Kjetil Lura Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 jeg skal være ærlig, jeg leste ikke alle innleggene og hvis noen har sagt dette før, beklager. noen sa, SATA er IKKE raskere enn ide. det er feil jeg kjører nå på sata system, og det går som ett udyr å kopiere fra disk til disk. ting som loading av spill går også fortere. når jeg sier går som ett udyr mener jeg 40-50mb i sekundet. det er FORT..... det klarer du ALDRI på ide..... magnus Hehe, joda det gjør eg? Har 4 ide disker, 100,160,200,300. Men de testene eg leste var det ikke noe særlig forskjell mellom s-ata og p-ata, forde det er diskene som er bremsen ikke grensesnittet(kontrolleren) Men min neste disk blir en s-ata. Lenke til kommentar
Fenrik Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Hei. Jeg har et hovedkort som støtter både IDE og S-ATA. Jeg har 2 IDE disker. Er det mulig å sette inn en tredje disk som er S-ATA, eller kan jeg bare ha 2 disker? Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Det skal gå helt greit det ja. Så du har 2 IDE-harddisker og 1 S-ATA-disk? Det skal gå helt fint, med mindre du får boot-problemer, bare å stille inn i BIOS hvilken harddisk du skal boote fra. Lenke til kommentar
Fenrik Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Jeg har 2 IDE disker og tenker å kjøpe en ny disk. Jeg har ikke plass til flere IDE disker uten å kjøpe noe ekstra kort, så da er det vel best å kjøpe en S-ATA disk...? Jeg har da selvfølgelig OS på en IDE disk. Bør dette funke greit, eller bør jeg ha OS på S-ATA disken? Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Har man xp med sp2 så skal det funke uten diskett. Ikke alle som har SP2 installert når de installerer WinXP fra scratch da... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 To sata disker er selvfølgelig "raskere" enn IDE med 2 disker på samme kontroller. Sata diskene har hver sin dedikert kanal og har kontrollere som er uavhengige av hverandre. Man vil merke dette godt ved kopiering innen samme ide kontroller . En annen fordel med sata er innebygd feilkorreksjon i grensesnittet slik at man slipper korrupsjon årsaket av øverføringsfeil ,samt at signaleringen i sata er 0.5v istedet for 5v i pata grensesnittet hvilket resuserer powerforbruk og elektrisk interferens. Lenke til kommentar
Fenrik Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 (endret) Jeg har nå 2 IDE disker, en DVD rom og en DVD brenner på det gamle hovedkortet (altså 4 IDE enheter). Er det mulig å ha plass til alt dette + en S-ATA disk på et nytt hovedkort? På hovedkortene som støtter S-ATA står det f.eks: 2 x Lagring - ATA-100 - 40 pin IDC 2 x Lagring - Serial ATA-150 - 7-pin seriell ATA Betyr dette at jeg bare har plass til 2 av mine gamle IDE enheter? Endret 28. oktober 2004 av Fenrik Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Ditt eksempel med "2 X Lagring - ATA100" menes ganske sikkert at det er 2.stk paralell Ide kontrollere , hvilket vil bety 4.stk EIDE enheter siden hver kontroller kan ha 2 enheter i master/slave konfigurasjon. Med sata er det kun en enhet pr. kontroller . Så det overstående eksempelet kan derfor f.eks ha 2 optiske p-ata enheter 2 p-ata harddisker og 2 sata disker hvis alt tas ibruk. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 SATA er ikke raskere enn IDE! Jo det er det. Viss du har ein dårlig erfaring så er det ditt problem.. det er raskere. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Jeg har IDE dvd-rom og IDE cd-rom, samt en IDE HD. Dette vil jeg ta med meg over til et nytt AMD 64 system. Vil jeg kunne gjøre dette med noen av 939 socket HK'ene? Altså 3 IDE-enheter. Har ikke noen S-ATA komponenter så dette trenger jeg ikke enda. finnes det eventuelt en konverter fra S-ATA til IDE? slik at jeg kan bruke S-ATA porten f.eks på min IDE HD? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Alle hovedkortkort jeg har sett har 2 parallell ide kontrollere .Dvs plass til 4 enheter. Lenke til kommentar
gamer73 Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Alle hovedkortkort jeg har sett har 2 parallell ide kontrollere .Dvs plass til 4 enheter. jippi...da slipper jeg å kjøpe ny HD. 40gig holder for meg... Lenke til kommentar
General_musa Skrevet 29. oktober 2004 Del Skrevet 29. oktober 2004 Ikke alle, men de fleste. en del nye hk kommer med kun en ide kanal(tror jeg...) magus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå