Aesop Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Hei, jeg har endelig fått satt opp trådløst nettverk for å dele bredbånd med naboene mine. Vi er fem leiligheter i samme hus som deler. Det gjenstår imidlertid et problem, og det er at han som bor i kjelleren har dårlig signal og stadig vekk mister kontakten med nettverket. Er det noen som kan anbefale en retningsbestemt antenne som gir gode resultater til en grei pris? Er det for eksempel noen som har erfaring med denne hos komplett? Takker for all hjelp :-) Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 6dBi.. hm... burde holde, men for å være på den sikre siden ville jeg gått for en med 8 eller 10dBi. Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 17. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2004 Jeg har prøvd å kikke litt rundt etter sterkere antenner, men har inntrykk av at det blir mye dyrere om jeg skal ha mer enn 6dBi... Vet du om noen 8 eller 10 bBi som ikke blir mye dyrere enn 300 kr? Tipper fort at alternativet blir å legge kabel hvis det blir for dyrt... ( Og det er det selvfølgelig meg som må gjøre ) Lenke til kommentar
Chrian Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Prøv først med å la antennen på ruter/aksesspunkt være vannrett istedenfor loddrett dersom huset har flere etasjer. Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 17. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2004 Det har jeg ikke prøvd :-) Takk for tipset. Gir tilbakemelding i morgen. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Når det gjelder kjøp av retningsbestemt antenne, så må dere huske at maks sendeeffekt på slikt utstyr ikke skal overstige 20 dB (100 mW). Hvordan du beregner dette, finner du her. Går du utover dette, risikerer du å forstyrre andre trådløse nett, og annet trådløst utstyr i 2,4 GHz-klassen. Som det er påpekt over, så er innstilling av antenner viktig både på router/AP og klientkort. De fleste antenner på slikt utstyr er rundstråleantenner. Rundstråleantenner sender i en sirkel rundt antennestangen, med noen graders spredning. Dette betyr at det er dårlig dekning over toppen og under foten av antennen. Pass også på at antenner ikke blir gjemt bak kabinetter o.l. som kjermer for signaler, med hensyn til retningen til det utstyret du ønsker å kommunisere med. En forlengelseskabel kan gjøre nytten hvis antennen står ugunstig plassert. Lenke til kommentar
svingen_the1 Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 (endret) har kjøpt den antenna her http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300386 det er 11dbi venter på meg når eg kommer hjemm om 1 uke ca....gleder meg til og teste den er ikkje så veldig dyr eller...tenkte og bruke den på laptoppen så kjøpte det her og http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...dukter&VareID=2 http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...tails&VareID=40 er veldig spent på så mye bedre signal eg får ved bruk av den antenna her VS det eg har nå som er Intel® PROSet for Wireless.kommer til og kjøre ein liten test med 3Com OC Wireless 11g Cable/DSL Gateway 802.11g 54 Mbps, WPA, WDS, Nitro.så får vi se så langt det fungerer. Endret 16. november 2004 av svingen_the1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå