Gå til innhold

Lagre en pagemakerfil som pdf?

Dimitri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg har nettopp reinstallert page maker.. samme feilen. Meldingen er som følger: Adobe ® PageMaker ® for Windows application file har et problem og må lukkes. Vi beklager det inntrufne.

så lukkes heile skiten! Irriterende!

Forsøk å først eksportere som en postscript-fil (PS eller EPS), og så starter du Distiller og kjører den gjennom den.

Har ikke brukt Pagemaker siden InDesign 1.0 kom. Har Pagemaker innebygget PDF-eksport nå?

MVH Audun

Lenke til kommentar

Gjør som audunr skriver, lag en postscript som du lager PDF av.

For å genere PS velger du skriv til fil i når du printer.

Har du Acrobat innstalert kan du også printe til Adobe PDF køen, da går du ikkje

via postscript...

En annen ting, husk å genrer som PDF/x-1 om filen skal trykkes..

Plages du og filen skal trykkes kan også postscript filen sendes, vi tar imot det

også selv om PDF er å foretrekke..

Endret av kvikks
Lenke til kommentar
jeg prøver å få den som ps fil, for så å prosessere den gjennom distiller, men den vil ikke det heller..

Print til fil? hvordan gjør en det?

File->Print

Ikke velg skriveren din som printer, men Adobe Postscript file (eller hva det nå står) i stedet.

MVH Audun

Lenke til kommentar
det funket! Men et bilde jeg hadde i dokumentet ente opp som svart hvit og med en del av det manglet.. He he.. nesten!

Bruk JPEG eller ukomprimerte TIFF-filer, aller helst JPEG. Og ikke bruk RGB, bruk SH eller CMYK-bilder hvis det skal trykkes.

Anbefaler JPEG på det sterkeste, først og fremst som en test på hva som kan være galt. Har opplevd mye rart med TIFF-filer.

MVH Audun

Lenke til kommentar
det funket! Men et bilde jeg hadde i dokumentet ente opp som svart hvit og med en del av det manglet.. He he.. nesten!

Genererte du pdf/x-1 kan det være at bilder blir utelat om profil mangler/feil,

prøv å generer som pdf... Går det?

Skal det trykeks vil uansett trykkeri renske opp pdf'en, men pass på som

audunr skriver at du har SH eller CMYK (euroscale coated) om det skal

trykkes.

har i alle å jobbet med tiff filer, har aldri hat rip problemer.. Vi har heller ingen

problemer på jobben tiff filer. Feil i pdf skyldes i 99,99% rot i fargeprofiler på

bilder eller "feil" bruk av transparent i InDesign. Ja, du kan også få font problem

om du bruker true type, da bør tekst outlines før du lager pdf..

Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt store problemer..

Har nå prøvd å legge inn bildene i brosjyren som både jpeg og tiff filer.. Med jpeg ko bildene i svart hvir samt at de dukket opp på helt feile steder i PDF dokumentet.. Tif filene ville ikke vise seg verken i page maker eller i den ferdige Pdf filen. De var bare noen ikoner for fil som viste seg.. Skjønner ikke noe. Saver til fil og destiller den til pdf etterpå

Hva er galt?

Lenke til kommentar
Jeg har fortsatt store problemer..

Har nå prøvd å legge inn bildene i brosjyren som både jpeg og tiff filer.. Med jpeg ko bildene i svart hvir samt at de dukket opp på helt feile steder i PDF dokumentet.. Tif filene ville ikke vise seg verken i page maker eller i den ferdige Pdf filen. De var bare noen ikoner for fil som viste seg.. Skjønner ikke noe. Saver til fil  og destiller den til pdf etterpå

Hva er galt?

Hvordan er bildene satt inn?

Bruker du OPI funksjon, altså at du jobber med lavoppløselige kopier av bilde?

Da må du velge erstatt OPI med orginaler under utskrift.

Er bildene i CMYK?

Jpeg bør du holde deg langt unna i trykksaker...

Endret av kvikks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...