Superkonge Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Jeg skal kjøpe meg et 5.1 system og DVD-spiller som skal gi god lyd og godt bilde til en overkommelig pris. Jeg skal kunne koble TV, Xbox og PC til anlegget samtidig. Maks samlet pris skal være 4000 kr. Jeg har sett på Logitech Z-5500 5.1. Vil dette anlegget sammen med en DVD-spiller gi det jeg vil ha? Finnes det bedre løsninger til den prisen? Kan dere komme med forslag til DVD-spillere og si ifra hva jeg trenger av kabler og slikt? Mvh Superkonge Lenke til kommentar
sjom Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Ikke for å være slem, men å bruke 4k på et "surround system" blir som å bruke 100 kr på en bil å spørre om det er en bra bil. Det kan ikke bli bra :/ Vil anbefale deg å spare penger og heller kjøpe noe skikkelig Lenke til kommentar
Mapster Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Creative og Logitech sine surround løsninger til 3000-4000 kr er faktisk utrolig bra lyd for pengene... Du må vurdere Creative sin beste også. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Du kan ta en kikk på dette mini systemet fra Eltek.Det spiller garantert mye bedre enn Logitech og Creative til samme pris. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 (endret) Må nok skuffe deg, du får ikke god lyd for 4000,- inkluder en dvdspiller, kun senterhøytaleren som er viktigst i ett 5.1 system burte ikke koste mindre enn 2500,-. Dette av egen erfaring. Men jeg kan gi det ett tips på DVD spiller, fant dessverre ingen direkte link, men Multicom selger en Toshiba SD-220E DVD spiller til kun 799,- Jeg har denne selv, og selv om den er 2003 modell, så har den ett meget bra bilde, noe Toshiba er kjent for. Når denne var ny kostet den 3000,-, så det er ett meget godt kjøp, og den er mye bedre enn alt annet du finner til 800+porto. Den gjøres også sonefri på ett blunk med den medfølgende CDen. Når det kommer til lyd delen av ditt spørsmål, så er mitt tips at du sparer, bruk minst 4000,- på selve forsterkeren, sjekk etter tilbud fra kjente produsenter, og bruk noen gamle høytallere, eventuelt lån av kjente, og spar til du kan kjøpe selv. Pris for ett ok anlegg, ett minimum hvis du ikke vil kjøpe katta i sekken. Forsterker: 4000,- Front Høytallere: 2500,- Senter Høytaller: 2500,- Bak høytallere: 1500,- Sub: 2000,- (har selv en til 1700,- og den funker bra på trange områder) DVD: Toshibaen til 800,- som jeg nevnte, ellers 1600+ Totalt: 13300. Det høres kanskje litt dyrt ut, men det anlegget vil være mye bedre enn alt annet du kan skrape sammen for 4000,- Men hvis du er opphengt på, eller kun kan avse 4000,- så gå for ett stereoanlegg i stedet, vil også gi bedre lyd. EDIT: Så også at multicom har ett komplett kenwood anlegg med forsterker, dvd spiller og 5 høytallere (ingen subwofer) til kun 4199+porto, og har selv ikke hørt dette, men det anlegget kan lett bygges ut da alle komponenter er separate. Når det kommer til det Logitech systemet så har det kun mulighet for tilkopling av en ting om gangen, så du må da bytte manuelt hver gang. Endret 24. oktober 2004 av AndersT2 Lenke til kommentar
Superkonge Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2004 Ok, takker for svar. Har nå jobbet mye overtid utenbys så da kan jeg vel gå for noe litt dyrere:) Superkonge Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Ok, takker for svar. Har nå jobbet mye overtid utenbys så da kan jeg vel gå for noe litt dyrere:) Superkonge Hvor stort er budsjettet ditt nå da? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 følg mitt råd, å bygge opp ditt anlegg over litt tid, da garanterer jeg at du blir mer fornøyd enn hvis du hiver sammen ett komplett nå med en gang, hvis du da ikke har jobbet MYE overtid. Lenke til kommentar
