gwh Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Har fått det ærefulle oppdrag å hjelpe en gammel tante(60)(eller som hun sier, 59....) med pc-kjøp. Skal brukes til internett, nett bank, word og kanskje en kabal eller tre. Mao, ingen grunn til å kjøpe en ninja super duper pc med A64 xt800 2048mb ram. Brukerstøtte derimot, kan være en god ting da jeg ikke alltid kan hjelpe henne. Regner med et budsjett på ca 10.000, og det som koster mest vil være en kvalitets skjerm tror jeg. Noen ideer/innspill på hva man bør prioritere på en pc til en gammel tante? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 en Gd skjerm , god mus et tastatur med store bokstaver kanske , bortsetr fra det kan du vell bare gi henne den gamle pcen din og kjøpe deg en ny pc for pengene Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Den bør ikke bråke ihvertfall, sats på en stille maskin. Og utseende er også vesentlig, bør ikke kjøpe noe "jalla". Lenke til kommentar
gwh Skrevet 17. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2004 en Gd skjerm , god mus et tastatur med store bokstaver kanske , bortsetr fra det kan du vell bare gi henne den gamle pcen din og kjøpe deg en ny pc for pengene tongue.gif hmm, kanksje ukens beste ide.... og det er søndag Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Sats på noe brukt, om du absolutt vil kan du jo kjøpe ny skjerm, mus og tastatur. En 17" CRT som kjører på 100hz på 768x1024 holder vel lenge? Har akkurat kjøpt en slik kontor pc til onkel og jeg stoppet på 3k med frakt og alt. Billig a4tech mus og tastatur Brukt 17" CRT 85hz på 1024*768 Amd xp 2100 T 512 PC3200 Nec 1100A Floppy Asus hovedkort med onboard grafikk, lyd, nettverk osv Stillevifte og PSU Bare en tanke....... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Har hun plass nok? Synes hun det er greit med en diger boks i stuen eller vil hun foretrekke en bærbar som kan legges sammen og "forsvinne". Men det koster litt ekstra. Hvis det er greit med en stasjonær maskin: Du kan jo kjøpe henne en billig Dell, siden support og service er viktig. For eksempel en Dimension 2400. Billigste utgaven koster 5680 levert på døren, med 3 års på stedet service. Da skulle hun være trygg. Dimension 2400 Den kommer med innebygget nettverkort og MS Works etc. Den har en 17" CRT billigskjerm, om hun ønsker kan du jo heller investere et par tusen i en 15" LCD. Sikkert bedre til hennes bruk. Vurder også CompleteCare, det forsikrer mot "hendlige uhell". Vet ikke riktig hva det omfatter, dog. Ellers er dt som de andre sier, en gammel brukt en er bra nok. Men det var dette med supporten da... Geir Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Har du planer om å bygge selv? Hvis du skal så burde jo hele greia bli billig, og du burde muligens få råd til en billig 17" lcd-skjerm, noe som burde være utmerket for noen som skal lese en god del. (Min erfaring er at 15" lcd (med 1024x768) blir i det minste laget for aktivt bruk) Lenke til kommentar
gwh Skrevet 17. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2004 Hmm, det er mulig jeg ender opp på noe tilsvarende dette Dell 4700, med en 15" ultrasharp LCD skjerm så tror jeg jeg er i mål, og under 10k. Kommer til å lære henne noen grunnleggende sikkerhets regler og sette opp antivirus(Nod32), firewall(Zonealarm free version),Spywareblaster,Adaware og Spybot så burde hun komme seg greit avgårde på en hjemmepc. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 (endret) Hmm, det er mulig jeg ender opp på noe tilsvarende dette Dell 4700 Merk at prisene de averterer med er uten 3 års på stedet service, du får "bare" 1 års henteservice, når du kommer inn på konfigurasjonssiden du linket til er den forvalgt og da koster maskinen plutselig over 10 000. Med på stedet service får du hjelp neste dag (gitt at du bor i byen), med henteservice kan du bli uten maskin en stund. Geir Endret 17. oktober 2004 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Campus Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Hvis det er greit med en stasjonær maskin: Du kan jo kjøpe henne en billig Dell, siden support og service er viktig. For eksempel en Dimension 2400. Billigste utgaven koster 5680 levert på døren, med 3 års på stedet service. Da skulle hun være trygg. Dimension 2400 Den kommer med innebygget nettverkort og MS Works etc. Den har en 17" CRT billigskjerm Vet du hvilken skjerm dette (dell E773) er? Jeg reagerte da jeg så at det stod Non-TCO, jeg trodde ikke det hadde blitt laget skjermer som ikke tilfredstiller TCO kravene på over 10år. link til siden jeg fant det på: http://commerce.euro.dell.com/dellstore/co...dppdesktop2&v=d Lenke til kommentar
gwh Skrevet 17. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2004 Skal ta en prat med selgeren på Dell som prøver å selge henne 3 års gold support med dedikert servicepersonell..... og pc'en var en råtten optiplex med 15 analog skjerm for 12k Skal vel ikke se om det går ann å stille noen dumme spørsmål som hun kan få litt problemer å svare på, og så kan vi begynne å prute pris Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Skal ta en prat med selgeren på Dell som prøver å selge henne 3 års gold support med dedikert servicepersonell..... og pc'en var en råtten optiplex med 15 analog skjerm for 12k Jeg har selgerne på Dell mistenkt for å ha bedre provisjon på Optiplex. (Og på Lattitude enn på Inspiron bærbare.) Disse har antagelig bedre marginer siden de primært selges til bedrifter. Dermed blir det plass til storekunderabatter og lignende. Har opplevd det samme selv. Geir Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 (endret) Jeg har ikke så veldig mye peiling på bærebare PCer, men ettersom hun sikkert har en Elkjøp-butikk i nærheten: hva med en billig bærbar PC, en hvor skjermen ser bra ut. Hun trenger vel ikke noe av de fancy-schmancy greiene, så lenge skjermen har bra kontrast og gode farger. Tanken min var at det blir så mye lettere for henne med support da: slenge den bærbare i kofferten (eller hva det nå kalles), og stikke innom butikken. Endret 17. oktober 2004 av emacoolit Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 (endret) Synes 10'000 var et stort budsjett for en slik PC. En AMD Athlon XP 2500+ og 512MB RAM, så har du alt du trenger. Bruk heller resten av pengene på software eller en sydenferie EDIT: Hvis det skal være LCD-skjerm er det jo en annen sak da. Endret 17. oktober 2004 av kennethdammyr Lenke til kommentar
Greven22 Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Problemmet er at da må han komme løpende hver gang det hender noe Dell er vel helt greit det Lenke til kommentar
gwh Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 Da har Dell levert nytt tilbud, men holder fortsatt fast ved OPtiplex skiten sin... Uansett, nå har jeg to muligheter, enten en 5000,- Medion sak på Elkjøp (ja, jeg vet, dette er å banne i kirken...) med en skjerm til rundt 3-3,5, total pris ca 8,5k. Eller så kan jeg kanskje bruke dette oppsettet: * Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920Floppydisk Intern * Microsoft Works Suite 2004 NorskProgramvare OEM * Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA8MB cache 7200RPM * Eizo 17" LCD FlexScan L550 TCO-03 Gråmed VGA og DVI-D inngang * Q-Tec Midi tower ATX L-MD, Silver BlackL-Series, m/350W * NEC DVD recorder ND-3500A IDE SortBulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) * Sapphire Radeon 9250, 128MB DDR, 128bitAGP, ATI 9250,TV-Out/DVI-I, Lite-Retail * Microsoft Windows XP Home SP2Programvare Norsk OEM * Oppgraderingspakke AMD Sempron 3100+nForce3 250GB, 512MB DDR Pris, ca 10500,- Er det noe jeg har glemt i oppsettet til Komplett? Hva ville dere ha gjort? Begge (Komplett og Elkjøp) har telefonsupport. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 *Kremt* Ku-Tec *Kremt* AOpen QF50A 430,- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå