Gå til innhold

Defekt sony g200 skjerm! haster..

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hatt problemer med skjermen tidligere. Igår kveld brukte jeg den uten prob og slo den av før jeg la med... I dag tidlig var den død! skrur seg ikke på! Absolutt ingenting skjer (ikke bilde, flimmer, og pwr lystet lyser ikke) Prøvd forskjellig strøm kabler uten hell, og bruker nå en annen skjerm.

Noen som har noen som helst anelse om hva som har skjedd?

Hvis den er defekt og jeg ikke har garanti, så må jeg vel kjøpe ny skjerm.. Er Hansol sine INVAR (flat skjermer) bra (selv om de er billigst)? Tenker på 17" eller 19" til henholdsvsi 2 og 3k på komplett butikken..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke skjermen, men har du sjekket om det eventuelt har gått en sikkering i strømforsyningen?

For å finne denne må du åpne kabinettet. Husk da at skjermens tyngdepunkt ligger i fronten, slik at ikke hele saken går i gulvet for deg når du fjerner baklokket.

Hvis du ikke har noe erfaring med elektronikk, vil jeg anbefale deg å la være og åpne kabinettet. Husk at det fortsatt er høyspenning i komponentene selv om nettkabelen er trukket ut av veggen. Du skal spesielt passe deg for den tykke kabelen med en sugekopplignende gummipropp som er festet på bilderørets bakside. Følger du denne kabelen ned til hovedkortet vil du se et annet område med komponenter som du skal passe deg for høyspenning.

Jeg vet at mange mener at følgende forslag er for amatører, men jeg velger å foreslå det likevel.

Sett i nettkabelen, koble til skjermkortet og slå på som vanlig. Gi skjermen/kabinettet et slag fra siden med begge hender. Ikke slå så veldig hardt, og bruk åpne håndflater. Dette kan du prøve på forskjellige steder på kabinettet. Hvis du ser antydninger til at powerlampen lyser, så er det dårlig kontakt et eller annet sted. Er du heldig, så virker den en stund til.

Uansett så må den på service. Skjermen fikk meget god kritikk da H.W. testet den i juni i fjor http://www.hardware.no/tester/skjerm/sony_g200/ og da syntes jeg det er for ille å kjøpe ny.

Hvis ikke ”håndflatereparasjonen” fungerte, så råder jeg deg til å sende den på service hos fagfolk. Er du heldig, så er det bare ett billig komponent som har tatt kvelden. Husk å få et prisoverslag før du setter i gang servicefolkene. Sjekk med forhandleren eller importøren om du har garantirettigheter, eller reklamasjon.

Et utdrag fra en artikkel hos Forbrukerrådet: http://www.forbrukerradet.no/forbrukerrapp...ticleID=1293237

”Reklamer med det samme

Reklamasjonsretten etter kjøpsloven gjelder i to år for alle varer, og i fem år for varer som kan forventes å vare i mer enn to år. Denne retten gjelder uavhengig av om det er en garanti på varen, forteller Christina Mostue. Men det er viktig å alltid reklamere så snart som mulig etter at en mangel er oppdaget. Hvis ikke tapes retten”.

Lykke til, håper at det var litt hjelp i dette.

Lenke til kommentar

De store kjedene har som regel en standardpris for sjekk, reparering og til og fra sending. JEgl urte på om jeg skulle fikse min gamle Lg 76m, men der var standardprisen på 800,- inkl alt.

Om du skal sendeskjermen inn til reperasjon så ikke åpn den selv. Da kan de sikkert se det og garantien kan falle bort.

Det billigste er kanskje om det finnes en uavhengig tv og skjermreperatør i nærheten av der du bor. De kan somregel fikse ting for en rimelig penge samtidig som at det ikke tar lang tid i post frem og tilbake.

Lenke til kommentar

Sony har bra service-ordninger. Gå til Infocare.no, de tar i hvert fall hånd om min G420 hvis noe skulle skje.

Kjøpte min på ITbutikken.

Når/hvor kjøpte du skjermen?

Og for all del- bytt ikke ut en Sony G200 Trinitron med en lusen Hansol "flatskjerm"! :wink:

Hvis du må kjøpe ny skjerm - kjøp i tilfelle en Sony E230 17" hvis du ikke vil betale for mye (3200kr). ITbutikken er vel billigst på Sony-skjermer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...