Gå til innhold

Tar 100år å compilere!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter og programmerer på en ganske gammel pc:

MSI K3Ultra

Amd XP2000

1024Gb pc2700 RAM

G4 ti4200

Men dårligere pc-er bruker kortere tid på kompilering... Pc-en min bruker ekstremt lang tid, da flere minutter på å komplilere...

Noen som kan si meg hvorfor?

Bare spør om flere detaljer hvis det trengs..

E!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs hva du definerer som treg. Jeg sitter på en P4 2Ghz og 256mb ram. Når jeg kompilerer et program på ca 8000 tegn og en importerer en del klasser så går det tregt. Bruker kanskje 8-9 sec på å kompilere det. Bruker forresten J2SE 1.5 og synes det gikk fortere på 1.4.2

Lenke til kommentar
Pc-en min bruker ekstremt lang tid, da flere minutter på å komplilere...

Hmm.. Pc'en din er jo rimelig bra. Har selv en xp750 stående, og den kompilerer rimelig store prosjekter på ikke så mange sekunder. Flere minutter høres drøyt ut, nesten uansett hvor store prosjekter det er snakk om..

Sikkert noe i veien med oppsettet ditt. Prøvd å fjerne jdk/jre fra pc'en og installere på nytt? God grunn til å oppgradere til 1.5, forresten ;)

OS kjører du? Kan muligens være viruskontroll el.l. som bruker veldig mye ressurser når jvm'en starter opp, el.l.?

-Frank

Lenke til kommentar

har innstaller jdk på nytt, har den nyeste. Bruker win xp pro norsk, og F-secure.. PLENTY ledige systemressurser... den er bare treg...er ikke snakk om store programmer heller... :ermm: sinnsykt irriterende greie! snart på tiden med en oppdatering på pc-fronten, 2 år gammel(++) også tenker jeg...

Lenke til kommentar

vet at pc-en er mer enn bra nok, å kompilere krever ekstremt lite....har formatert, virussjekka, sjekka etter spyware og prøvd forskjellige compilere, og det tar like lang tid uansett....pc-en kan også finne på å bruke en evighet på å starte ett program eller spill som den klarer å kjøre knirkefritt, noe er fishy!

Lenke til kommentar

Her er det mye du fortsatt kan gjøre for å undersøke problemet. Har du slengt opp task manager og kontrollert bruk av CPU og RAM? I fall CPU-bruken ikke er høy, så er det tydelig at compileren driver med noe som blokker, f.eks. hardware som ikke fungerer skikkelig, dns-servere som ikke kan nås, osv. Anbefaler deg å plukke ut alt av unødvendig hardware, nettverkskort og ram-brikker inkludert, og se hva som hender deretter.

Lenke til kommentar

tror den bruker ca 99% av cpu'n :cry: det er det det stod i alle fall...skal prøve å ta ut nettverkskort, rammen har jeg prøvd alt..

men hva har dns server med dette å gjøre?

takker for svar!

Endret av Skuld
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er nok noe gæernt som ikke er rett i hw'en eller oppsettet ditt ja. Den maskinen er da fullstendig kurrant så vidt jeg kan se.

HVis du har kontinuerlig 99% load på CPU så er noe riv ruskende galt. Dra opp task manager igjen og se på service lista om noen prosess har veldig høy tid på "CPU Time" kolonnen. Eventuelt kan du deretter finne ut hva denne prosessen er for noe slags program.

Alternativt kan det være at maskinen ser etter en server den ikke finner på nett, som den er konfigurert til å se etter, den vil da være fryst eller treg inntil den gir opp å finne serveren. Det er det jo ikke sikkert den gjør, igjen avhengig av oppsett.

Kontroller så langt det er mulig at du ikke har dobbelt opp med en eller annen applikasjon som kjører samtidig, banalt eksempel: Windows XPsp2 brannmur og en separat brannmur kjørende samtidig. Det kan skape en situasjon hvor begge programmene vil bruke samme system ressurs samtidig og låser hverandre. Noe du vil merke ved at maskinen blir frosset eller går tregt.

Det fins flere muligheter seff, men dette skulle iallfall få deg i gang. Sjekk eventuelle supportforum for kompilator og annen relevant programvare du kjører. :-)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...