Gå til innhold

Hvor varm kan prosessoren bli?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har såvidt begynt å overklokke prosessoren i dag (for første gang), og lurer på hvor varm den kan bli før den går i stykker.

 

Prosessoren mein er en Intel Pentium 2,4GHz Northwood.

 

Hittil har jeg klokket den til 2644MHz og tempen ligger mellom 32 og 35 grader. (bruker motherboard monitor i Windows, men PCHealth i BIOS'en sier det samme)

 

Noen som vet hvor varm den kan bli? Og hva som skjer om den blir for varm?

 

Takker for alle svar!

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører selv en P4 Northwood (2,4@3,06MHz) stabilt opp til ca. 84C. Men tviler på sensoren min viser korrekt. :p

 

Kjør Prime95 et døgn, så ser du fort om den er stabil eller ikke.

Kanskje spare døgn-testen til slutt, som en siste slutt-test.

 

Edit: Om den blir for varm så klokker prosessoren automagisk ned. Derfor bør du sjekke om ytelsen faller når den blir varm.

 

Edit2: Har faktisk en maskin som en gang feilet på Prime95 etter litt over 23 timer. :nei:

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Måten jeg klokker på er å gå inn i BIOS og så på "Jumper free configuration" og "overclock CPU ettelerannet" og velger der 5%,10%,20% eller 30%. har på 20% nå og det går bra, men med en gang jeg går opp til 30 vil ikke windows starte og om jeg går inn i BIOS sier den "overclocking failed".

Synes det er litt rart da CPU ribba er kjølig (max 30 grader med fingeren).

 

Er det en dum måte å klokke på? Finnes det noen bedre?

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

mine 2.53 kjører stabilt på 3.010 med boxed kjøler.. ligger på en 38-39 grader i normal bruk.. skal ta prime 95 nå ;)

btw: helt sikker på at temp. måleren viser feil :p Den er kaldere enn kabinettet, og det er kaldt :S ... systemtemperaturen min viser 30 C!!! OG kjenner jeg inni kabinettet så er det skikkelig kjølig :S - Langt under romtemperatur som bikker på 19C...

 

Så tror egentlig ikke CPU. tempen min er noe særlig mer enn 35C ...

Full load så øker den nok til 55 eller noe... skal se hva den viser etter en time med prime 95 ;)

Lenke til kommentar
du får nok uansett ikke presset den opp så mye mer

Er du synsk?

Eller bare uvitende?

 

Det er fullt mulig å overklokke den en evighet lengre...

:yes:

 

Ligger tempen på 30 C og fungere stabilt så kan han nok gå litt lengre jah... ;)

 

btw: min CPU temp gikk opp til 64... Slo på viftene i kabinettet... da sluttet den å stige ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...