Gå til innhold

Skal være realfagslærer, hva skal jeg lære vekk?


Anbefalte innlegg

Tirsdag og Onsdag neste uke skal vi ha elevstyrte dager. Dette innbærer at på tirsdagen skal elever fra 2. og 3. klasse være lærere for 1. klasse. Vi har litt alternative fag, og ett av disse er realfag (matte, fysikk og kjemi i ett). Så jeg lurer på om noen har noen forslag til hva jeg kan snakke om/ta opp.

 

Jeg tenkte egentlig å fokusere mest på fysikk. Da matte kan være litt kjedelig, og kjemi ofte innbærer en sikkerhetsrisiko (og så er det fint lite vi får lov å gjøre). Så jeg håpet på å få 1.klassingene til å tenke over litt merksnodig spørsmål. Som f.eks.

 

- Hvis du kjører en bil i lysets hastighet, og slår på lyktene, hva vil da skje? Vil lyset samle seg i lykthuset, eller vil det bevege seg med 2x lysets hastighet?

 

- Hvis du kjører i lysets hastighet, og ser bakover. Vil du da se et bilde som er "frosset"?

 

- Kan en nærsynt person holde et speil ganske nærmt seg selv, og se på noe som er langt unna?

 

Det siste er nok helt klart aktuelt, fordi det kan prøves i praksis.

 

Men det jeg lurte på var om noen hadde forslag til hva jeg kunne ta opp, om de hadde flere sånn spørsmål/problemstillinger som går ann å teste ut, og hva folk mener om det jeg har planlagt (kommer mest sansynlig til å ta litt på sparket, om det er lurt vil vise seg seinere).

 

Jeg har forøvrig 1 time og 10 minutter til rådighet.

Endret av sluffy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du kjører en bil i lysets hastighet, og slår på lyktene, hva vil da skje? Vil lyset samle seg i lykthuset, eller vil det bevege seg med 2x lysets hastighet?

 

Her kan jeg bare gjette, men sier ikke Einstein noe om at lysets hastighet er konstant c for alle observatører? Dvs. hvis du måler hastigheten på lyset fra lykten, samtidig som bilen kjører i lysets hastighet (og du sitter på i bilen), så ville du kommet fram til at den også hadde lysets hastighet, og da kan man jo være fristet til å tenke seg at det er 2x lysets hastighet (siden bilen også kjører i lysets hastighet). Men så tilbake til det med at lysets hastighet er samme for alle observatører: En som står på gaten helt stille og måler lyset fra lyktene på bilen din vil jo vil jo også måle lyshastigheten c, og ikke 2x c. Mulig jeg roter fælt her.

 

Kan en nærsynt person holde et speil ganske nærmt seg selv, og se på noe som er langt unna?

 

Svaret er nei. Han kan, derimot, fokusere på speiloverflaten, men med en gang han fokuserer på det han ser i speilet, vil det være det samme som om han snur seg rundt og ser.

Endret av skuta
Lenke til kommentar

Du kan jo også ta noen små enkle ting, som å la de gjette hva som faller fortest av en blykule og en blyant (eller noe tilsvarende lett). Alltid mange som ikke tror på at de faller like fort. :)

 

Og kanskje litt tidsreiser og slikt? :hmm:

Prøve å forklare at fart påvirker tid altså.

Lenke til kommentar

Hva med å lære dem litt enkel fysikk? Som snells brytningslov, for så å la dem prøve å regne noen oppgaver der man må bruke den. Så kan du prøve å kjøre noen forsøk med natriumlamper eller forskelige lyskilder og brytning. Dette er forsøk som ikke har noen sikkerhetsrisiko og som står beskrevet godt i de fleste lærebøker i 2fy. Det er sikkerlige forsøk som vekker interesse for faget.

 

Eventuelt hvis du får lov kan du kjøre noen forsøk med laser. Så kan du gi dem et problem med dette, som de skal finne en hypotese på for så å gjøre et forsøk så de kan se om det stemmer.

Lenke til kommentar
Men det jeg lurte på var om noen hadde forslag til hva jeg kunne ta opp, om de hadde flere sånn spørsmål/problemstillinger som går ann å teste ut, og hva folk mener om det jeg har planlagt (kommer mest sansynlig til å ta litt på sparket, om det er lurt vil vise seg seinere).

Kanskje du kan vise interferens ved hjelp av ein laser og eit gitter. Dette er jo eit facinerande fenomen, men det er kanskje litt vanskeleg å forklare til fyrsteklassingar. Om ikkje anna kan det vere med å vekkje interessa for fysikk og naturvitskap.

 

Det same gjeld ei slik kule som er ladd med elektron. Då kan du demonstrere at håret til ein av elevane reiser seg, og at ein får utladning til jord ved at ein annan elev berører eleven som held på kula.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

- Du har et speil i døråpningen slik at du kan se hvem som kommer i gangen. Kan vedkommende se deg? (Refleksjonsloven)

- Hvorfor hører vi ikke lyd fra verdensrommet? (Bølger)

- Du kaster en stein rett oppover. Steinen når en viss høyde og faller så ned igjen. Du tar imot steinen på samme sted der kastet den oppover. Varer oppturen eller nedturen lengst? (Luftmotstand, kraft og bevegelse)

- Hvorfor er det bedre å brukeen nyslipt kniv enn en uslipt? (Trykk)

- Hvordan kan det ha seg at båter av stål kan flyte? (Oppdrift)

 

Stort sett Sokrates-spørsmål hentet fra 2FY-boken min, Rom Stoff Tid.

Lenke til kommentar

Hvis du vil lære bort noe enkelt og morsomt, er spørsmålet om hvorfor semi-traileren vinner over fiat'en alltid aktuell. Hvis en kraft alltid har en motkraft, skulle vel semi-traileren også bli smadret i en kollisjon? Fortell problemstillingen litt humoristisk, og la elevene finne ut hvorfor traileren raser over fiat'en. 2FY pensum.

Lenke til kommentar

Faktisk er ikke det 2FY-pensum, men 3FY-pensum. For å kunne beskrive dette, må man kunne bruke modellen for elastisk støt. Du kan jo såklart bruke F=ma, og se det slik, men det forklarer likevel ikke hva som vil skje :\

 

Ontopic: Katoderør er gøy :dremel:

Lenke til kommentar
Faktisk er ikke det 2FY-pensum, men 3FY-pensum. For å kunne beskrive dette, må man kunne bruke modellen for elastisk støt. Du kan jo såklart bruke F=ma, og se det slik, men det forklarer likevel ikke hva som vil skje :\

 

Ontopic: Katoderør er gøy :dremel:

Jeg har bare hatt 2FY, så hvis de ikke har forandret på læreplanen drastisk de siste 6 årene, er du på jordet... Har ingenting med elastiske støt å gjøre på dette nivået, og jo, F=ma forklarer akkurat hva som vil skje.

Lenke til kommentar

Da var timene unnagjort (for en del timer siden :p), det gikk ganske greit. Vi fikk rote litt rundt på bakrommet til fysikksalen for å finne litt "leketøy". Så tok vi med oss det vi kunne forklare, og resten tok vi på sparket ut i fra hva folk lurte på, og hva vi kom inn på underveis. Og i følge de vi hadde var det ganske gøy (og det er vel bare positivt)

Lenke til kommentar

Vet egentlig ikke, men jeg tror vi klarte å vekke interessen for fysikk blandt et par jenter hvertfall. Var et par som var overraskende aktivt med. Og så var det en gutt som sikkert bare kan ta 3FY eksamen med det samme, han kunne absolutt ALT vi snakket om, inkludert det en fra 3FY tok opp :p

Lenke til kommentar

Først snakket litt om universets "skapelse".

Så gikk det en del i Newtons lover, hvorfor båter ol. flyter og massetetthet.

Og så tok vi opp det med at du kan kjøre en bil gjennom berlinmuren.

Til slutt hadde vi noen "leker" vi hadde fått låne. Før vi viste hva som skjedde spurte vi hva folk trodde ville skje, så utførte vi "eksperimentet", og så diskuterte vi litt hvorfor/hvorfor ikke.

 

Og innimellom snakket/forklarte vi ting de lurte på. Slike ting de kommer borti i hverdagen osv.

Lenke til kommentar

Synd at jeg ikke så denne tråden før...

 

Et artig forsøk som kanskje er litt mer kjemi kanskje enn fysikk er å varme vannet i en erlenmeyerkolbe opp til kokepunktet, sette på en tett gummikork, når vannet slutter å boble, gni en isbit på kolbens vegger...

 

Det som skjer er artig for folk å prøve å forklare.. .vannet begynner å koke igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...