FreSmi Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Jeg og en nabo går og funderer litt på å sette opp WLAN mellom husene våre. Problemet er at vi begge har ADSL(jeg har firstmile og han telenor), begge har nettverk og vi vil helst holde datamaskinene på den lokale ADSL tilkoblingen. Tenkte på å blokkere alt av IP traffik over WLAN, men da begrenser jeg bruken såpass mye at det ikke er no vits lenger. Har så å si ubregrenset tilgang på gamle datamaskiner og nettverks kort så firewall og slike ting er fullt mulig. Det jeg lurer på er om det er mulig å holde ADSL linjene for seg selv og at DHCP serverne i modemene fremdeles funker og samtidig koble sammen nettverkene ? Det er viktig at alt fungerer selv om WLAN skulle gå ned. Jeg har ikke kjøpt inn noe utstyr og er også interesert i tips om hva som lønner seg å bruke i denne sammenhengen. Kort, ruter, aksesspunkt eller bridge. Har ikke den helt store peilinga på WLAN, men er ellers ganske oppegående ! Lenke til kommentar
joker Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 det er vel ikke noe problem, bare pass på at dere bruker vær deres detalt gateway, brukere dere ruter? (litt dumt hvis dere begge for x har 192.168.0.1 som gateway i dag) hvis dere begge har ruter vile jeg satt opp 2 forskjelige gatewayer. (for-x en 192.168.0.1 og den andre 192.168.0.254 men er ikke sikker på hvordan wlan utstyr som er egnet. jeg bruker en lucent med eternet adapter og et pci kort i den andre Lenke til kommentar
FreSmi Skrevet 17. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2004 Begge har vel ruter ja. Nettverket mitt er 192.168.0.X og hans er vel 10.0.0.X. Planen min var å koble en datamaskin til nettverket mitt med vanlig kabel og så ha WLAN forbindelse bort til aksesspunktet som jeg setter hos naboen. Om jeg får det til å gå, vil ting fungere som normalt ? Vil jeg kunne skrive f.eks \\filserver og komme rett inn på en maskin hos naboen ? Jeg har ikke helt skjønnt hvordan det blir med ipadresser når vi bruker hver vår DHCP. Vil alle datamaskinene som bruker nettverket mitt se ut som om det har samme IP som Gateway'en ? Isåfall vil spill fungere som normalt ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå