Gå til innhold

Oppgradering: 4Gb - TwinMOS eller Corsair?

wolf5

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe meg en oppgradering.

Hadde tenkt å gå for:

Socket 939 med Athlon 64 3500+ med 4Gb RAM. For en gangs skyld bare ha mer enn nok minne på dataen (ihvertfall for noen år).

Tanken er for spillsystem. Jeg kommer nok neppe til å leke overklokker på CPU/RAM. Blir nok evt. bare overklokking på skjermkort og da bare for testing.

Dette er oppgraderingen i detaljer:

Hovedkort: Abit AV8-3rd Eye Hovedkort for S939 KT800PRO,SATA,GbLAN,ATX,Dual-CH DDR (etter anbefaling fra forumene her + IDE kontroller utenom SATA)

CPU: AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

Skjermkort: Asus Radeon X800XT PE 256MB GDDR3 AGP, ATI X800XT PE, VIVO, Retail

Minne option 1 (Pris 6300,-): 2 stykk TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs (totalt 4Gb)

Minne option 2 (Pris 10000,- ++ ): 2 stykk tilsvarende CORSAIR pakker.

Jeg ser at prisen for tilsvarende pakker for CORSAIR kommer til å utgjøre minst 4000,- ekstra. Er det verdt det, eller skal jeg gå for TwinMOS?

Har lest litt rundt på forumet her men er ikke blitt stort klokere. Har lest at noen har hatt prob med AMD - Twinmos? Systemet jeg har nå er av type AMD+TwinMOS og har ikke opplevt prob med det. (Abit KD7-RAID, XP2600+,2x512Mb TwinMOS)

Endret av wolf5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er ett fett, jeg har brukt twinmos og trur ikke det er vaerre enn no anna. Sjekk ut produsentene paa nettet, de er vel alle fra taiwan eller Thailand ... Sjekk opp www.hardwarezone.com.sg og soek paa innlegg ang minne. Der kan du ogsaa sammenlikne prizeguiden aa se hav den asiatiske forskjellen er. Hva med kingston ? Du kan sikkert faa importert den mengden RAM fra SIMLIM el.l Asiatiske utsalg billigere ...

Lenke til kommentar

et spm: SKAL DU KLOKKE?

har dessuten hørt at twinmos ram har kompabilitetsproblemer med amd-prossessorer uten at jeg skal utnevne meg til ram-ekspert... :blush:

hvis det nå viser seg at twinmos-rammen er kompatibe, ville jeg spart penga og kjøpt sockel 939 prossessor: fx-53eller fx-55 hvis du kan vente til den kommer ut:D

uansett får du en KNALL pc som rammen kommer til å holde et "par" år... :thumbup:

Lenke til kommentar
et spm: SKAL DU KLOKKE?

har dessuten hørt at twinmos ram har kompabilitetsproblemer med amd-prossessorer uten at jeg skal utnevne meg til ram-ekspert... :blush:

hvis det nå viser seg at twinmos-rammen er kompatibe, ville jeg spart penga og kjøpt sockel 939 prossessor: fx-53eller fx-55 hvis du kan vente til den kommer ut:D

uansett får du en KNALL pc som rammen kommer til å holde et "par" år... :thumbup:

Jepp det stemmer det med twinmos sammen med amd, men det er vel for det meste amd64, men det er jo det vi snakker om også da :roll:

Ville gått for corsair, men ville heller godt for bare 2048mb da, siden 4 blir å overdrive litt :no:

Lenke til kommentar

Det er galskap å kjøpe så mye ram til en spill PC!

Absolutt ingen spill vil ha nytte av det.

(f.eks Du får ingen ytelsesforbedring i Doom 3 fra spranget 1024 - til 2048)

Anbefaler heller at du kjøper deg 1 stk 2048 brikke. Det vil holde veldig lenge.

Og når det kommer begynner å komme sinnsyke minneslukere av spill, så kjøper du deg heller en 2048 brikke til :yes:

Lenke til kommentar

s939 støtter ikke større enn 1GB pr. dimm slot slik jeg har forstått .

Og totalt 4GB "teoretisk" på bekostning av hastighet går ned til 333 grunnet minnekontrolleren i a64 cpuen og minnets totale density.

Har dog ikke hørt om noen som har populert alle fire slottene med større enn 4*512MB og veldig mange har problemer med det .

Om man virkelig trenger 2GB eller mere til en hjemmemaskin (og ikke bedrifts server) er lite trolig.Noe som belyses her:

http://www.hexus.co.uk/content/reviews/rev...mlld19JRD03ODA=

Lenke til kommentar

Trenger ikke strengt tatt 4Gb i denne omgang men vil bare ta det i samme slengen, så trenger jeg ikke å kjøre noe oppgradering seinere selv om det evt ville vært billigere.

Men vil 2x1024Mb brikker gå treigere (333mhz) enn 2x512Mb(400mhz?) ?

Om jeg evt skulle ha gått for 2Gb i denne omgang så vil jeg helst ha 2 ledige ram slots slik at jeg ikke trenger å bytte ut alle 4x512 med høyere minnebrikker (heller kunne slenge i 2x1024 til).

Og ekstra spørsmål til Corsair: Jeg ser at det er mange typer Corsair å kjøpe, men hvilken er "standard" av dem (CAS2.5)? Hvilken er det lurest å kjøpe? Jeg vet ikke hvor mye ekstra ytelse en CAS2 vil gi.

Edit: 2048Mb Dual pack betyr 2x1024Mb i tilfelle noen trodde jeg hadde tenkt å gå for 2Gb brikker.

Endret av wolf5
Lenke til kommentar

Jeg har selv 2GB med RAM, og merker INGEN forskjell fra 1GB i spill!!! Meste jeg har vært oppe i er 7-800MB RAM av 2GB når jeg spilla. Men det der er heller ikke vanlig. Du klarer deg fint med 1GB RAM, og noen vil si selv 512MB holder. Men 1GB RAM er passe i dagens spill, og de i 2005. Når neste Windows verson kommer, Longhorn, da trenger vi sikkert 2GB RAM eller mer. Men ikke nå!

Kjøp heller kvalitets RAM som f.eks disse. Dessuten er det teit å bygge en PC nå og lure seg selv til å tro at den vil holde i mange år fremover, for det vil den garantert IKKE. Det vil komme spill som krever mer og mer, så ikke tenk mer enn 1 år frem i tid.

Lenke til kommentar
Trenger ikke strengt tatt 4Gb i denne omgang men vil bare ta det i samme slengen, så trenger jeg ikke å kjøre noe oppgradering seinere selv om det evt ville vært billigere.

Men vil 2x1024Mb brikker gå treigere (333mhz) enn 2x512Mb(400mhz?) ?

Om jeg evt skulle ha gått for 2Gb i denne omgang så vil jeg helst ha 2 ledige ram slots slik at jeg ikke trenger å bytte ut alle 4x512 med høyere minnebrikker (heller kunne slenge i 2x1024 til).

Og ekstra spørsmål til Corsair: Jeg ser at det er mange typer Corsair å kjøpe, men hvilken er "standard" av dem (CAS2.5)? Hvilken er det lurest å kjøpe? Jeg vet ikke hvor mye ekstra ytelse en CAS2 vil gi.

Edit: 2048Mb Dual pack betyr 2x1024Mb i tilfelle noen trodde jeg hadde tenkt å gå for 2Gb brikker.

Du er altså villig til å svi av 5000kr på noe du ikke vil få bruk for, bare for å slippe å kjøpe det senere? :D

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å kjøpe ett sett med 2x512MB brikker. 512MB brikker har bedre timings enn 1GB brikker, så her er litt forskjell i ytelse.

Hvorfor heller ikke bruke pengene på en FX53 cpu f.eks eller en skikkelig LCD (eller enda en hvis du har en fra før :p)

Med mindre du har behov for 2GB+ ram fordi du kjører programmer som benytter seg av såpass mye så er det penger ut av vinduet å kjøpe så mye ram.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har disse:

Corsair

Corsair TWINX2048-3200PRO DDR-DIMM 2048M Kit w/two matched CMX1024-3200PRO DIMMs

Er veldig godt fornøyd med disse og du trenger nok ikke mer en 2 gig da det vel er overkill bare det :blush:

Jeg hadde først 4x512mb OCZ 3700EB PE, men disse krevde for mye strøm (2.8v)og ble varme der de satt skvisa sammen. Hovedkortet leverte bare 2.7v. Maskinen kræsja under stress. Etter at jeg bytta har jeg ikke hatt noe problemer med rammen (2.65v).

Endret av kasol
Lenke til kommentar

Har ikke så dårlig PC akkurat nå, men vil bare ha en litt overkill PC.

Everquest 2 er et av nøkkelordene. Denne har de laget med tanke på PC hardware anno 2005+. Minnebruken her er rundt 1500. Med min PC for øyeblikket kan jeg kjøre dette spillet noenlunde OK i grafikkmodus 3 av 8 der 8 er det beste. Grafikken og flyten er viktig i dette spillet da dette utgjør mye av innlevelsen som er en viktig faktor.

I tillegg bruker windows + residente programmer bruker en del minne. Akkurat nå kjører jeg Opera. Er vel ca 20 websider oppe og den spiser fine 130Mb. Totalt av 1Gb RAM har jeg nå ca 400Mb igjen (Total Cmd, DC++, Opera, Norton AV, Sygate firewall osv.).

Så jeg kan godt se for meg over 2Gb i bruk av RAM til normalt om jeg ikke skal lukke ned programmer. 1500+600 = 2100 :-)

Da jeg kjøpte 1Gb RAM for et år siden så dette ut som å være en god margin, men per i dag vil jeg si at 512Mb er lite for spill. 1Gb klarerer grensen så vidt.

Men jeg kan godt avvente litt, men hvor lang tid vil det ta før FX-53 og FX-55 prosessorene + hovedkort vil være tilgjengelig?

Er det noen som vet hvor mye ytelsesforskjell det vil være på 1Gb brikker framfor 512Mb brikker?

1Gb Corsair: 3-3-3-8

512Gb Corsair: 2-3-2-6

Uansett ser jeg for meg minimum 3Gb på neste oppgradering av systemet mitt.

Lenke til kommentar
Har ikke så dårlig PC akkurat nå, men vil bare ha en litt overkill PC.

Everquest 2 er et av nøkkelordene. Denne har de laget med tanke på PC hardware anno 2005+. Minnebruken her er rundt 1500. Med min PC for øyeblikket kan jeg kjøre dette spillet noenlunde OK i grafikkmodus 3 av 8 der 8 er det beste. Grafikken og flyten er viktig i dette spillet da dette utgjør mye av innlevelsen som er en viktig faktor.

I tillegg bruker windows + residente programmer bruker en del minne. Akkurat nå kjører jeg Opera. Er vel ca 20 websider oppe og den spiser fine 130Mb. Totalt av 1Gb RAM har jeg nå ca 400Mb igjen (Total Cmd, DC++, Opera, Norton AV, Sygate firewall osv.).

Så jeg kan godt se for meg over 2Gb i bruk av RAM til normalt om jeg ikke skal lukke ned programmer. 1500+600 = 2100 :-)

Da jeg kjøpte 1Gb RAM for et år siden så dette ut som å være en god margin, men per i dag vil jeg si at 512Mb er lite for spill. 1Gb klarerer grensen så vidt.

Men jeg kan godt avvente litt, men hvor lang tid vil det ta før FX-53 og FX-55 prosessorene + hovedkort vil være tilgjengelig?

Er det noen som vet hvor mye ytelsesforskjell det vil være på 1Gb brikker framfor 512Mb brikker?

1Gb Corsair: 3-3-3-8

512Gb Corsair: 2-3-2-6

Uansett ser jeg for meg minimum 3Gb på neste oppgradering av systemet mitt.

Hehe, jeg er fortsatt av den oppfatning at du kaster penger ut vinduet. Et system som er i tipp topp stand skal klare seg fint med 1GB ram. Men for all del, det er jo dine penger :D

4GB er ikke overkill, det er suicide(for lommeboka :p)

1GB brikkene med 3-3-3-8 vil gi sånn omentrentlig 1-2% dårligere ytelse enn 512MB brikker med 2-3-2-6. 1GB brikker er også en anelse mere ustabile enn 512MB brikker, men det er vel marginalt det også.

Men hør på fornuften mann, 2x1GB er allerede overkill, 3 eller 4x1GB er som å skyte spurv med en Star Destroyer. Spar pengene og kjøp mere ram senere hvis det skulle vise seg at du har behov for det (noe jeg tviler på :p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...