Gå til innhold

Ny student-bærbar (for 1000-ende gang)

Zattaxu

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne å studere til sommeren, og i den forbindelse trenger jeg en bærbar. Jeg ønsker å anskaffe meg en bærbar nå, da jeg er i militæret, og har svært mye fritid der.

Pc'en jeg kjøper blir kjøpt inn med tanke på studiene senere. Fra før av har jeg en stasjonær som tar seg av mer krevende operasjoner som spill og andre ting. Går derfor for en lavbudsjetts-bærbar som jeg heller kan fornye (= kjøpe ny) litt oftere.

Den bærbare pc'en skal max koste 10.000(!). Den bør ha god batteritid, (evt. kjøpe med et ekstra batteri i tillegg). OS er ikke noe krav at er med... Det gjør selvfølgelig ikke noe om dette er med, men det trekker jo prisen opp noe...

I tillegg er det vel en fordel med integrert WLAN i stedet for å kjøpe et eksternt kort?

Som de fleste andre ønsker jeg anbefalinger på hva jeg bør kjøpe. Har sett litt på tidligere poster, men poster likevel en egen ny, da de fleste andre ikke sier noe om OS, WLAN (+ at de ofte har litt annet bruksområde + pris)

Takker for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bare husk at dersom du vurderer DELL, må du ikke kjøpe den i nettbutikken. Ring en selger, og be om å få en god pris. Det kan være et par lapper å spare selv på slike rimelige maskiner.

(Kjøpte selv en kraftig, stasjonær precision-PC for 13K eks. skjerm. Pris i netbutikken var nærmere 21.000 ...)

Lenke til kommentar

Jeg sitter med en G551 fra multicom, og er svært fornøyd. Denne fikk jeg for 10000 og den har et ok skjermkort (kan spille det som finnes på markedet idag,ivertfall det ALLER meste) samt meget god oppløsning.

Jeg har Celeron-m prosessor og har ikke noe vondt å si om den, bortsett fra at den bruker litt mere strøm en pentium som nevnt tidligere. Personlig så valgte jeg heller 512ram enn en pentium forran en celeron (prismessig)....

Jeg la inn Midnight Club 2 (nytt bilspill) og det gikk silkemykt med kjempebra grafikk!

Lenke til kommentar

Har du tenkt på hvilken oppløsning på skjermen du ønsker?

G551 har 1400x1050 i stedet for 1024x768, som de andre maskinene du har nevnt har.

Jeg har ingen personlig erfaring med noen av maskinene, men jeg skulle gjerne hatt høyere oppløsning enn XGA på min bærbare. For øvrig bør du ikke stole blindt på oppgitt batteritid.

FS-maskinen var virkelig billig!

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noen problemer med Apple og Macintosh ble akkurat iBook'en oppdatert:

For kr. 9490,- får du:

1,2 GHz PowerPC G4

12-tommers TFT-skjerm

Oppløsning på 1024 x 768

256 MB DDR266 SDRAM

30 GB Ultra ATA-harddisk

DVD/CD-RW-stasjon

ATI Mobility Radeon 920032 MB DDR-videohukommelse

Innebygd AirPort Extreme (trådløst nettverk).

Bra batteritid og tåler en støyt...

www.Apple.no

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har noen problemer med Apple og Macintosh ble akkurat iBook'en oppdatert:

For kr. 9490,- får du:

1,2 GHz PowerPC G4

12-tommers TFT-skjerm

Oppløsning på 1024 x 768

256 MB DDR266 SDRAM

30 GB Ultra ATA-harddisk

DVD/CD-RW-stasjon

www.Apple.no

greit nok at den er liten og portabel, men 12" skjerm er jo latterlig.... Da er det jo nesten bedre med en avansert mobil/PDA med tastatur... men det er nå meg da :cool:

Lenke til kommentar

For kr. 9490,- får du:

1,2 GHz PowerPC G4

12-tommers TFT-skjerm

Oppløsning på 1024 x 768

256 MB DDR266 SDRAM

30 GB Ultra ATA-harddisk

DVD/CD-RW-stasjon

www.Apple.no

hvis du kjøper den som student får du den for 8920,-

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no...1.1.1.0.0.0.1.0http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no...1.1.1.0.0.0.1.0

Lenke til kommentar
greit nok at den er liten og portabel, men 12" skjerm er jo latterlig.... Da er det jo nesten bedre med en avansert mobil/PDA med tastatur... men det er nå meg da  :cool:

Det er nok deg ja. ;)

Neida, det er jo alltid en avveining størrelse kontra brukervennlighet. Personlig synes jeg 12" er ganske perfekt for en bærbart, i hvert fall så lenge "bærbarheten" er et viktig argument.

15-tommer gir nok en bedre arbeidsflate men maskinen blir jo faktisk merkbart mye større fysisk også. Noe særlig større enn 15 stiller jeg spørsmålstegn om hvorvidt man ikke ville ha det bedre med en stasjonær.

Har en eldre iBook selv og er godt fornøyd med den - selv om jeg i hovedsak bruker den som et supliment til den stasjonære. Samboeren skrev ferdig sin hovedoppgave på maskinen i fjor uten at 12" skjermen så ut til å hindre henne nevneverdig. Men som sagt, alltid en avveiing...

Lenke til kommentar

Jeg likte det trådstarter skrev om "svært mye fritid" i militæret.

Når det gjelder maskin, hvis bruksområdet i militæret er f.eks. spilling ville jeg nok gått for en maskin med 15" skjerm, å spille på en 12" er ikke mye stas. Ellers er jo en ibook praktisk til studier, liten og med alle muligheter en student trenger, men du kjøper ikke ibook for å spille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...