Shotherra Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Når er det ikke så lenge til jeg skal ha meg bil og det koster litt mer enn bare selve bilen... Forsikring - pris? går det ann å registrere den på meg og min far, blir ikke det billigere enn bare registret på meg? Hva er den greieste forsikringa for meg, (og billigste)? Veiavgift - Hvor mye må jeg ut med i året? Omreg. - Det er jo bare engangs avgift, ca 1400,- om jeg ikke tar feil? Vedlikehold av bilen - Er jo bilmekanikker så jeg kan fikse servicene selv og andre ting, men litt koster det det jo... Noe jeg har glemt? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 forsikring blir jo billigre når bilen "står" på pappa og hvor mye Km du vil kunne kjøre avgjør jo og prisen en del , jeg har bilen på pappa med "taxi"pakke på Km (ca 30.000 km i året) dette TROR jeg koster pappa 5-6 tusen i året , ikke helt sikker siden jeg ikke betaler regningene Hvilken bil du har avgjør jo og mye på forsikrings prisne , alle biler som er populere blant ungdommer er litt dyrere for den biltypen statistisk sett er i flere ulykker , biler med Benevnelsen som T. turbo , Gti , sport og alle andre ord og forkortelser som høres mere sporty ut koster og mere da disse muliggens kan være mere utsatt , det samme gjelder biler med store liter volum på motoren F.eks 3.0-> år avgiften er vel ca 3000 tror jeg er det en ny bil kommer jo standar service 1-2 ganger i året + slitedeler og ventueller skader er det en gammel bil driter man i standar service og bare holder di i stand er du mekaniker selv gjør du jo dette greit selv da er det jo deler og sånt du må påkoste ca 15K er vell og regne med og bruke på en bil i året , sett at det ikke er en bil med 200++Hk og at du ikke bulker eller skader motor ol tror ikke jeg vil anbefale og fikse servicene selv sidne du ikke kan fylle ut servic boka (hvist det er en nyere bil98->) og en mangelfull servce bok viser mulig dårlig vedlike hold noe som trekker prisen ned , og potensielle kjøpere gjir beng i om du er mekaniker og kan alt dette selv , sånn er det bare , men er det en eldre bil gjør du jo selvfølgelig det meste selv Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Vær ops på at dersom du har bilen registrert på "pappa" så får ikke du bonus på forsikringen, så den dagen du skal registrere bilen på deg selv så starter du på null hva bonus angår. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Flyttes til "Bil -> Annet". Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 17. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2004 ........... tror ikke jeg vil anbefale og fikse servicene selv sidne du ikke kan fylle ut servic boka (hvist det er en nyere bil98->) og en mangelfull servce bok viser mulig dårlig vedlike hold noe som trekker prisen ned , og potensielle kjøpere gjir beng i om du er mekaniker og kan alt dette selv , sånn er det bare , men er det en eldre bil gjør du jo selvfølgelig det meste selv Jeg er jo bilmekanikker og jobber på et verksted, så jeg skjønte ikke helt det med at du mente at jeg ikke kan skrive i service heftet... Selv foreldrenes bil har jeg tatt service på, men har ikke skrevet no i serviceboka.. Bilen er i 99%/100% stand. Tror en kjøper ville ha blitt veldig fornøyd med denne bilen... Lenke til kommentar
Opus Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Hvor mye omregistreringa koster, avhenger av hvor ny bilen er. 1367,- elns er minstebeløpet. Årsavgiften er på 2755,- Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Ja, du har jo fått omtrent så mye svar det er mulig å gi, som Ftz sier varierer jo på både forsikring, omreg, og driftsutgifter ellers. Er nok ikke mulig å si hva det koster å ha "en bil".. Men er du under ca 25 år, og tenker på en litt sprek/populær bil er det grisedyrt i alle fall! Er du ikke opptatt av å ha det råeste, kan du på den annen side komme ganske så billig ut av det. I din situasjon, som mekaniker kan du gjøre som jeg gjorde, kjøpe en litt billig "upopulær" bil, og ha masse glede av den for en slikk og ingenting... Jeg kjøpte som en av mine første biler en Citroen GS, som da var rimlig strøken (dog stygg som fy, modellen altså) og for 3000 kr, da den var "kaputt" som de sa. Dette var jo en biltype som alle bensinstasjon- verksteder skjydde som pest fordi den var litt sær, så de ville ikke en gang se på den, og det var en alt annet enn populær bil. Jeg kjøpte den, byttet stifter (som var hele feilen) og hadde bil i 2 år, uten nevneverdige utgifter (drivakselledd, bremseklosser + div mekking) helt til jeg ble påkjørt og fikk igjen 16000 på forsikring. Mener selvsagt ikke at du skal finne en sånn, men benytt deg av fordelen du har av å kunne mekke selv, for folk som ikke har anelse om bil, er det oftes ikke penger spart å kjøpe en gammel bil. Verkstedet ditt kan forøvrig godt stemple servicehefter, men så klart, for noen er serviceheftet veldig big deal, og vil da sikkert gjerne se stempel fra merkeverksted Lykke til! Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Vær ops på at dersom du har bilen registrert på "pappa" så får ikke du bonus på forsikringen, så den dagen du skal registrere bilen på deg selv så starter du på null hva bonus angår. Er det ingen bonus på forsikringa hvis du forsikrer den på foreldre?? Eller mente du at det ikke er noen bonus på deg selv? Tenkte å registrere en calibra på mutters som har 70% bonus... Hvis bonusen ikke er til stede, kan jeg like godt regge den på meg selv... Er det billigere å regge forsikring på far enn mor? Lenke til kommentar
eab Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Bonusen er såklart tilstede, men man vil ikke få spart opp bonus selv. Du vil med andre ord starte helt fra bunnen av den dagen du flytter, får deg kone/unger/bikkje/hus og skal kjøpe bil selv. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 (endret) Det luraste er nok å registrere den på deg sjølv, med tanke på bonusen. Du må huske drivstoffutgiftene også da Endret 17. oktober 2004 av zeph Lenke til kommentar
Yapija Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Men å regge det på seg selv kan fort bli veldig dyrt... Når jeg fylte 18 kjøpte jeg meg en Audi 80 1988... Fikk tilbud på forsikring på meg selv, da ble prisen ca. 25.000, og i min fars navn, med at jeg kunne kjøre den kom forsikringen i underkant av 5.000,- Derfor ble det nok slik ja... Har blitt litt billigere for meg nå egentlig, med tanke på bytting av bil og et par år på veien, men fortsatt er det ganske hinsidiges priser føler jeg... Men har man råd er det jo lurt å sette den på seg selv for å få bonus... Lenke til kommentar
Mato Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 ........... tror ikke jeg vil anbefale og fikse servicene selv sidne du ikke kan fylle ut servic boka (hvist det er en nyere bil98->) og en mangelfull servce bok viser mulig dårlig vedlike hold noe som trekker prisen ned , og potensielle kjøpere gjir beng i om du er mekaniker og kan alt dette selv , sånn er det bare , men er det en eldre bil gjør du jo selvfølgelig det meste selv Jeg er jo bilmekanikker og jobber på et verksted, så jeg skjønte ikke helt det med at du mente at jeg ikke kan skrive i service heftet... Selv foreldrenes bil har jeg tatt service på, men har ikke skrevet no i serviceboka.. Bilen er i 99%/100% stand. Tror en kjøper ville ha blitt veldig fornøyd med denne bilen... vell du blir jo litt "inhabil" sinden det er din bil , du skipper kanske ting som ikke ville blit skippet på en service siden du selv vet/mener at det ikke er nødvendig akkurat nå , selv om service planen til bilen sier annet men selvfølgelig jeg hadde ikke tengt no annet en at bilen til en mekantiker er i topp stand , men majoriteten av folk ser på serviceheftet og er det mangler der så kan det ha konsekvenser for vidre salg pris , men dog bare på nyere biler ( 98->) Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Når det gjelder hva som er lurt ang forsikring på mor eller far, er det jo et poeng at man ikke kommer i gang å spare seg opp bonus, men er man 18 år, og skal betale som Yapija sier, 25000 for en gammel vanlig audi, er det jo verdt å regne litt på det. Det er jo slik at før eller siden "må" man begynne å spare opp bonus, men venter man noen år, slik at man er litt opp i 20 åra, blir det jo en helt annen start pris. Som 18 åring starter man i de fleste forsikringselskaper ikke med 0% bonus, men div prosent minus- bonus. Lenke til kommentar
sfg Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Hei! Når det gjelder forsikring, så kan du jo velge litt selv hva den skal koste. Full kasko koster mer enn del-kasko, som igjen koster mer enn ansvarsforsikring. Ansvarsforsikring er påbudt, og dekker skade på andre folk og bilene deres. Men med den får du ikke dekt skade på egen bil som du selv er skyld i. Kasko er dyrt, for å si det enkelt. Men da har du også dekt skade på egen bil. Vær i tillegg oppmerksom på at typiske "ungdomsbiler" er dyrere å forsikre, og det samme gjelder biler med store motorer. Det kan med andre ord være endel å spare på å ikke velge en Golf GTI.. Når det gjelder øvrige kostnader med å ha bil, så er det ikke i dag så enkelt å gi fullstendig pokker i en gammel bil, det vil si å kjøre den med minimalt vedlikehold, til bilen nærmest stopper av seg selv. Grunnen til dette er EU-kontrollen (Periodisk kjøretøykontroll), som skal gjennomføres hvert 2. år. Her SKAL det som går på miljø og sikkerhet kontrolleres og bestås. Det betyr at de kan stryke bilen på f eks ting i hjuloppheng og bremser, og dette er dyre reparasjoner. Når det gjelder hva det koster å ha bil, så vil jeg anslå vårt helt vanlige bilhold av en 6 år gammel Golf til å koste et sted mellom 20000 og 30000 i året, inkludert alt. Varierer litt fra år til år, avhengig av reparsjoner og sånt. Stig Lenke til kommentar
Yapija Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 men er man 18 år, og skal betale som Yapija sier, 25000 for en gammel vanlig audi, er det jo verdt å regne litt på det Og her skal det nevnes at det var i begge tilfeller snakk om "delkasko" som vell innebærer tyveri, brann, ansvar og personskade... hvis jeg ikke tar feil. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Mens vi er inne på det. Har nå en Mazda 323 LX 1,6L. Har planer om en GTX-motor på 180+ gamp til våren. Lurer litt på hvilke opplysninger forsikringsselskapene får angående bilen. Altså hva de ser på. Så vidt jeg vet så står det vel ikke noe om at det er turbo i vognkortet? Modellen blir vel ikke forandra selv om jeg bytter motor. Har jo fortsatt en LX. Det eneste som vil forandre seg i vognkortet er jo slagvolum og effekt. Og om jeg setter så lavt ladetrykk som mulig så skal man vel sleppe billigere unna. Eller er jeg helt jordebil nå? :S Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 (endret) Mens vi er inne på det. Har nå en Mazda 323 LX 1,6L. Har planer om en GTX-motor på 180+ gamp til våren. Lurer litt på hvilke opplysninger forsikringsselskapene får angående bilen. Altså hva de ser på. Så vidt jeg vet så står det vel ikke noe om at det er turbo i vognkortet? Modellen blir vel ikke forandra selv om jeg bytter motor. Har jo fortsatt en LX. Det eneste som vil forandre seg i vognkortet er jo slagvolum og effekt. Og om jeg setter så lavt ladetrykk som mulig så skal man vel sleppe billigere unna. Eller er jeg helt jordebil nå? :S Så du skal sette inn en større motor i en Mazda 323, også skal du "trimme" den ned? Kan ta min forsikrings eksempel. Opel Calibra 16v, 38.828kr, del-kasko på meg, med 20% (som mann starter på når en ikke har hatt forsikring tidligere) Samme bil, 12.200kr, del-kasko på muttern, med 70%... Tror jeg klarer å holde meg noen år før jeg starter med forsikring på meg... Spare 25.000kr i året på forsikring i året? ja takk! Endret 18. oktober 2004 av King_mephisto Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 tjalla Skrevet 18/10/2004 : 12:08 Mens vi er inne på det. Har nå en Mazda 323 LX 1,6L. Har planer om en GTX-motor på 180+ gamp til våren. Lurer litt på hvilke opplysninger forsikringsselskapene får angående bilen. Altså hva de ser på. Så vidt jeg vet så står det vel ikke noe om at det er turbo i vognkortet? Modellen blir vel ikke forandra selv om jeg bytter motor. Har jo fortsatt en LX. Det eneste som vil forandre seg i vognkortet er jo slagvolum og effekt. Og om jeg setter så lavt ladetrykk som mulig så skal man vel sleppe billigere unna. Eller er jeg helt jordebil nå? :S Er vel en smule of topic dette, og jeg skal ikke uttale meg for skråsikkert heller. Men tror du skal få slite litt med det prosjektet der. Er vel en ganske dramatisk endring som må til for å få typegodkjent en slik ombygging. Og at du skal klare å trimme den ned/snike deg unna forsikring eller hva du nå tenkte å oppnå med det, tviler jeg også på... 180 hk i en 323 krever en del av hjuloppheng bremser osv. Og for å snakke om topic her, så blir jo dette et skrekkeksempel på dyr bil for en ung mann. (er jo faktisk ganske så dyrt selv for mor med en slik bil!!!) Dyre deler, kollisjons hyppighet, hestekrefter, pris, og populær/ikke populær som "tyveriobjekt" er alle faktorer som spiller inn på forsikringspriser. (tipper du scoorer HØYT med denne bilen ) Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 19. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2004 Hold dere til emnet folkens... Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Tror jeg ville gjentatt suksessen min jeg da.. Kjørt på med forsikring på meg selv helt fra første dag. Eksempelet med Opel Calibra (King Memphistos bil): Sjekka pris på IF, der må jeg ut med 13056,- i året for full kasko, 16k km i kjørelengde og 6000 i egenandel (27 år, 75% bonus). Har nå selv spart opp bonus på to biler, begge er på 75% 5. året. Neste år får jeg valget mellom å gå opp til 80%, eller fortsette på 75% med en "gratis" kaskoskade - dvs ingen egenandel eller tap av bonus. Grunnen til at jeg har så mye bonus osv nå, er enkel: Jeg godtok ikke prisene rett fra nett, men "prutet" på prisene, og satte priser opp mot hverandre, hentet inn tilbud osv.. Men det er klart, kjøper man en Porsche 911 eller lignende som 18-åring, så blir det selvsagt dyrt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå