Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor mottrykk i eksosen?


pcp160

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke helt sikker her, men mulig det har noe med at ventilene på innsugs- og utsugssiden overlapper hverandre bittelitt. Og hvis man da ikke har mottrykk vil litt bensin og luft skli rett igjennom uten å være med på forbrenningstakten i motoren.

 

Men for mye mottrykk vil vel igjen stjele effekt fra motoren da det vil bremse stempelet på vei opp dersom eksosen er tung å dytte ut eksosventilen?

 

*Edit:

 

Kom på en ting, på turbomotorer er det generelt sett om å gjøre å få ut eksosen så fort som mulig (3" -> 4" eksosanlegg osv). Men det har kanskje med å gjøre at man vil ha mest mulig eksos til å passere gjennom turboen :dontgetit:

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar
Ezekiel Skrevet 17/10/2004 : 12:28

  Er ikke helt sikker her, men mulig det har noe med at ventilene på innsugs- og utsugssiden overlapper hverandre bittelitt. Og hvis man da ikke har mottrykk vil litt bensin og luft skli rett igjennom uten å være med på forbrenningstakten i motoren.

 

Men for mye mottrykk vil vel igjen stjele effekt fra motoren da det vil bremse stempelet på vei opp dersom eksosen er tung å dytte ut eksosventilen? 

ahh.. her er du nok inne på noe ja.. er jo faktisk en viss periode "overlapping", og da er det vel rimelig å anta at "problemene" med dette er mest gjeldene ved lave turtall.

 

Er jo liksom i racing, (dragster, offshore og F1 (Grener der bunndrag ikke er tema) stort sett fri eksos... :innocent:

Lenke til kommentar
*Edit:

 

Kom på en ting, på turbomotorer er det generelt sett om å gjøre å få ut eksosen så fort som mulig (3" -> 4" eksosanlegg osv). Men det har kanskje med å gjøre at man vil ha mest mulig eksos til å passere gjennom turboen 

 

Jepp!, her er det vel i og for seg selve turboen som står for mottrykket :whistle:

Lenke til kommentar

1000 kr spørsmålet blir da; hvis man måler effekten i en 4 takt på max effekt området, vil fri eksos faktisk da komme best ut..?

 

Jeg tenker på at de fleste "erfaringer" med manglende eksosannlegg, opplever man følelse av mindre bånndrag.

 

Er i prinsippet kanskje likt som på 2 takt, bare i langt mindre grad selvsagt...

Lenke til kommentar

På totaktere fungerer potta på en heelt annen måte. Formen (at den først sakte øker i diameter for så å ganske brått minske i diameter igjen) gjør at den faktisk vil fungere nesten som en slags turbo. (Suge eksos ut og så presse overskuddsbensin/luft tilbake inn i sylinderen, og komprimere dette litt ekstra.)

Lenke til kommentar
1000 kr spørsmålet blir da; hvis man måler effekten i en 4 takt på max effekt området, vil fri eksos faktisk da komme best ut..?

 

Jeg tenker på at de fleste "erfaringer" med manglende eksosannlegg, opplever man følelse av mindre bånndrag.

 

Er i prinsippet kanskje likt som på 2 takt, bare i langt mindre grad selvsagt...

Som sagt tidligere så er det min erfaring med og uten hull i bakpotta på en Nissan 2,4SLX (2,4liter rekkeseks)

Kjørte samme veien hver dag og opplevde at motoren drog bedre etter bytte av bakpotta.

Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17/10/2004 : 13:39

  På totaktere fungerer potta på en heelt annen måte. Formen (at den først sakte øker i diameter for så å ganske brått minske i diameter igjen) gjør at den faktisk vil fungere nesten som en slags turbo. (Suge eksos ut og så presse overskuddsbensin/luft tilbake inn i sylinderen, og komprimere dette litt ekstra.) 

:D Sedsberg jo !

 

Nå er det ikke 2 takt vs 4 takt denne gangen da, og jeg er klar over at 2 taktere har helt andre prinsipper og systemer, eneste jeg trakk likheter mellom er det faktum at det jo er velkjent med div anretninger for å "bremse" eksosen på 2 taktere, men lite skrevet om samme fenomen på 4 takt, til tross for at det nok dreier seg om å holde bensinblandingen "på plass" (hvis jeg kan si det sånn) på begge typer motorer.

 

 

 

(Bare synd det er så elendig bånndrag i 2 takt.. he he, bare tuller med deg :p )

Lenke til kommentar

Joda. Jeg ville bare forklare litt mere nøyaktig hva som egentlig skjer. :cool:

 

Har faktisk sett tegninger til potter man kan bygge selv, og som er justerbare. Så man kan justerepotta alt etter hvordan/hvor man skal kjøre. Men det var ikke grenser for matematikk man måtte slite med for å regne ut alt sammen. :( For ikke å snakke om helv#¤! med å faktisk lage potta. hehe...

Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17/10/2004 : 14:45

  QUOTE (pcp160 @ 17/10/2004 : 12:44)

1000 kr spørsmålet blir da; hvis man måler effekten i en 4 takt på max effekt området, vil fri eksos faktisk da komme best ut..?

 

Jeg tenker på at de fleste "erfaringer" med manglende eksosannlegg, opplever man følelse av mindre bånndrag.

 

Er i prinsippet kanskje likt som på 2 takt, bare i langt mindre grad selvsagt... 

 

 

Som sagt tidligere så er det min erfaring med og uten hull i bakpotta på en Nissan 2,4SLX (2,4liter rekkeseks)

Kjørte samme veien hver dag og opplevde at motoren drog bedre etter bytte av bakpotta. 

 

Har vel egenlig samme erfaring som deg, så spørsmålet blir vel kanskje heller da hvorfor man kjører fri eksos i div "høy-turtall" racing? :innocent:

Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17/10/2004 : 14:50

  Joda. Jeg ville bare forklare litt mere nøyaktig hva som egentlig skjer.

 

Har faktisk sett tegninger til potter man kan bygge selv, og som er justerbare. Så man kan justerepotta alt etter hvordan/hvor man skal kjøre. Men det var ikke grenser for matematikk man måtte slite med for å regne ut alt sammen.  For ikke å snakke om helv#¤! med å faktisk lage potta. hehe... 

 

He he, ja blir fort litt pes det der.

Jeg var faktisk ikke klar over akkurat det du beskriver ang formen på potta, men det "henger jo absolutt på greip", så tror deg så gjerne :yes:

 

Forresten hadde jeg en XT 350 med et ganske bra effektanlegg.

Der var det noen små "ringer" i utblåsningen (enden av bakpotta) som man kunne legge til/fjerne, for å forandre effektkurven (og lydnivå)

 

Mange ringer= mer støy, mindre bånndrag

Færre ringer= stille, høyere bånndrag

 

Så at det i prinsippet er sånn, er jeg ganske så sikker på, var mer den tekniske grunnen jeg var ute etter :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

På den jeg så så var potta (ikke lyddemperen) 2-delt sånn at man kunne justere lengden på den. (Var delt på det tykkeste). Men denne teknikken er kun for 2-taktere så den har vel null med denne tråden å gjøre. :ermm:

 

Men jeg mener å ha sett at 4-taktere faktisk yter best på fri eksos MEN at da må motoren vere laga/modifisert for å kjøres på fri eksos. (Kamaksler etc.)

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Jeg er også litt i tvil om dette... Når du har fri eksos så blir det lettere for motoren å skyve eksosen ut... Eksos og innsugnings ventilen er ikke opp samtidig, men rett etterhverandre ville jeg ha sagt.. Kan jo hende at jeg tar feil...

 

Med tanke på mottrykk så kan jo det komme av at motoren yter ca 130hk med fri eksos, men de vil ha den til å yte 125hk.. da er det jo i grunnen bare å strupe eksosen, noe som gir mottrykk? Eller jeg helt på vidda?

Lenke til kommentar
CorVette Skrevet 17/10/2004 : 17:57

  Jeg er også litt i tvil om dette... Når du har fri eksos så blir det lettere for motoren å skyve eksosen ut... Eksos og innsugnings ventilen er ikke opp samtidig, men rett etterhverandre ville jeg ha sagt.. Kan jo hende at jeg tar feil...

 

Med tanke på mottrykk så kan jo det komme av at motoren yter ca 130hk med fri eksos, men de vil ha den til å yte 125hk.. da er det jo i grunnen bare å strupe eksosen, noe som gir mottrykk? Eller jeg helt på vidda? 

Teoretisk er du jo heller ikke helt på vidda ifht å strype eksosen, for å få ned effekt, men det er jo en litt annen sak.

Er her ute etter å finne svaret på det mest opptimale, og hvorfor med tanke på eksosmotstand.

 

 

Jeg kom forresten på en liten teori jeg har på hvorfor man i racing (høyturtall sådan) kjører fri eksos, hvis vi alle er enige i at litt mottrykk er nødvendig.

 

Sedsberg var inne på at motor (kamaksel) kunne konstrueres sånn at mottrykk ikke er nødvendig,og det "kan" man selvsagt gjøre, men tviler egentlig på at det er det som blir gjort vanligvis.

 

Vil tro det er lite effektivt å lage en kam som åpner og lukker uten denne overlappingen, rett og slett fordi det tar for lang tid.

 

Tiden er jo litt av poengert med trimkam, brattere/høyere knast= raskere/mer åpning.

 

Vel, min teori er da altså at det på racingmotorer med konstant høyt turtall, er nok mottrykk i de korte rørstubbene, rett og slett fordi det er så mye luft som skal ut, fort, så lenge man er på 10.000 rpm+

 

Racingmotorer har jo når jeg tenker meg om, såvidt jeg kan se alltid noen veldig korte rørstubber, og ikke bare helt rett ut i fri luft.

Lenke til kommentar
CorVette Skrevet 17/10/2004 : 17:57

  Jeg er også litt i tvil om dette... Når du har fri eksos så blir det lettere for motoren å skyve eksosen ut... Eksos og innsugnings ventilen er ikke opp samtidig, men rett etterhverandre ville jeg ha sagt.. Kan jo hende at jeg tar feil...

 

Med tanke på mottrykk så kan jo det komme av at motoren yter ca 130hk med fri eksos, men de vil ha den til å yte 125hk.. da er det jo i grunnen bare å strupe eksosen, noe som gir mottrykk? Eller jeg helt på vidda? 

Teoretisk er du jo heller ikke helt på vidda ifht å strype eksosen, for å få ned effekt, men det er jo en litt annen sak.

Er her ute etter å finne svaret på det mest opptimale, og hvorfor med tanke på eksosmotstand.

 

 

Jeg kom forresten på en liten teori jeg har på hvorfor man i racing (høyturtall sådan) kjører fri eksos, hvis vi alle er enige i at litt mottrykk er nødvendig.

 

Sedsberg var inne på at motor (kamaksel) kunne konstrueres sånn at mottrykk ikke er nødvendig,og det "kan" man selvsagt gjøre, men tviler egentlig på at det er det som blir gjort vanligvis.

 

Vil tro det er lite effektivt å lage en kam som åpner og lukker uten denne overlappingen, rett og slett fordi det tar for lang tid.

 

Tiden er jo litt av poengert med trimkam, brattere/høyere knast= raskere/mer åpning.

 

Vel, min teori er da altså at det på racingmotorer med konstant høyt turtall, er nok mottrykk i de korte rørstubbene, rett og slett fordi det er så mye luft som skal ut, fort, så lenge man er på 10.000 rpm+

 

Racingmotorer har jo når jeg tenker meg om, såvidt jeg kan se alltid noen veldig korte rørstubber, og ikke bare helt rett ut i fri luft.

Må si meg enig der.. Men det er en ting jeg stusser litt på.. Hva menes med overlapping?

Lenke til kommentar

både ventilene på innsugs- og utslippssiden er åpne samtidig i et veldig kort tidsrom. Altså når stempelet har skøvet ut eksosen på tur opp og skal suge inn mer drivstoff og luft på nedturen. Så komprimeres dette og antennes osv. Du kjenner vel resten av syklusen :)

Lenke til kommentar

:yes: Ja, er det jeg mener ja, "overlapping" er forsjåvidt bare et ord jeg brukte, men jeg tenker på idet stempel er på topp i overgang mellom 4. og 1. takt.

 

Ventiler veksler da, altså utblåsventil er på vei igjen, og innsugventil er på vei opp, med overlapping mener jeg da den tiden begge er åpne.

Lenke til kommentar

Moment på motoren har vel også en del å si, ville tro at en vanlig motor med frieksos har dårligere moment enn en med eksos, eller er jeg helt på jorde nå? Er jo greit å ha høyt moment på lave turtall på en vanlig bil for å få lavere forbruk.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...