Gå til innhold

Hvordan anskaffe ip gjennom term? (fedora)

Anbefalte innlegg

når ifconfig ikke eksisterer?..

har installert fedora core 2, alt funker tilsynelatende.. men jeg finner ingen måte å finne ut ipen på... noen som vet? ifconfig har jeg ikke..

og btw, hvilken kernel kommer med fedora core 2? og hvordan mounter jeg ntfs disker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifconfig eksisterer. Den ligger i /sbin/ifconfig, og ligger ikke i pathen din som vanlig bruker.

Dette betyr at du må bruke /sbin/ifconfig eth0 up som vanlig bruker (Men siden ifconfig ikke kjører suid må du bruke /sbin/ifup eth0 for å gjøre dette som vanlig bruker - forutsatt at du har gitt brukere tilatelse til å ta nettverksgrensesnittene opp og ned.)

/sbin/ifconfig har du jo. Kjører du som root (su - , les fedoraguiden) er det bare å knappe inn ifconfig - for root har /sbin i sin path.

Fedora 2 kommer så vidt jeg vet med 2.6.5 på cd'n. yum update skulle fikse dette og laste ned nyeste av alt. Btw kommer fedora 3 snart.

Ntfs må du laste ned i tillegg - patenttrøbbel... Stoler på at du kan bruke google selv.

Lenke til kommentar

bruker du DHCP, så vil en enkel "dhclient eth0" sannsynligvis gjøre jobben (merk da at den gjerne spør om den ip'en du hadde sist, så om du ikke har spesifisert en annen ip på DHCP serveren, vil den sannsynligvis være den samme...)

Bruker du statisk ip kan du skifte ip med "ifconfig eth0 <ip>".

Merk også at du kan sannsynligvis gjøre begge deler via det grafiske grensesnittet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...