Gå til innhold

Trenger jeg ny strømforsyning?

Anbefalte innlegg

Etter at jeg installerte HDD-health har jeg blitt oppmerksom på at temperaturen på mine harddsiker er for høy. Jeg har derfor blitt rådet til å kjøpe kjøling til harddiskene, men jeg lurer på om ikke en ny strømforsyning muligens kunne avhjelpe problemet.

Den gamle stømforsyningen leverer kun 230 watt (tror jeg) og jeg er blitt fortalt at det er for lite. Kanskje jeg burde kjøpe ny strømforsyning uansett?

Skal jeg ha ny strømforsyning hadde jeg tenkt på NorthQ 4001 Silent som har fått god omtale i denne testen

Dersom jeg kan få litt synspunkter på det her blir jeg svært takknæmlig og sikkert også mye klokere.

ASUS A7N266-VM

AMD Duron 1200 (jeg kanskje skal oppgradere snart)

512 MB RAM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Selv har jeg satt vifter i kabinettet som drar inn luft utenfra og blåser rett på harddiskene mine. Dette hjelper godt, som Peter pan også sier.

Dersom det er mulig bør du også montere diskene litt fra hverandre. Hadde for en tid siden et cheiftec kabinett med plass til tre disker i en ramme. Da monterte jeg mine to disker i øverste og nederste "hylle" mens det var en ledig plass mellom dem. Kanskje kan du utnytte en ledig 5,25 tommes bay til en HD og dermed få bedre luftstrømning rundt diskene dine?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke bare opptatt av temperaturen på mine harddisker. Jeg er egenlig mer interessert i å vite om de 230 watt som strømforyningen leverer er nok, eller om jeg bør ha mer. Hvis strømforsyningen er for svak, hovrdan kan man eventuellt mærke det?

Dersom jeg uansett bør ha ny strømforsyning kanskje det løser problemet med harddiskene også. Det er vell tross alt strømforsyningens vifte som blåser luft inn i kabinettet og dersom den er mer effektiv enn den gamle så burde det kunne ha en gunstig effekt også på temperaturen på harddiskene. (jeg har ikke så mye peil, men det virker logisk)

ASUS probe er et verktøy som skal overvake temperaturen på CPU-en og hovedkortet. Temperaturen er O.K., men den indikerer at både viften til CPU-en og Kabinetett går for langsamt. Jeg tenkte at det kunne være fordi strømforsyningen er for dårlig.

Lenke til kommentar
Den virker å være noe svak ja. 250w er ikke mye i til å drive dagens systemer med. Du skriver også at du vil oppgradere din cpu , den nye vil nok trekke noe mere watt. Anbefaler deg altså å skifte , gjerne til den du hadde link til. Hiv inn en ekstra kabinett vifte når du først er igang. Så skal du nok se at tempen på hdd'ene synker.
Når du senere kanskje skal ha ett bedre skjermkort etc. er det greit å ha den "lille ekstra" poweren som trenges. Endret av cjordan61
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vifte(ne) på PSU skal blåse *UT*...

HDD-health bør du deinstallere da programmet kanskje har ledet deg heeelt ut i villfarelse..

Ikke sikkert det viser riktige temperaturer engang..

ASUS-probe er også ett program.. der kan du konfigrurere "terskel-verdier" for når prgrammet skal varsle for høy temp...for lavt vifteturtall..

Du trenger nok ikke ny PSU med det systemet der.. noe annet er at det sikkert ikke er dumt med en generell oppgradering - :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Den virker å være noe svak ja. 250w er ikke mye i til å drive dagens systemer med.

En kvalitets-PSU fra f.eks. FS på 250W holder *fint* til f.eks. en Prescott (+90W)..9600Pro, DVD-brenner, HD..

Men dersom kabinettet skal fylles med "rask".. *og* man bedriver seriøs "klokking" bør man investere i en langt kraftigere PSU..ja.

:p

Lenke til kommentar
ASUS-probe er også ett program.. der kan du konfigrurere "terskel-verdier" for når prgrammet skal varsle for høy temp...for lavt vifteturtall..

Ja men ASUS probe måler ikke temperatuern på harddisken. Dersom HDD helath ikke er til å stole på, finnes det noe alternativ?

Ellers er det det samme igjen: Noen mener at strømforsyningen er svak, andre mener at den holder, men hvordan skal jeg vite hvem som har rett? Er det ikke noen måte å teste på?

Uansett så koster jo ikke strømforsyningen så forferdelig mye så jeg kan like godt bytte den. Kanskje PC-en blir litt mer stillegående og da kan det være vært det.

Den kraftigste CPU-en jeg kan ha til dette hovedkortet ar AMD AThlon Xp 2400, de begynner å bli vanskelige å få tak på så derfor burde jeg kanskje kjøpe en når jeg ende skal ha ny PSU og kabinettvifte. Det eneste som holder meg igjen er at jeg kanskje like godt skulle ha invenstere i et nytt hovedkort også, men da kanskje jeg trenger nytt kabinett, og annen RAM og..... :roll:

Jeg driver en del med Videoredigering og da vil kanskje en Atholn 2400 gjøre en viss forskjell?

Endret av PelleP
Lenke til kommentar

du bør ha vifter som blåser både inn og ut, ellers kan du få undertrykk/overtrykk i kabinettet, som igjen vil dra med seg mer støv. En vifte som blåser inn nederst og en som blåser ut øverst er ikke så dumt, da varmluft stiger oppover som kjent.

Lenke til kommentar
Den virker å være noe svak ja. 250w er ikke mye i til å drive dagens systemer med.

I alle barebones sitter det jo en PSU på mellom 200w og 250w, og flere av disse kjører jo 6800 og prescott glatt. Saken er jo om PelleP's strømforsyning er av samme kvalitet..

Lenke til kommentar
I alle barebones sitter det jo en PSU på mellom 200w og 250w, og flere av disse kjører jo 6800 og prescott glatt. Saken er jo om PelleP's strømforsyning er av samme kvalitet.

Den begynner i hvert fall å få noen år på nakken. Jeg fikk den av min svoger når jeg bygget PC-en for 1,5 år siden. Jeg vet ikke hvor lenge han hadde brukt den.

Lenke til kommentar
En annen ting: Dersom jeg kjøper ny strømforsyning og kabinettvifte, passer dem i kabinettet?

Strømforsyning vil nok passe ja. om vifter vil passe, veeel, mål opp der du skal ha viftene, så bestiller du den størrelsen som passer, bestiller du feil størrelse så passer de ikke. :thumbup:

Lenke til kommentar

De fleste vil nok passe ja (med mindre du har atx-kabinett). Det du skal passe på er å ikke kjøpe f.eks en barebone psu til et atx-kabinett (noe som forøvrig er veldig lett da det ikke selges altfor mange varebone-psu'er). Den fungerer selvsagt, men kan få trøbbel med skruehull osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...