Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Eie av bil, hva koster det?


Shotherra

Anbefalte innlegg

Tja. Har snakket med en del fra et Mazda-forum og er flere der som har bygget om. GTX-motoren som jeg kikker på passer perfekt i bilen, og han som jeg kjøper fra har brukt motoren i nettopp samme bil. Så lenge bremser, hjuloppheng, krengningstag og at speedometer stemmer, så tror jeg ikke det skal være problem med å få den registrert.

 

Når det gjelder forsikring så sier de samme folka at så lenge bilen er godkjent ombygd så forandrer ikke forsikringa seg. Høres fryktelig rart og usannsynlig ut i grunn. Skal sjekke det ut. Blir nok å dra på S.Veivesen, og høre før jeg byner å surre med ombygging. Lurt å dra med seg dem fra første stund, i stedet for å få seg en smell når den skal regges.

 

King_mephisto: Skal trimme den ned sånn offisielt ja. Dog, standard er 165 hester :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg la forsikringa på calibraen stå på moren min, og kjøpe et vrak av en bil, volvo 240 elns, sette forsikring på meg, parkere den i garasjen og bare la den stå der og spare opp bonusen på denne måten? Kan ikke inbille meg noe annet enn at dette blir billigere enn å ha calibra forsikring på meg, dessuten er jeg garantert til å ikke gå ned i bonus da jeg ikke kjører bilen...

Endret av King_mephisto
Lenke til kommentar
Som 18 åring starter man i de fleste forsikringselskaper ikke med 0% bonus, men div prosent minus- bonus.

Nå beveger du deg vel ganske bra ut på fremmed mark?

som førstegangseier så starter man på 20%...

dessuten så heter "minus bonus" malus, sånn til info ;)

 

Tjalla: forsikringsselskapene har tilgang til å hente ut ganske mye informasjon om bil en din, utfra hva som er registrert hos biltilsynet.

 

Og om du skulle velge å ikke si noe om det: du er klar over hva som kan skje om noe skulle hende? om du skulle skli av veien og ta med deg en fotgjenger, eller treffe noe annet, eller bare skade deg selv og bilen for den saks skyld?

Da ville ikke jeg stått i dine sko ihvertfall... og neppe du heller.

 

Så sånn kort oppsummert, du ender stort sett opp med å lure deg selv.. om du skulle velge å bygge den om, få den i det minste godkjent, og si ifra til selskapet.

Endret av Goebbels
Lenke til kommentar
...at så lenge bilen er godkjent ombygd så forandrer ikke forsikringa seg. Høres fryktelig rart og usannsynlig ut i grunn.

Det synes jeg og.

 

Hvis dette var tilfellet så ville det nok florert med folk som kjøpte f.eks. 1.3L biler med 70 hester, forsikret den og så satte i en motor fra topputgaven med 2.2-liters 190hk motor og dermed sparte mange tusen årlig i forsikring og 100.000+++ på bilens pris...

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
...at så lenge bilen er godkjent ombygd så forandrer ikke forsikringa seg. Høres fryktelig rart og usannsynlig ut i grunn.

Det synes jeg og.

 

Hvis dette var tilfellet så ville det nok florert med folk som kjøpte f.eks. 1.3L biler med 70 hester, forsikret den og så satte i en motor fra topputgaven med 2.2-liters 190hk motor og dermed sparte mange tusen årlig i forsikring og 100.000+++ på bilens pris...

Hørt om informasjonsplikt?

Tenkte det, for det er den som forhindrer slikt.

Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 20/10/2004 : 23:19

  QUOTE (pcp160 @ 18/10/2004 : 06:33)

Som 18 åring starter man i de fleste forsikringselskaper ikke med 0% bonus, men div prosent minus- bonus. 

 

 

Nå beveger du deg vel ganske bra ut på fremmed mark?

som førstegangseier så starter man på 20%...

dessuten så heter "minus bonus" malus, sånn til info

 

:blush: Ok, sorry, malus (kom ikke på noe navn for det)

 

Men ok, mulig det ikke lenger er riktig at det er som jeg sier.

Men uansett hva man kaller det er det vel riktig nok, du har da ikke samme pris som første gangs eier om du er 18, eller 27.

 

Om man så liksom har 20% er ikke så viktig hvis prisen blir 40% høere enn hva den hadde vært for en som er eldre.

Lenke til kommentar
Men uansett hva man kaller det er det vel riktig nok, du har da ikke samme pris som første gangs eier om du er 18, eller 27.

 

Om man så liksom har 20% er ikke så viktig hvis prisen blir 40% høere enn hva den hadde vært for en som er eldre.

Men prisen på forsikring følger risiko.

Og det er da høyst enkelt og forsvare at det er en høyere risiko med en på 18, enn en på 27 bak rattet på en bil.. eller?

Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 21/10/2004 : 01:13

Men prisen på forsikring følger risiko.

Og det er da høyst enkelt og forsvare at det er en høyere risiko med en på 18, enn en på 27 bak rattet på en bil.. eller?

Selvsagt, for all del.

Jeg har jo allerede ramset opp en del av faktorene som påvirker prisen.

 

Jeg beklager at jeg uttalte meg feilaktig ifht bonus.

 

Er ganske sikker på at det var slik før,men er jo en stund siden dette var en aktuell problemstilling for meg personlig, men vil ikke kalle det "ukjent farvann" men det spiller jo selvsagt ingen rolle :p

 

Dette som nå gjelder med at alle liksom får 20% bonus, er jo en litt underlig praksis egentlig, man tenker vel gjerne på bonus som en rabatt, men hvis alle får det, blir det jo bare en måte å sørge for at de som mister bonusen, altså går ned til 0% i praksis får 20% malus.. eller hvordan er det?

Lenke til kommentar

Jeg beklager at jeg uttalte meg feilaktig ifht bonus.

Det er da ingen ting. :)

Er ganske sikker på at det var slik før,men er jo en stund siden dette var en aktuell problemstilling for meg personlig, men vil ikke kalle det "ukjent farvann" men det spiller jo selvsagt ingen rolle :p

Nei det har du nok evig rett i, er fort gjort å generalisere desverre.

Dette som nå gjelder med at alle liksom får 20% bonus, er jo en litt underlig praksis egentlig, man tenker vel gjerne på bonus som en rabatt, men hvis alle får det, blir det jo bare en måte å sørge for at de som mister bonusen, altså går ned til 0% i praksis får 20% malus.. eller hvordan er det?

Ja forsåvidt, de begynner med 20% bonus, og bonusen er da absolutt en rabatt - en rabatt man oppnår som følge av skadefri kjøring..

Bonusen er litt mer komplisert enn som så, enn det å si at 0% tilsvarer 20% malus.

Eksempelvis så får man jo forhøyet startbonus på kjøretøy 2,3 osv, ved opparbeidet bonus,

men hvis du da har en 1. bonus på 0% (eller malus), så begynner man ikke på 20% på bil nr 2 heller, dermed så vil ikke de som har fått en redusert bonus få denne startbonusen.

Så man kan godt se på dette som en goodwill til førsteganseiere, hvor de får en høyere bonus enn de som er ute for mange skader.

 

Merker selv at jeg uttrykker meg dårlig her, men er det beste jeg får til på denne tiden av døgnet ;)

Og er vel straks syting for offtopic også. :yes:

Lenke til kommentar

He he, ja vi får gi oss med denne siden av saken her, trådstarter har om ikke annet fått et grundig innblikk i det som er relatert til forsikring, når det gjelder "hva det koster å ha en bil"

 

Og jeg forstår jo også at du lett seiler i dette farvannet uten kart, så han har nok fått riktige opplysninger også til slutt! ;)

Lenke til kommentar
Kan jeg la forsikringa på calibraen stå på moren min, og kjøpe et vrak av en bil, volvo 240 elns, sette forsikring på meg, parkere den i garasjen og bare la den stå der og spare opp bonusen på denne måten? Kan ikke inbille meg noe annet enn at dette blir billigere enn å ha calibra forsikring på meg, dessuten er jeg garantert til å ikke gå ned i bonus da jeg ikke kjører bilen...

Høres genialt ut, noen som vet om det er mulig? Garasjevraket kan evt. brukes som vinterbil for å spare Calibraen.

Lenke til kommentar
He he, ja vi får gi oss med denne siden av saken her, trådstarter har om ikke annet fått et grundig innblikk i det som er relatert til forsikring, når det gjelder "hva det koster å ha en bil"

 

Og jeg forstår jo også at du lett seiler i dette farvannet uten kart, så han har nok fått riktige opplysninger også til slutt! ;)

Nå får det være nok med OffTopic her, det er bra at du tar iniativet. ;)Zoidman , nok er nok. :hrm:

 

Men er det noen som har peiling på hvor mye det vil koste da med en opel ascona C 87mod, 80hk?

Endret av CorVette
Lenke til kommentar
Mens vi er inne på det. Har nå en Mazda 323 LX 1,6L. Har planer om en GTX-motor på 180+ gamp til våren. Lurer litt på hvilke opplysninger forsikringsselskapene får angående bilen. Altså hva de ser på. Så vidt jeg vet så står det vel ikke noe om at det er turbo i vognkortet? Modellen blir vel ikke forandra selv om jeg bytter motor. Har jo fortsatt en LX. Det eneste som vil forandre seg i vognkortet er jo slagvolum og effekt. Og om jeg setter så lavt ladetrykk som mulig så skal man vel sleppe billigere unna. Eller er jeg helt jordebil nå? :S

Så du skal sette inn en større motor i en Mazda 323, også skal du "trimme" den ned? :dontgetit:

 

Kan ta min forsikrings eksempel.

 

Opel Calibra 16v, 38.828kr, del-kasko på meg, med 20% (som mann starter på når en ikke har hatt forsikring tidligere)

 

Samme bil, 12.200kr, del-kasko på muttern, med 70%...

 

Tror jeg klarer å holde meg noen år før jeg starter med forsikring på meg...

 

Spare 25.000kr i året på forsikring i året? ja takk!

Det var da en ufattelig dyr pris for en 16v calibra... Selv har jeg nettopp kjøpt min første bil, en bmw 325i e30. På denne betaler jeg 14k i året, og det er mer enn nok... Da har jeg 20% i startbonus og totalforsikring som de kalte det(ulykkesforsikring og uføreforsikring)

Lenke til kommentar

Det jeg gjorde når jeg kjøpte meg en bil i fjor var å registrere bilen på faren min og meg selv som medeier. Når jeg skulle ha forsikring (Kasko pga gjeld) så forhørtre jeg meg med mange selskap: Her er sånn ca priser ra det jeg husker: (Priser inkludert rabatt\bonus)

 

GS-Banken (Sparebank 1): 20 000 i året, 20%bonus, 10%helkunderabatt og 10 % ekstra rabatt fordi jeg hadde lønnskonto der.

 

If: 35 500kr, 20 %bonus

 

Postbanken: 16 400, 20 %bonus.

 

Som du ser var faktisk postbanken billigst selv om jeg ikke var kunde der, eneste kravet var at jeg hadde nettbank der. Skiftet like godt bank på grunn av det at jeg ikke var fornøyd med dem.

 

Det som skilte på postbanken hvis faren min skulle ha forsikringen i sitt navn var 1000 kr. Da med 20 % bous som vi fikk som start bonus på bilen. ( Han har høyere bonus på den andre bilen). Men det hadde blitt dyrere hvis bilen hadde vært registrert med meg som hovedeier.

 

Til opplysning var dette en 97 modell Daewoo Nexia 1,5l Sportique som hadde gått 82 000.

 

Når det gjelder omregistrering varierer det fra bil til bil, jo nyere bil og større motor (tror jeg) jo dyrere blir det. Jeg fikk med registreringen i prisen og den kom på ca. 6500. Betalte totalt 49 000 for bilen. Greit det er et ukjent merke og en bil med dårlig rykte men den var billig og er faktisk kjempe bra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Satte nettopp opp en kjapp oversikt over hva det koster å ha bil, for meg.

 

Forsikring (14000km): 12153 (hentet fra nett, mulig å få billigere. aldri hatt forsikring før = 20% bonus).

Årsavgift: 2755

 

litt mer variable utgifter

autopass-brikke: ca 2500 i året (?)

oljeskift 2 ganger årlig (både motor og automat, med nye filter): 2000

ssb har regnet ut at "driftsutgifter" på en bil er ca 1,4kr pr km. Pluss drivstoff. Dette gir driftsutgifter på 19600

Drivstoff (regner snitt på 1,2l/mil) 16800

eu-kontroll (dersom nødvendig) 1000

div deler og reprasjoner 4000

 

tilsammen ender man opp på godt og vel 60.000 kroner.

 

Dette er et raust budsjett og sannsynligvis koster det langt mindre enn dette pr år. "Diverse deler og reprasjoner (blant annet dekk)" og "oljeskift" samt det ssb har regna ut med hva det koster å ha bil på veien er så og si det samme.

 

Sekstitusennorskekroner, og enda har man ikke kjøpt bilen og betalt omregistreringsavgift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...