akristina92 Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 hei. Jeg har tenkt å begynne med å programmere i Java. Men jeg lurer på om du kan lage noe spesielt avansert? Som f.eks et "Operativ-system". Eller vil det bli for tungt? Lenke til kommentar
Skuld Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 har nettopp begynnt å lære meg java selv, så vet ikke helt hva det kan brukes til ennå. Men det sier vel litt at det er det man lærer på nesten alle universiteter når man velger informatikk-fag(med unntak av ingenør-utdannelse?). Kan vel starte med java, hvis du kan det godt, så er det visst ikke så vannskelig å lære seg andre språk hvis det trengs, ligner jo litt på de C-baserte språkene... Lenke til kommentar
Toddy Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Tror marsrobotene til Nasa kjører java, og BBS legger om til java for tiden. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Marsrobotene kjører definitivt ikke Java. De kjører C under VxWorks. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 Det kommer an på hva du mener med avansert det. Programmene du skriver selv trenger ikke være veldig avansert. - Syntaksen er enkel og konsistent (ulikt f.eks VB) - Alle pekere er pakket inn i objektreferanser slik at du slipper å tenke på hvor ting ligger i minnet og slike lavnivå ting (ulikt f.eks C/C++) - Du har et av de enkleste og best utviklede API tilgjengelig hvor hvor alt er objektorientert og mønstre følges strengt hele veien slik at når man kommer inn i designfilosofien som er brukt er det svært enkelt å sette seg inn i nye ting i APIet (ulikt f.eks .NET hvor tingenes plassering og virkemåte kan virke litt forvirrende). På den andre siden er Java mye strengere objektorientert slik at man må lære seg en del konsepter og metoder tidligere enn man må med andre språk og verktøy. Hvis du mener 'avansert' om platformen og rammeverket rundt så er svaret ja, det ligger mye avansert programvare under panseret som man kan dra nytte av på ulike måter, det ser jeg på som utelukkende positivt. Lenke til kommentar
Vann: kr.15 Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Som du sa anngående operativsystemer.. bruk C/C++.. Disse er brukt både til Windows og Linux... Lenke til kommentar
toss Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 kan man lage mer avanserte program enn det som finnes på mobiler med java? Lenke til kommentar
smetho Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 kan man lage mer avanserte program enn det som finnes på mobiler med java? Man kan i bunn og grunn lage hva som helst i Java. Etter å ha lest en del rundt på diverse forum, inkludert dette, så virker det som om mange tror Java er for tregt til å kunne brukes. Vel, det er det IKKE! Dette er noe som henger igjen fra tidligere tider. Nyere versjoner av Java er faktisk svært så raskt, faktisk ikke så utrolig langt bak C++ (om i det hele tatt). Java har etterhvert begynt å bli brukt også i "profesjonelle" spill (altså mer avanserte enn Teris ) og jeg leste en plass at ca 90% av spill lansert det siste året kunne ha blitt laget med eksisterende Java-teknologier. Andre pluss er at det finnes så utrolig mye verktøy tilgjengelig for Java, utviklingstiden går ned i de fleste tilfeller, man har automatisk garbage-collection (et godt norsk ord for det takk), slipper problemet med minne-lekasje. I tillegg vil en ha mulighet til å lansere programvaren på forskjellige platformer og OS. Finnes nok flere pluss, men kommer ikke på noen i farten PS. Virker kanskje som jeg prøver å sammenligne Java og C++ nå. Det er i tilfelle ikke meningen. C++ er veldig bra Lenke til kommentar
runeb Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Java kan brukes til alt det C/C++ kan brukes til, men akkurat operativsystemer er det nok ikke idéelt til. Grunnen til det er at Java (vanligvis) kjøres gjennom en Virtuell Maskin (Enten en interpreter eller en Just-in-time kompilator) og hvis du skal lage et eget operativsystem må du da lage dette først (i assembler, typisk). Nå kommer du nok ikke utenom litt assembler hvis du skal lage et OS, men det er nok enklere å porte en enkel C-kompilator til det nye OSet enn en Java VM. Lenke til kommentar
zulo Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Det er også veldig enkelt å utgi java programmer, med Java Webstart. Det har kommet en del kommersielle spill i det siste som bruker java webstart, dette fører til at det blir veldig veldig enkelt for brukeren siden webstart sørger for alt som trengs selv, det blir enkelt å lage patcher og oppdateringer til programmene dine også som webstart laster ned automatisk for brukeren. Med java webstart blir det enkelt å utgi spill f.eks som benytter native libraries for opengl støtte etc.. Jeg har i det siste testet ut OpenGL programmering med java og har gjort dette "spillet" java webstartable her http://afweb.hit.no/~022304/linker.htm Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 An error occured and the program will exit. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 An error occured and the program will exit. Hvis det er zulo sitt program du refererer til så funka det fint hos meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå