Gå til innhold

Problemer med installering av harddisk


TJ

Anbefalte innlegg

Hei,

 

WD Raptor har ankommet, men PCen finner ikke enheten. Hva skyldes dette?

 

Har prøvd å innstallere WDs S-ATA kontroll, men dette gikk ikke. Fikk opp denne feilmeldingen: fasttx2k.sys forårsaket en uventet feil (18) i linje 2108.

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre?

 

Maskinvaren finner du i profilen.

 

All hjelp mottas med takk :)

 

EDIT: SKrivefeil

Endret av TJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha flyttet på noen jumpere på hovedkoret, så har jeg nå fått den innebygde S-ATA kontrolleren til å virke, og disken blir registrert. Men når jeg booter opp fra Windows-CDen, så finner likevel ikke installasjonsprogrammet disken. Ifølge WDs internettsider, så er dette helt vanlig, så jeg må installerer deres drivere fra Windows-CDen, som forklart over. Samme feilmelding kommer da opp. Til opplysning, så er filen fasttx2k.sys en fil på Windows-CDen, da det ikke er noen fil som heter dette i driveren til WD. Dette virker jo ganske rart. Det kan vel umulig bety at CDen er ødelagt, og at problemet vil bli løst hvis jeg skaffer en annen CD?

Lenke til kommentar
Har prøvd å innstallere WDs S-ATA kontroll, men dette gikk ikke. Fikk opp denne feilmeldingen: fasttx2k.sys forårsaket en uventet feil (18) i linje 2108.

 

Som du ser i min første post, så har jeg prøvd dette allerede, men feilmeldingen over kommer opp :(

 

Det hele er igrunn ganske rart med tanke på at PCen finner disken i windows på partisjonsprogrammet, men når jeg booter opp installeringscden til Windows XP, så finner den den ikke :hmm:

Lenke til kommentar

hei, takk for pm og skal prøve å hjelpe deg..

 

Tror ikke du skal ha WD sine sata drivere men silicon image sine.

Er hvertfall de jeg har brukt hver gang jeg har formatert mine disker.

 

Har selv versjon 1004 så har eldre en deg.

 

Prøv dette først.

 

Hvis du ikke finner driverne så tror jeg har dem på en diskett ett eller annet sted .. kan se om jeg finner dem og evt sende de til deg over msn eller lignede.

Lenke til kommentar

Takker for svar insider :)

 

Jeg finner masse drivere på Silicon Image sin hjemmeside, [Link] men hvilke skal jeg velge?

 

EDIT: Jeg har forresten følgende driver fra Silicon Image: SiL 3112 SATALink Controller. Har du nyere?

Endret av TJ
Lenke til kommentar

Ser i el-asso's S-ATA-Guide at det står at jeg må sette S-ATA som first boot device. Med BIOSen jeg bruker nå, så er ikke dette mulig, men jeg ser at det er mulig med BIOS-versjon 1008 fra Asus. Men denne versjonen fungerer kun på kort med PCB-revision 1.04 og 1.06. Hvordan finner jeg ut hvilke PCB-revision jeg har? Det er vel heller ikke strengt tatt helt nødvendig å boote fra S-ATA-disken med tanke på at insider umulig kan ha gjort det med BIOS-versjon 1004?

Lenke til kommentar

Får å si det på den måten som jeg gjør

 

Jeg tar jeg ut alle andre disker utenom S-ata diskene.

Instalerer alt der så tar inn igjen IDE disker.

 

Klarer dette fint med verjon 1004. Går også med ide disker men kan da være et prob å få Raptor til å bli C:

 

Når du Trykker F6 under oppstart og velger silicon image driverene skal markinen finne dine S-ata Disker.

 

Gjør den det ?

 

Håper dette hjelper deg litt..

*går å legger seg*

 

Good luck :thumbup:

Endret av insider
Lenke til kommentar
Hvordan finner jeg ut hvilke PCB-revision jeg har?

Det står trykt på hk mellom pci spor 3 og 4 med veldig liten skrift.

 

Har hatt det hovedkortet tidligere, du skal velge scsi som first boot device når du skal boote fra s-ata disk. Og som sagt lenger opp du må ha silicon Image sine s-ata drivere (3112)

Endret av MorePower
Lenke til kommentar

Jeg har nå installert driverne fra Silicon Image og installeringscden finner disken. Partisjoneringen går også helt greit. I skrivende stund pågår formateringen, med det går skrekkelig treigt! Håper det går denne gangen.

 

Takk for opplysningen MorePower. Kjekt å vite ;)

 

Takk for hjelpen til alle som har bidratt :w00t:

 

EDIT: Hardisken fungerer nå ypperlig! Nok en gang takk til alle som har hjulpet til! Spesiell takk rettes mot insider og el-asso's S-AT-guide :thumbup:

Endret av TJ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...