Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ustabilt hjemmenettverk hva kan det skyldes

Anbefalte innlegg

I forrige uke satt jeg opp et lite tråløst nettverk hjemme. Kaller det lite siden det bare er en maskin i nettverket. Jeg har ingen erfaringer med tråløst fra før av, så det er med fumling og "prøv og feilmetoden" jeg holder på.

Sånn som det er satt opp nå står pc'en u stua og routeren inne på et rom. Avstand ca 10 meter. Kun lettvegger i mellom. Ingen betong. Routeren er av typen D-link DI514. ADSL er levert av telenor, og jeg kjører i tillegg Norton internet sec. Modemet er det topcom modemet som telenor leverer.

Men, jeg syns hele opplegget virker veldig ustabilt. Hastigheten varierer fra svært god til helt ubrukelig. Jeg opplever for eksempel også i spill (SWG) at jeg får en enorm packet loss. Gjerne på 85-90%. Det rare er at jeg har en grei ping, ca 170 m/s.

Har plassering noe å si i et hus på et plan? Det er kun lettvegger i huset, og avstanden til router fra maskin er ca 10m. Kan noen gi meg noen råd slik at unngår eventuelle "user errors" og taper båndbredde grunnet manglende kompetanse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du andre trådløse apparater, som trådløse telefoner, mikrobølgeovner o.l., så kan du prøve å skifte kanal som routeren din opererer på. Kanal 1, 6 og 11 er hovedkanalene. Merk at også naboers trådløse utstyr kan forstyrre.

Sørg også for at antennene er justert optimalt. Rundstråleantenner sender i en sirkel, ikke kule, med noen graders spreding, rundt antennestangen. Siden du er på ett plan, så skal antennene stå vertikalt.

Hvis du kjører WinXP med SP1, så kan det ofte lønne seg å disable Wireless Zero Configuration i Kontrollpanel - Administrasjonsverktøy - Services/Tjenester, og bruke konfigurasjonsverktøyet som følger med kortet i stedet for. Noen ganger blir ikke dette verktøyet installert automatisk på WinXP, slik at du må installere dette manuelt.

Lenke til kommentar
Men, jeg syns hele opplegget virker veldig ustabilt. Hastigheten varierer fra svært god til helt ubrukelig. Jeg opplever for eksempel også i spill (SWG) at jeg får en enorm packet loss. Gjerne på 85-90%. Det rare er at jeg har en grei ping, ca 170 m/s.

Hvordan er det med dette hvis du bare bruker modemet?

Nyeste firmware i routerern?

Lenke til kommentar

Takker for tipsene. (regner med at vertikalt betyr rett opp)..tidlig på morgenen.

Basestasjonen til en tråløs telefon står 1 meter fra routeren så jeg skal prøve å endre kanal. Er det en fordel å deaktivere WEP inntil alt funker bra?

Er ganske frustrert for i utgangspunktet så skal det jo funke bra å spille over nett med tråløst utstyr.

Går det ann å slå av brannmuren i en router eller er den "på" hele tiden uansett?

Lenke til kommentar

Vertikal = oppover/nedover ja, horisontal... vel, er som en horisont.. :)

Jeg ville testet tipset til Agvg, da ser man fort om det er en vesentlig forskjell med/uten wireless. Har selv et trådløst nettverk, 2 trådløse maskiner, og 2 koblet opp med Lankabel, desverre er ruteren min Sparklan, så jeg har ingen erfaring med den Ruteren du her nevner. Min ping er til tider helt nede i 23ms på Norske spillservere, men mer typisk 47ms, selv på EAUK BF:V serveren. Mao. jeg synes 170 hørtes litt mye ut? Prøv å koble deg direkte til modemet, (husk at du må taste inn brukernavn og passord) og se på forskjellen. Er forskjellen stor vil jeg anta at det trådløse nettverket ditt blir forstyrret av elektromagnetiske(?) pulser fra andre steder i huset, siden veggene ikke burde være en hindring.

Brannmur: på min ruter kan man kun slå av brannmuren til èn datamaskin om gangen, men jeg vet det finnes rutere der man kan slå den av helt og holdent. Har også hørt om krøll hvis du har brannmur i XP, Norton, og ruter, selv om dette har fungert helt greit for en kompis av meg over lengre tid.

Ustabilitet i mitt nettverk har kun skjedd når en av maskinene i systemet ble infisert av sasser viruset og en orm som het w.32valla.2048, men tviler på at problemet ditt har opphav i noe sånt.

Hmm.. ser her at innlegget mitt egentlig ikke bringer noe nytt under solen.. Jeg støtter med andre ord de to foregående innlegg. jeg skal holde kjeft nå til jeg får i meg hele kaffekoppen og våkner litt.

Edit: Glemte brannmur i ruteren biten.

Endret av BlondGod
Lenke til kommentar
Basestasjonen til en tråløs telefon står 1 meter fra routeren så jeg skal prøve å endre kanal. Er det en fordel å deaktivere WEP inntil alt funker bra?

Skru av telefonen og test, krypteringen skal ikke ha så mye og si.

Sjekket firmwaren?

Lenke til kommentar

Skal prøve å kjøre direkte gjennom modemet. (strekke stygg kabel gjennom hele huset hehe), og så skal jeg oppdatere firmwaren. Skal og avinstallere den online programvaren fra telenor. Den er det ikke annet en kluss med.

når det gjelder ping så var den stort sett det samme tidligere med kabel. (server i usa). Fant i tillegg ut at telenor fortsatt har problemer i Harstad området. Det kan jo spille inn, selv om jeg ikke tror det er den direkte årsaken..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...