DementedAlbino Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Nå i det siste har jeg fått en utrolig irriterende ulyd når jeg kjører. Er en slags pipe\hyle lyd, som forsvinner når jeg trykker inn bremsen eller tar på håndbrekken litt. Kan det komme en slik lyd av at håndbrekken må strammes? Eventuelt hva annet kan det være som foresaker en slik lyd? Lenke til kommentar
jevel Skrevet 16. oktober 2004 Del Skrevet 16. oktober 2004 Nå er ikke jeg noen superekspert på bil, men hadde dette en gang på sykkelen min som har skivebrems. Det skyldtes belegg på bremseklossene. -KJ Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Det er høyst sannsylig bremseklossene som lager lyden. Dette skjer fordi klossene vibrerer i innfestingen, så hurtig at det høres som en høyfrekvent piping. Du skriver ikke hva slags bil du har, men antar at vi snakker om bakhjulene, ettesom brekket fjerner lyden. (når du drar i brekket/bremser klemmes klossene fast, og lyden blir borte.) Har du brekk på forhjul, er det selvsagt foran... Er det trommel bak, og brekk bak, er det som regel støv, og belegg på bremsebånd som skaper samme "femomen" Belegg/glatt overflate på klosser/bånd kan lage lik lyd. Prøv først å gjøre noen kraftige oppbremsinger fra stor fart, og se om det hjelper, Hvis ikke må du ta ut klosser pusse litt med stålbørste/grovt sandpapir og legge på kobberfett bakpå, og litt på sidene av klossene. (evnt rense tromler bak) Lenke til kommentar
Opus Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Hvis ikke må du ta ut klosser pusse litt med stålbørste/grovt sandpapir Gjør du dette, må du huske på å ikke puste inn noe som helst av støvet som bremseklosser og bånd frigjør ved børsting. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Var borti samme problemet på en Datsun 200L fra 1979. Da var det en metallbit som hadde løsnet fra en tapp som håndbrekket var festet til. Dette kom og gikk. Det var metallbiten som løsnet og kilte seg mellom trommelen og bremsemekanikken så hver gang jeg bremset så satte den seg fast på nytt inni trommelen. Du finner mest sansynlig årsaken ved å åpne trommelbremsene på bilen og se etter. Bremsebåndene skal ikke lage hylelyder når bremsene ikke brukes forde de sitter fast i et fjæroppheng. som holder de hardt fast. Kan være at en av fjærene har rustet bort eller knekt slik at det ene bremsebåndet ikke sitter ordentlig fast, eller at skiven som holder fjæren fast har rustet bort. Kjøp like godt kjøpe overhalingssett til trommelbremsene med alle fjærene ny før du åpner, da slipper du ubehagelige overaskelse av typen at smådeler er knekt og du får det ikke sammen igjen den dagen. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Hvis ikke må du ta ut klosser pusse litt med stålbørste/grovt sandpapir Gjør du dette, må du huske på å ikke puste inn noe som helst av støvet som bremseklosser og bånd frigjør ved børsting. Det er forresten ikke asbest i nye klosser/bremseband, det var før i tiden. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Hvis ikke må du ta ut klosser pusse litt med stålbørste/grovt sandpapir Gjør du dette, må du huske på å ikke puste inn noe som helst av støvet som bremseklosser og bånd frigjør ved børsting. Det er forresten ikke asbest i nye klosser/bremseband, det var før i tiden. Det er fortsatt ikke et helsetips å puste inn det støvet... Alt sort som kommer fra biler, burde best forbli ute av kroppen. Hvis du har litt penger, kan du evt bytte bremsene hvis det er en stund siden det er gjort, kan være at den metallbiten i bremseklosser med følere har begynt "komme". Ingenting er som bremse-effekten til nye klosser og skiver. Kan du bittelitt bilmekking, skal det ikke mye til for å bytte den selv... Men husk å bytte på begge sider. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Da hadde det vært fint hvis "svortevik" kunne avsløre hva slags bil han har! Så slipper vi diskusjoner om tromler vs skiver... Eller er det jo både riktig at det ikker lenger er asbest i belegget, men at det nok ikke er direkte sundt å puste inn støv av noe slag som er så fint. Bare en liten edit til "King_mephisto" så er det vel egentlig ikke noe som tilsier at bremseklosser som er "halvslitt" har noe nevneverdig dårliger bremseeffekt. Med mindre vi snakker racing, så fading pga varme blir et tema. Helt nye klosser/skiver er jo faktisk vesentlig dårligere... Det er selvsagt bare frem til de er "slitt til" da.. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 (endret) Selv om bremsebelegget er nesten helt slitt skal det ikke påvirke bremsene. Har du byttet bremseklosser/band bak i det siste? Kan være de nye som er årsaken.. Ellers med tanke på den pipelyden hadde vi en bil inne på verkstedet som premsene peip bak.. Selv etter ppsmøring hjlap det ikke, så det viste seg å vere belegget. La bremseklokssene i olje i 2-3min og tørket de, smurte opp og satte de inn igjen.. Lyden ble borte. DETTE ANBEFALES KUN AT EN FAGLIG BILMEKANIKKER GJØR DETTE. (siste utvei... og du vet konsenkvensene med olje på skivene/tromlene hvis du har slurvet...) Endret 17. oktober 2004 av CorVette Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. oktober 2004 Del Skrevet 17. oktober 2004 Det kan muligens også være hjullagre, men tipper mest på noe med bremsene. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 Ser det er mange forslag her til hva jeg kan prøve ut. Saken er at jeg har ekstremt lite kunskap om bil, og sist uke var faktisk første gang jeg gjorde noe mer med en bil enn å skifte dekk eller å fylle bensin. Var vindus stagen? som var røket i festet, og latterlig som det er så selges det ikke løse fester, men kun et komplett stag til 1300 kr. Latterlig... Bilen jeg har er en Lancer 96 modell. Fikk forresten vite av min samboer i går at lyden kom etter at hun hadde kjørt ca 500 meter uten å ta av håndbrekken, så er vel kansje noe som kan ha skjedd der da. Takker for alle tips så langt. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Ser det er mange forslag her til hva jeg kan prøve ut. Saken er at jeg har ekstremt lite kunskap om bil, og sist uke var faktisk første gang jeg gjorde noe mer med en bil enn å skifte dekk eller å fylle bensin. Var vindus stagen? som var røket i festet, og latterlig som det er så selges det ikke løse fester, men kun et komplett stag til 1300 kr. Latterlig... Bilen jeg har er en Lancer 96 modell. Fikk forresten vite av min samboer i går at lyden kom etter at hun hadde kjørt ca 500 meter uten å ta av håndbrekken, så er vel kansje noe som kan ha skjedd der da. Takker for alle tips så langt. Hmm, kan nok stemme at de bare selger deler.. Du kan jo høre med de om de er villig til å selge en enkelt del? Jeg gliste litt når jeg leste at din samboer kjøret med brekket på.. Merket hun ikke at bilen var treg?? Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 18. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2004 Hmm, kan nok stemme at de bare selger deler.. Du kan jo høre med de om de er villig til å selge en enkelt del? Jeg gliste litt når jeg leste at din samboer kjøret med brekket på.. Merket hun ikke at bilen var treg?? De selger den ikke i deler, da hadde det jo hvert greit. Den må kjøpes komplett, til en altfor dyr pris. Jo, hun synes det var rart at hun ikke klarte å løse den før på tredje forsøk, men da ga hun full gass for å komme seg videre. Ved neste lyskryss så gikk det opp for henne. Jaja, mistenker at det er der grunnen ligger til at ulyden kommer, så lurte på om det kunne vøre fordi håndbrekket er blitt for slappt eller noe. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 19. oktober 2004 Del Skrevet 19. oktober 2004 (endret) svortevik Skrevet 18/10/2004 : 23:52 Jo, hun synes det var rart at hun ikke klarte å løse den før på tredje forsøk, men da ga hun full gass for å komme seg videre. Ved neste lyskryss så gikk det opp for henne. Jaja, mistenker at det er der grunnen ligger til at ulyden kommer, så lurte på om det kunne vøre fordi håndbrekket er blitt for slappt eller noe. He he, ja hva skulle vi gjort uten disse damene å skylde på når noe går galt med bilen..? :!: Høres jo ut som du har svaret på hva som har skjedd da, jeg regner med at det på Lancer er trommel bak, og brekket er jo også bak, så da er det der problemet ligger. Er du riktig heldig, forsvinner pipingen av seg selv. Kjøring med brekket på kan skape mye støv i trommel, som igjen kan lage pipelyd. Det kan også forårsake et glassaktig belegg på bånd (som det er nevnt tidligere i tråden, det KAN også slite seg til av seg selv. Blir det ikke bedre, blir du nødt til å gjøre noen av de tingene som er foreslått tidligere. OBS, ettersom du ikke har noe erfaring, bør du absolutt få med deg en hjelper før du går på bremsejobben på tromler. (er ikke veldig vanskelig, men det er viktig å få alt på rett plass!!) Endret 19. oktober 2004 av pcp160 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå