Gå til innhold

Skjulte mapper på HD. Hvor kommer de fra?

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg hatt noen problemer med pc-en min, antagelig forårsaket av EXEtender Player som brukes for å spille spill man laster ned fra iCanal (Telenor ADSL). Flere ganger har jeg fått opp blåskjerm og har måtte restarte pc-en, og i oppstarten av WinXP har chkdsk kjørt sjekk på HD-en der spillene har blitt lagret (F:).

Etter flere sjekker med chkdsk og derfragmenteringer ser det ut som at alt skal fungere normalt, har avinstallert EXEtender Player og tilhørende spill, men likevel får jeg blåskjerm en gang iblant og må restarte pc'n. Da jeg brukte Ad-Aware for å sjekke etter "bugs" la jeg merke til at programmet søkte gjennom noen mapper på F: som jeg ikke kjente igjen, nemlig to mapper som heter "found.000" og "found.001". Den første mappa inneholder flere mapper som heter "dir.000*.chk" og disse mappene inneholder igjen noe som kan se ut som backups av noen av filene som opprinnelig er lagret på volumet F: . Total filstørrelse på begge "found.00*"-mappene er ca 12,4 GB, og dette synes jeg seff er bortkastet lagringsplass! Hvor i alle dager er disse mappene kommet fra, "hvem" har laget dem, og er det trygt å slette disse mappene/filene??

Håper noen kan hjelpe, og kanskje komme med et hint om hva som forårsaker blåskjermene som dukker opp?? Er ganske frustrert og irritert skjønner dere :nei:

PS. Tok noen captures som jeg har lagt ved i en zip-fil. Håper disse kan illustrere problemet litt bedre.

PSS. Mulig dette er et Windows-problem og jeg har opprettet emnet i feil kategori, i så tilfelle beklager jeg...

skjermdump.zip

Endret av Jack Jazzrabbit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er chkdsk som har fiksa filer/mapper som har vorte øydelagde.

Filene kan vere delvis overskrivne, og navnet forsvunne.

.chk filene kan også verte mykje større enn det filene eigentleg var.

Tror du har kanskje har misforstått litt. Mappene inneholder ikke *.chk-filer, men ordentlige filer som jeg kan åpne i sine respektive program, så som .bmp-filer .rar-filer ogsåvidere. Det er med andre ord ikke filene i mappene som har .chk-etternavn, men mappene som har .chk-"etternavn" (i den grad en mappe kan ha etternavn)

Håper det ikke ble for forvirrende...

Andre som kan svare på om det er trygt å slette disse filene?

Lenke til kommentar
Det er chkdsk som har fiksa filer/mapper som har vorte øydelagde.

Filene kan vere delvis overskrivne, og navnet forsvunne.

.chk filene kan også verte mykje større enn det filene eigentleg var.

Tror du har kanskje har misforstått litt. Mappene inneholder ikke *.chk-filer, men ordentlige filer som jeg kan åpne i sine respektive program, så som .bmp-filer .rar-filer ogsåvidere. Det er med andre ord ikke filene i mappene som har .chk-etternavn, men mappene som har .chk-"etternavn" (i den grad en mappe kan ha etternavn)

Håper det ikke ble for forvirrende...

Andre som kan svare på om det er trygt å slette disse filene?

Dette skjer fordi Chkdisk finner dårlige eller ødelagte filer/Mapper på hd'en din og dumper dem til F:\. Dette kan i værste fall inkludere systemfiler. Vil anbefale deg å kjøre "Repair" ved hjelp av Windows XP skiva. Dette vil gjenoprette systemfiler og ta vare på alle settinger + programmene dine. Så kan du slette katalogene og filene på F:\

Endret av maximus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...