Gå til innhold

maskinen låser seg, hjelp!


Diablito2k

Anbefalte innlegg

i det siste har maskinen min låst seg ganske ofte . det skjer alltid etter jeg har klikket på noe med musa, enten om det er en link, et program osv. og det skjer alltid mens det er lyd igang så det kommer in dirre lyd, slik som at den lydbiten som spilte akkurat idet den klikket spilles om igjen ca 5 ganger i sedundet elns..

 

programmer som ikke funker 100% er wc3 som hopper ut av og til og SketchUP som ikke vil vise noe bilde når "hardware accseleration" er valgt.

 

HW- specs i profil, og ellers har jeg en 100% nyinstall av XP og alle de nyeste driverne..

 

hva kan forårsake dette ?? er utrolig plagsomt når man sitter der og jobber, så låser maskinee seg :|

 

takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er ikke umulig at psu begynner å sliter som nevnt tidligere her.

Når psu ikke klarer å holde spenningene sine stabilt begynner ofte maskinen å henge slik som du beskriver.

enten det eller så resetter den seg.

 

Sjekk gjerne om du har et IRQ problem. søk på forum for å se kors du finner dette.

Dersom du har overklokket kortet endel kan det være hovedkortet som tar kvelden.

opplevde selv med asus a7n8x-deluxe at irq'ene gikk amok.

 

har du kompiser med data kunne det vært en ide å byttet ut psu, skjermkort, ram. en om gangen da..

har du fremdeles et problem kunne du ha putta system harddisken din i hans maskin.

 

dersom oppsettet ditt har fungert glimrende før en gang i tiden så ville eg begynt her en plass

 

edit: tar for gitt at ved nyinstallering så har du formatert harddisk.

for å utelukke virus da burde du kun ha montert system harddisken din dersom du har flere

Endret av Kozesmurf
Lenke til kommentar

tror faktisk det kan være PSU'n ... den er konstant varm.. 40+ c på baksiden.. (toppen)

 

 

det er en 350W aopen PSU, se profil for specs.. tror dere det holder til mitt system ? eller er det psuen som er problemet ?

 

 

edit: er en 100% nyinstall med skikkelig formatering.. (forsåvidt så skikkelig det går ann med XP installen)

Endret av Diablito2k
Lenke til kommentar

Viss du trykker ctrl-alt-del og velger ytelse oppe. Da kan du sjå kor masse av cpuen som blir brukt. Viss maskina låser seg på over 60% kan det vere kjølinga eller psuen.

 

Har lignende problemet sjølv men det er med ein WD 120GB. Den funker bare i 15min etter maskina ar skrudd på. So må den kvile litt utkobla og so kan den brukes litt gjenn. Viss eg har operativsystem på den disken låser maskina seg etter sirka 15 min.

 

Ole-Johan

Lenke til kommentar

selv i en ny post vil du mest sannsynlighvis bare få en masse spekulasjoner.

den beste løsningen er rett og slett å prøve en annen psu.

det kan være at PSU er for liten eller det kan være at PSU begynner å slite med å holde gjevne spenninger ved belastning.

dersom du har målt PSU på 40 grader der du sier så arbeider den bra.

 

se om du kan få prøvd en annen.

kjøp evnt. en ny (den tungvinte løsningen dersom du ikke får lånt av noen) hvor du vet du har pengene tilbake garanti innen 10 dager.

dette er ikke en selvfølge ettersom butikken har rett på å gi deg tilgodelapp.

pengene tilbake innen 10 dager, eller mer, er somregel ekstratjeneste dem gir kunden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...