lorem ipsum</p>
</div>
<div id="hoyre">
  <p>Lipsum lapsum</p>
</div>
</div>

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Om man bruker div eller h1 spiller ikke så stor rolle, vel?

Jo, det spiller litt rolle. Om du f.eks. bruker et h1-element med en skjult span med en tittel inni får du høyere pageranking i mange søkemotorer, samt at siden blir mer brukervennlig for folk med tekstbaserte nettlesere, som da får opp en forklarende tekst istedenfor et headerbilde. See? :)

Lenke til kommentar
Om man bruker div eller h1 spiller ikke så stor rolle, vel?

Jo, det spiller litt rolle. Om du f.eks. bruker et h1-element med en skjult span med en tittel inni får du høyere pageranking i mange søkemotorer, samt at siden blir mer brukervennlig for folk med tekstbaserte nettlesere, som da får opp en forklarende tekst istedenfor et headerbilde. See? :)

Jojo, men jeg bruker heller <h1 class="invisible"> helt øverst jeg (gidder ikke vise CSS-koden siden dere sikkert kan gjette hva den er utifra klassenavnet), så da blir det jo egentlig ett fett :)

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Dealen er kun at du skal ha et h1-element der. Åssn den er styla, bryr meg ikkje - men for at semantikken skal gå opp, så skal den vere der. Men korfor ha både div og h1 når du kan ha berre h1?

Mindre kode = bra.

Kan jo f eks berre sette display: none; på en span inni h1 om det er så fælt :p Det gjorde eg på zengardenane mine :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...