Superkonge Skrevet 30. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2004 Kan nå strekke meg til 5000kr (skal kjøpe meg en bærbar PC også så da blir d ikke så mye til hjemmekinoen). Jeg har kjøpt en DVDspiller (MAITE PDVD 7048 ) som ble sterkt anbefalt på AVforum. Jeg skal nå bare ha en forsterker og fronthøytalere. Ved høy ytelsesforskjell og lav prisforskjell kan jeg betale mer. Det er litt viktig at det ser pent ut:) Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Sjekk QXL, bruktmarkedet ol, se etter H/K for trøkk og kontroll, Yamaha for litt mer finesse i lyden. Høyttalere bygger du selv. Kjøp de billigste DynaBel hjemmekinokittene på Eltek. Begynn med to fromnthøyttalere, etter jul kjøper du centern, og i mars sper du på med to andre sentrekanaler som brukes som bakhøyttalere. Går du under dette i kvalitet vil du angre etter ca en uke og innse at du har kasta bort mye penger.... Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Kan nå strekke meg til 5000kr (skal kjøpe meg en bærbar PC også så da blir d ikke så mye til hjemmekinoen). Jeg har kjøpt en DVDspiller (MAITE PDVD 7048 ) som ble sterkt anbefalt på AVforum. Jeg skal nå bare ha en forsterker og fronthøytalere. Ved høy ytelsesforskjell og lav prisforskjell kan jeg betale mer. Det er litt viktig at det ser pent ut:) Hvis du vil spare 3000 kr,så kan du se på min Harman/Kardon AVR-330.Den koster 8000 kr ny.Du får min for 5000 kr! Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 30. oktober 2004 Del Skrevet 30. oktober 2004 Hvilken bildekilde skal du kople denne til? Hvis jeg ikke tar feil, så blir det en vanlig TV, og da vil du ikke kunne få maksimalt ut av denne spilleren, den mangler Scart. La meg forklare. Hvis din bildekilde ikke har Component eller VGA tilkopling, noe jeg tipper den ikke har siden lydbudsjettet er såpass lavt. Og da må du ty til enten Composit (gule pluggen) eller populært kalt søppel signal, eller S-Video utgangen, som er bedre, og ett minimum. Men hvis spilleren hadde hatt Scart utgang, så kunne du skjørt RGB signal, og hatt ett optimalt bilde, og i forhold til hva noen sier/tror, så er det stor forbedring å gå fra S-Video til RGB. Jeg trodde ikke dette selv, men når jeg testet så var forskjellen enorm, brukte da akkurat samme kabel, siden jeg kjørte S-video igjennom scarten. STOR FORSKJELL. Men ellers lykke til. Så til lyden. Bra forslag i å kjøpe brukt H/K, mye trøkk der, eller den store test vinneren de siste årene, Yamaha. enten en av disse, eller Sony, ikke velg ukjente merker. Høytallere, kjøp først forsterker, og bruk resten av pengene på en monitor, IKKE gulvstående, disse bruker du senere til bakhøytallere når du har spart mer. Lenke til kommentar
Superkonge Skrevet 31. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2004 Hvilken bildekilde skal du kople denne til? Hvis jeg ikke tar feil, så blir det en vanlig TV, og da vil du ikke kunne få maksimalt ut av denne spilleren, den mangler Scart. Bildet blir koblet til min PHILIPS 32PW8718. Jeg er fornøyd med bildekvaliteten så langt, men vil det bli mye bedre hvis jeg skaffer en "VGA til SCART" kabel? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 (endret) Hvilken bildekilde skal du kople denne til? Hvis jeg ikke tar feil, så blir det en vanlig TV, og da vil du ikke kunne få maksimalt ut av denne spilleren, den mangler Scart. La meg forklare. Hvis din bildekilde ikke har Component eller VGA tilkopling, noe jeg tipper den ikke har siden lydbudsjettet er såpass lavt. Og da må du ty til enten Composit (gule pluggen) eller populært kalt søppel signal, eller S-Video utgangen, som er bedre, og ett minimum. Men hvis spilleren hadde hatt Scart utgang, så kunne du skjørt RGB signal, og hatt ett optimalt bilde, og i forhold til hva noen sier/tror, så er det stor forbedring å gå fra S-Video til RGB. Jeg trodde ikke dette selv, men når jeg testet så var forskjellen enorm, brukte da akkurat samme kabel, siden jeg kjørte S-video igjennom scarten. STOR FORSKJELL. Men ellers lykke til. Så til lyden. Bra forslag i å kjøpe brukt H/K, mye trøkk der, eller den store test vinneren de siste årene, Yamaha. enten en av disse, eller Sony, ikke velg ukjente merker. Høytallere, kjøp først forsterker, og bruk resten av pengene på en monitor, IKKE gulvstående, disse bruker du senere til bakhøytallere når du har spart mer. Hvilken spiller er det du egentlig prater om her? Jeg har ikke anbefalt Maite dvd-spilleren,men kun høyttalerne. Endret 31. oktober 2004 av Morten K Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Hmmmm, Sony ville jeg ikke gått for i det heletatt. Der er det ikke mye å hente før en kommer opp i pris, og da er det mye annet som er bedre. Primare bl.a. Marantz, Onkyo, Denon, H/K og Nad er "folkemerker" som holder det de lover og mer til Men er du lur så kjøpre du H/K`en til morten og bygger et sett høyttalere sjøl, bruker Tara Labs, Kimber eller tilsvarende til 40 - 50 kr. metern og tjohppsann så har du godlyd Et annet alternativ er Teac. De har salg på dem på HiFi Centeret om dagen, men siden du får en brukt HK til samme pris hadde ikke jeg vært i tvil, der har du en monsterforsterker som drar det meste Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 31. oktober 2004 Del Skrevet 31. oktober 2004 Hvilken bildekilde skal du kople denne til? Hvis jeg ikke tar feil, så blir det en vanlig TV, og da vil du ikke kunne få maksimalt ut av denne spilleren, den mangler Scart. Bildet blir koblet til min PHILIPS 32PW8718. Jeg er fornøyd med bildekvaliteten så langt, men vil det bli mye bedre hvis jeg skaffer en "VGA til SCART" kabel? Hvis det den da vil kunne gi RGB på scarten, så JA. Grunnen er at den normale compositen, kaster alle fragene sammen i en leder. S-videoen, deler de opp i 2 ledere, husker ikke helt fordelingen. Men RGB signalet sender de tre grunnfargene separat helt frem til TVen, og de forringer ikke kvaliteten. Det er virkelig vært ett forsøk, Som sakt, jeg ventet lenge med å bare bytte scart inngangen bak på min TV, fordi jeg trodde det ikke var noe stor forskjell. Jeg angrer enda på det. Hvis du hadde hatt muligheten, så ville component vært det beste, fordi den sender bildesignalet i samme format som det ligger på DVD-platen, alle andre formater gjør DVD-spilleren om, også RGB. Men det blir ikke før på din neste TV. Lenke til kommentar
Superkonge Skrevet 5. november 2004 Forfatter Del Skrevet 5. november 2004 (endret) Da er jeg tilbake igjen. Har fortsatt en grense på 5000kr. Jeg har sett meg ut en forsterker som ble anbefalt i en annen tråd her på forumet. Forsterkeren er en DENON AVR-1705. Da har jeg 2300kr å handle høytalere for. Det er da snakk om et par fronthøytalere. Er det lett å få selbyggerhøytalere til å se pene ut? Jeg kan snekre litt, men det er et poeng at de skal se elegante ut (og ha bra lyd da). Jeg tviler på at jeg får hørt høytalerne selv før jeg kjøper dem så det ville vært fint om noen kunne anbefale et konkret høytalerpar som de vet at gir god lyd. Takker for all hjelp så langt! Mvh Superkonge Edit: Noen som vet hvor man får kjøpt en "VGA-til-scart-kabel"? Endret 5. november 2004 av Superkonge Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 (endret) Hvis du kjøper brukte høyttalere,så kan du få deg noe som er brukbart for 2300 kr.Nye høyttalere til den prisen kan du bare glemme.Sjekk de forskjellige bruktbørsene på Hifisentralen og på Avforum. Hifihuset i Bærum har også mye brukt på lager. Endret 5. november 2004 av Morten K Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 Om du ikke har mer enn 2300 å rutte med vil nok denne fra Ljudia være tingen for deg. Om den er vellydende eller ikke kan jeg ikke si noe om, men mest sannsynlig skal du slite for å finne noe bedre til den prisen. Materialkostnader kommer vel på ca 600, så har du 400 til kabling og spikes. Bygger du av 22mm MDF og stiver av kabinettet vil nok det gi best resultat. Spon er dog litt billigere. Du kan få laminert MDF/sponplatene med det du vil hos byggkjeden som du handler materialet med. Husk å bruk filt innerst for å forhindre riper, deretter treklosser for å fordele trykket fra skrutvingene. Limet du bør bruke er Polyurethan trelim for MDF, vanlig carlsons trelim for spon. Lykke til Lenke til kommentar
Superkonge Skrevet 5. november 2004 Forfatter Del Skrevet 5. november 2004 Noen som har kjennskap til MindTech AF-8. Hvis disse gir grei lyd, vil det da denne pakken være et godt kjøp? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå