porcelaiN Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 (endret) Hei Jeg har hatt noen PC problemer, også får jeg ikke formatert med Windows XP CD'en, så jeg må gjøre det via Mandrake CD'en. Men jeg skal bruke Windows i tillegg. Og da har jeg hørt at det er dumt å installere Linux først, og så Windows, fordi Windows'en ødelegger Linux. Så da lurer jeg på om det er riktig? Er det bare Linux som blir ødelagt da, og Windows fungerer som det skal? Takk på forhånd - Stish edit: Mellomrom er en fin ting Endret 17. oktober 2004 av Stish Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Linux blir ikke ødelagt, men Windows overskriver MBR-seksjonen på harddisken din, som inneholder informasjon om hva (Hvilket OS) den skal boote. Det er forsåvidt ikke kjempevanskelig å overskrive denne igjen med en bootloader slik at du kan velge OS på maskinen under oppstart. Om du installerer Linux og så Windows så skal Windows fungere som det skal ja. Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 17. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2004 Linux blir ikke ødelagt, men Windows overskriver MBR-seksjonen på harddisken din, som inneholder informasjon om hva (Hvilket OS) den skal boote. Det er forsåvidt ikke kjempevanskelig å overskrive denne igjen med en bootloader slik at du kan velge OS på maskinen under oppstart. Om du installerer Linux og så Windows så skal Windows fungere som det skal ja. Jaha, men hvis den ikke vet hvilket OS den skal boote - hvordan kan jeg da få komme inn i Windows Lenke til kommentar
zyp Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Windows installeren legger sin egen bootloader på MBR slik at windows booter uten spørsmål om hvilket OS som skal bootes. Det du gjør da er å starte opp en livecd, mandrake installeren har sikkert repair-mode, og derfra installerer du grub pånytt. Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 17. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2004 Tusen takk skal dere ha Lenke til kommentar
codo Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Liten kommentar om hvordan Linux/Windows kan settes opp i dual-boot: Installer Windows, deretter Linux. Slik slipper du at Windows tuller til MBRen. Lilo/Grub skulle da ordne "resten". Det kan også være lurt å ha en 50MBs "boot" partisjon først på disken... Der Linux kernelen samt System.map kan legges... Mount denne som /boot. PS: Gjør verden den tjenesten og benytt Lilo fremfor Grub Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 hva er problemet med grub? Lenke til kommentar
codo Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 hva er problemet med grub? Vel... Det er ikke noen direkte problem med Grub. Min personlige mening er bare at Lilo er et bedre (og enklere) valg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå