Stigma Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Kan noen fortelle meg hvilke nye features som kommer på Nforce 4 i forhold til nforce 3? De eneste to forskjelle jeg kjenner til er: - PCI-E (1 eller to, avhengig av modellen) - Sansynligvis et prosent eller to raskere som forventet av neste generasjon hovedkort. Hva annet har 4 som ikke 3 har? Jeg skal nemmelig oppgradere hovedkort+CPU for serveren min, og vurderer å vente på Nforce 4, men vet ikke om det egentlig er noe vits i når jeg ikke har noe bruk for SLI fra PCI-E. -Stigma Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Tviler på at det blir noen ytelsesøkning ettersom det de vanligvis får det fra er å tweake minnekontrolleren. For AMD64 ligger jo denne på CPUen. Hva skal du forresten bruke serveren din til? Det er et vesentlig poeng når det kommer til anbefalninger.. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 Bare egentlig som filserver, men også til en del "vanlig" kontorarbeid og noe video encoding. Lurer på om soundstorm 2 kommer på alle nforce4 kortene, eller bare "deluxe" modellene. Det hadde i såfall vært insteressant. -Stigma Lenke til kommentar
hbrn Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Så vidt jeg vet kommer ingen av NForce4-versjonene til å ha SoundStorm, fordi Dolby Digital-lisensen er altfor dyr. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Så vidt jeg vet kommer ingen av NForce4-versjonene til å ha SoundStorm, fordi Dolby Digital-lisensen er altfor dyr. Ganske synd i så fall. Finnes jo ingen skikkelig integrert lyd som kommer opp på nivå med et lydkort, i noen av dagens hovedkort. (Ikke det at Soundstorm nødvendigvis ville være så veldig mye bedre enn dagens lyd, men de har da hvertfall potensiale.) Lenke til kommentar
wizzcat Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 SATA-II som gir opptil 300mbit/s båndbredde, 1Gh, Gigabit ethernet, og sansynligvis enten SoundStorm II eller en eller annen form for HDAudio(eller hva det enn nå heter), men akkurat lyden kommer jo ann på kortene da. Ikke noe å hoppe i taket for hvis du allerede har nforce3 og ikke trenger pci-express, men for oss som enda er på socket-a ser det meget bra ut! Lenke til kommentar
wim Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Så vidt jeg vet kommer ingen av NForce4-versjonene til å ha SoundStorm, fordi Dolby Digital-lisensen er altfor dyr. Ganske synd i så fall. Finnes jo ingen skikkelig integrert lyd som kommer opp på nivå med et lydkort, i noen av dagens hovedkort. (Ikke det at Soundstorm nødvendigvis ville være så veldig mye bedre enn dagens lyd, men de har da hvertfall potensiale.) Personlig syntes jeg den integrerte chip'en (ac'97) på hovedkortet mitt herjer med mitt pci-lydkort (soundblaster audigy). Soundblaster er så jævli dårlig at det ikke kan anbefales til noen Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) Personlig syntes jeg den integrerte chip'en (ac'97) på hovedkortet mitt herjer med mitt pci-lydkort (soundblaster audigy). Soundblaster er så jævli dårlig at det ikke kan anbefales til noen Joda masse kanaler og dill-dall og lyden er jo helt grei til vanlig bruk(dersom man ikke hører veldig nøye etter). Problemet er bare at innebygd lyd stjeler ressurser fra PC'n og det fører som regel til feks. en framerate nedgang på 10+. Men dersom man overhodet ikke spiller spill og slikt med krevende grafikk (og lyd) er jo ikke dette veldig viktig og man klarer seg sikkert fint med feks. AC97. Ellers hadde det jo vært interessant å få vite hvorfor Soundblaster kortet ditt er dårligere enn det innebygde. Hvis det faktisk er tilfellet så er det noe galt med Soundblaster kortet. Endret 18. oktober 2004 av Vice Lenke til kommentar
wim Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) Jeg syntes lydkvaliteten er dårligere på soundblasteren, det spraker og knitrer mer, mer susing osv. Det er ikke bare jeg som har oppdaget dette, flere andre kamerater mener det samme (kanskje det har noe med spillet vi spiller å gjøre (Ravenshield)) EDIT: Nå skal det sies at jeg bruker begge "lydkortene" mine samtidig, onboardet til lyd i spill, mens audigyen brukes til teamspeak / ventrilo EDIT 2: Og jo, jeg spiller spill, massevis av spill Endret 18. oktober 2004 av wim Lenke til kommentar
_Spook_ Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 nForce4 kommer ikke med Soundstorm2 fordi nVidia vil gi disse ut som egne kort. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 De eneste to forskjelle jeg kjenner til er:- PCI-E (1 eller to, avhengig av modellen) Kortene kommer garantert med flere PCIe-porter enn det der. De 1-2 du nevner er kun 16x-portene. I tillegg til disse kommer en del 1x og kanskje 4x PCIe-porter. NCQ (En del av SATA-II) vil nok også ha en del å si på ytelsen. Flere USB2.0-porter. Jeg tror det var 8 eller 10 stk det var snakk om. Soundstorm2 kommer nok på Ultra-utgavene, selv om Nvidia ikke gidder å lisensiere dolby-merkingen. (Noe jeg ikke har hørt noe om at de ikke gidder. Tiden vil vel vise hva det endelige resultatet blir.) Alle utgavene skal vist få Gbit LAN med integrert brannmur. Altså ikke bare toppmodellen (250Gb) som på Nforce3. Lenke til kommentar
_Spook_ Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 De eneste to forskjelle jeg kjenner til er:- PCI-E (1 eller to, avhengig av modellen) Kortene kommer garantert med flere PCIe-porter enn det der. De 1-2 du nevner er kun 16x-portene. I tillegg til disse kommer en del 1x og kanskje 4x PCIe-porter. NCQ (En del av SATA-II) vil nok også ha en del å si på ytelsen. Flere USB2.0-porter. Jeg tror det var 8 eller 10 stk det var snakk om. Soundstorm2 kommer nok på Ultra-utgavene, selv om Nvidia ikke gidder å lisensiere dolby-merkingen. (Noe jeg ikke har hørt noe om at de ikke gidder. Tiden vil vel vise hva det endelige resultatet blir.) Alle utgavene skal vist få Gbit LAN med integrert brannmur. Altså ikke bare toppmodellen (250Gb) som på Nforce3. De hovedkortene med SLI støtte vil komme med at man enten kan bruke 1 på 16x eller 2 på 8x PCIe. Det har ingenting med saken å gjøre at de ikke "gidder" å betale som du sier. Saken er at dersom de må betale lisens til Dolby for å få ha DD dekoding blir brikkesettet så dyrt at de konkurrerer seg ut mot ViA, SiS og ATi. Kanskje noen entusiastkort kommer, men de blir nok ganske dyre. DD lisensen er ikke billig... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 Hmm, kan stemme det med at det bare er PCI-E 16x som vil være èn (eller to for SLI) av. Men jeg lurer litt på hvordan det skal gå da.... Det eneste jeg kan i det hele tatt komme på som bruker PCI-E nå er skjermkort. Hvor hr du f.eks. sist sett et PCI-E lydkort, kontrollerkort, nettverkskort ect.? Det får en i såfall til å lure litt på hva man skal med de andre PCI-E slottene, når det ikek finnes noe på markedet (som jeg vet om) som faktisk kan passe i dem. Greit nok at man skal være fremtidsrettet, men ikke til de grader at man må vente månedsvis på at det i det hele tatt kommer ekspansjonskort som passer til hovedkortet ditt. Eller kanskje jeg har gått glipp at noe viktig fakta et sted.... PCI-E er vel ikke bakoverkompatibel med PCI eller noe i den dur? Det er vel helt forskjellige connectorer er det ikke? Feel free to enlighten me =) -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) SÅ for å summere litt, av NYE features (ting som ike allerede er tilgjengelige gjennom et av Nforce3 modellene) har vi: - S-ATA2 støtte, deriblant NCQ (native command queuing) for de diskene som støtter det. (for dem som ikke vet vil NCQ sørge for at disken henter data i den rekkefølgen som er mest effektiv, og ikke bare i den rekkefølgen de ble spurt etter slik som er vanlig. I stedet for å gå fra punkt A --> E --> B --> D ---> C f.eks. vil den gå den kortere ruten A --> B --> C --> D --> E. Resultat: raskere respons og mulig overføring i visse tilfeller + mindre slitasje som resultat av mindre unødig arbeid). Så vidt jeg vet støtter ingen hovedkort dette enda, men det finnes mange kontrollerkort som gjør det. - PCI-E porter, uvisst hvor mange på de forskjellige modellene. - Flere USB porter - potensiell marginal ytelsesøkning Det ser egentlig ikke ut til å være så mye om du ikke er blandt dem som er "avhengig" av PCI-E for å f.eks. bygge en SLI gaming maskin. Jeg tror jeg ihvertfall venter 3-4 dager og ser om det dukker opp noen reviews. Lanseringsdatoen for Nforce4 ryktes visstnok til å være 19-20 oktober. La oss håpe at det dukker opp mer informasjon da, og helst noen gode reviews. -Stigma Endret 18. oktober 2004 av Stigma Lenke til kommentar
Stian216 Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 anandtech har sett på nforce 4 http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2248 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå